Et dilemma omkring dagpleje…hvad er Jeres mening???

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2004 Et dilemma omkring dagpleje…hvad er Jeres mening???

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    sisling29sisling29
    Medlem

I sidste uge var Matilde syg, da jeg raskmeldte hende onsdag aften, siger vores dagplejemor (som vi er meget tilfredse med), at vi bare lige skal vide, at hun skal have taget en blodprøve, så naboen kommer og kigger efter børnene den tid hun er væk. Jeg spørger hvad tid det er og hvor lang tid. Hun svarer, at det er mens børnene sover, og det tager ca. ½ time. Jeg tænker ikke mere over det og lægger på.
    Min mand spørger hvad det drejede sig om, og jeg forklarer. Det er han absolut ikke tryg ved. Børnene har aldrig set hende før, og han siger hvad nu hvis hun vågner og er ked af det eller der sker noget andet. Jeg kan godt mærke at jeg nu heller ikke synes det er helt i orden. Thomas vælger så at tage en dag hjemme med Matilde og så konfronterer han vores dagpleje med vores holdning om fredagen. Hun forklarer, at hun ringede til kommunen og spurgte om de kunne sende en af dagplejepædagogerne, men de sad i møde, så hun skulle selv finde en løsning.
    Så er det så jeg tænker, må de godt det, er det i orden at en vildt fremmed kigger efter ens børn?? Jeg ved godt de kan komme i gæstedagpleje hos en de ikke har set før, men de er dog blevet godkendt af kommunen.
    Har I prøvet noget ligenende? Og hvad er Jeres holdning til det?
    Thomas har efterfølgende talt med kommunen, og de mener de er i deres fulde ret til det.
    Hilsen Sisse, lettere frustreret 🙂

winniemorwinniemor
    Medlem

Hej Sisse

Tjah hvad kan man sige – vi havde reageret ligesom jer. Det kan man bare ikke.

Bare en tilkendegivelse – Ved sørme godt nok ikke hvad søren man stiller op i sådan en situation, når det nu er kommunen, så er det ligesom om man står lidt hjælpeløs.

Kh Winnie 39+1

mmnn jeg ved det selvfølgelig ikke 100 %, men jeg var da overbevist om, at det ikke burde være lovligt! Jeg ved ikke, hvordan jeg ville have reageret i situationen..den er svær. Til gengæld ved jeg, at vores dp-mor har gjort det samme, -altså smuttet en times tid mens ungerne sov pga. et eller andet møde og så ladet hendes mand kikke efter de sovende unger. Han er selvstændig og kan tilrettelægge sit job, som han vil. F.eks. kommer han tit hjem og spiser frokost osv. Det vil jeg til enhver tid være tryg ved, -også hvis det var hendes børn på 19 og 22, som alle dp-børnene også er 100 % trygge ved. Men ok, Mads er også helt pjattet med dp-mor og hendes familie!

Knus Rikke

lenelouiselenelouise
    Medlem

Jo desværre er det helt legalt, i hvert fald har vi været ude for det flere gange i dagplejen – alternativet er at dagplejeren skal have en hel fridag/sygedag, så kommunen synes, det er en okay løsning – det kan vi jo så diskutere som forældre, for jeg er heller ikke tryk ved det, men hvis ikke jeg har mulighed for at blive hjemme, hvad gør man så lige? Ja så er man nød til at acceptere tingenes tilstand?

Her ved jeg så, at der er et par vikarer tilknyttet, som typisk tager sig af sådan noget, men dem kender børnene jo heller ikke, og så er man jo lige vidt. Jeg blev dog temmelig mopset en dag, hvor han var i gæstedagpleje et nyt sted, og jeg fik først at vide, da jeg afleverede ham, at der ville komme en vikar en times tid, mens hun selv var ved lægen – havde jeg vidst, at Thomas skulle forholde sig til to fremmede på en dag, så havde jeg valgt at tage en feriedag – og jeg klagede også til dagplejekontoret, og de indrømmede, de havde lavet en fejl – men havd kunne jeg bruge det til – ikke en dyt!

Anonym
    Gæst

Hej Sisse,

Jeg synes helt klart, at kommunen har et problem. Det er både urimeligt over for børn og forældre og over for dagplejemoren. Jeg ville helt klart kontakte kommunen (evt. socialudvalgsformanden – i stedet for “embedsmændene”) og klage over det – og helst sammen med dagplejemoren og de øvrige forældre, hvis det kunne lade sig gøre … men jeg er også lidt af et brokkehovede ind imellem ;-).

Bedste hilser
    Vibeke

poshedposhed
    Medlem

Nu er det desværre sådan at det er den eneste mulighed, hvis ikke Jeres dagplejer skal tage en hel sygedag, – for at få taget en blodprøve på en halv time.

Normalt er det altså sådan at der kommer en tilsynsførende fra dagplejen og sidder hos børnene i sådanne tilfælde. Synes at dagplejeformidlinen måske slipper lige lidt nemt om det, med den her, men jeg har altså svært ved at se, hvad det skulle kunne skade ungerne.

Bare min personlige mening.

Hej

Min mor er også dagplejer, og ja, de skal tage hele dagen fri, hvis de bare skal være væk ½ time. Der kender alle børnene så naboen, hvis det skulle være tilfældet – tror dog aldrig hun har benyttet sig af det – der har pædagogen altid kunnet komme hvis hun har skullet væk. Hun er nu næsten aldrig væk, så det kan være derfor.
    Jeg ved der er flere der benytter sig af det med manden, som børnene så også kender rigtig godt, og ja, alternativet er – at du holder dit barn hjemme den dag.’
    Det vigtigste er, at de siger det i god tid – i kunne evt. lige hilse på naboen først og så også lige spørger om børnene har set hende, inden det er et problem.

Mvh.

Rikke
    Rikke

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.