Lidt elementært om grød og mos. Håber det kan bruges :-)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2004 Lidt elementært om grød og mos. Håber det kan bruges :-)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Så vil jeg da lige sige lidt om det 🙂 Undskyld hvis det er for forklarende, men jeg starter helt fra bunden.

Du kan starte med at give en rimelig tynd grød, når baby er 4 mdr. I den første måned kan du bruge ris, majs og hirse. Du kan enten købe færdigprodukterne eller lave det selv. Færdigprodukterne skal bare blandes med kogende vand og de hjemmelavede er lidt ex. rismel blandet med vand, som koges i et par minutter. Det hjemmelavede skal have lidt fedtstof i samt lidt modermælkserstatning/modermælk. Det kan bare drysses i – du behøver ikke stå at lave flasker. Det kan holde sig 24 timer i køleskabet.

De første par gange kan du lave ½ dl og give et par skefulde. Det kan meget vel være, at det bliver spyttet ud igen de første gange, men tungen skal lige lære, hvordan man får det bagud 😉
    Nogle kommer lidt frugtmos i grøden. Det kan sagtens købes på glas (kan holde sig 3 dage i køleskab), men du kan også lave det selv. Her koger du bare ex. æbler og blender dem. Frugtmosen kan kommes i isterningbakker og når terningerne er frosne, kan man hælde dem over i en pose. Så er det nemt lige at tage en terning op hver dag.

Når grøden så går fint, kan man begynde på kartoffelmos. Her koges en kartoffel og den moses. Gaffel kan bruges, men der kommer lidt klumper i (ikke så godt endnu), så den nemmeste er en kartoffelmospresser – ligner en kæmpe hvidløgspresser. Stavblender duer ikke til kartofler, da det bliver lige som lim. Når kartofler er moste kommer man lidt fedtstof i og lidt MME-pulver. Kartoffelmosen fortyndes med kartoffelvandet (eller færdigblandet MME, hvis man har det). Kartoffelmos kan ikke fryses – det bliver trevlet.

Forskellige grøntsager kan tilsættes kartoffelmosen lidt efter lidt – gulerod, broccoli, selleri, blomkål, pastinak osv. og denne grøntsagsmos kan laves på samme måde som frugtmosen, så man tager en terning op ad fryseren.

Ja, det var lidt af mine erfaringer med grød og mos. Håber der er nogen der kan bruge disse erfaringer.

:o) Tine & Magnus

chuckiechuckie
    Medlem

Indlægget er kopiret og lagt ind på min fil med “gode råd til babyer” hvor jeg gemmer alle sådanne råd bla. om sol, mængde af MME, soveråd osv… altid rart at have lidt hvor man kan læse når man bliver i tvivl….

Winnie

Anonym
    Gæst

Tusind tak

Anonym
    Gæst

Fra en erfarende 4 gang mor som hurtig glemmer hvordan det nu var dengang man begyndte at give grød igen.

Hej Connie Laura 16/7

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.