Spørgsmål vedr. p-piller, menstruation og ægløsning

Alt om Børn Forums Mødregrupper Mødregruppe August 2004 Spørgsmål vedr. p-piller, menstruation og ægløsning

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Anonymous
    Guest

Efter at jeg er stoppet med at amme, er jeg begyndt på p-pillerne igen – dvs. for godt en måned siden. (Indtil da tog jeg minipiller.)Nu har jeg så et spørgsmål, som jeg ikke helt ved, om er dumt, men her kommer det i hvert fald:

P-pillerne fremprovokerer jo en “kunstig” menstruation, men fremprovokerer de også ægløsning? Spørgsmålet er generelt, men det kan i denne forbindelse muligvis også have betydning, at jeg har haft for højt stofskifte, for når man har det, så vil man jo normalt ikke have ægløsning og menstruation.

Er der nogen, der ved noget om det?

Astrid

Anonymous
    Guest

Nu skal jeg BESTEMT ikke gøre mig klog på noget….har aldrig tænkt over det, men jeg mener bare, at ægløsningen jo kommer uanset om man tager p-piller eller ej, hvorimod selve menstruationen jo, som du skriver, kommer “kunstigt” i pille-pausen…..håber du forstår, hvad jeg mener?? :O)

Men altså vil jeg mene, at ægløsningen ikke er kunstig som sådan, men tidspunktet, hvorpå den kommer, er jo bestemt af, hvornår menstuationen kommer og efterfølgende ophører igen…og det er jo så igen bestemt af p-pillerne.

Britta (som lige har udtalt sig om noget, hun overhovedet ikke ved noget om, men ikke kunne lade være, fordi du fik hende til at spekulere over det…) :OD

jeanette10jeanette10
    Member

Hej

P-piller virker på 2 måder
    1) de forhindrer ægløsningen dvs p-piller ingen ægløsnig

og for en sikkerheds skyld
    2) de øger tykkelsen af slimhinden i livmodermunden og hindrer hermed sædcellen i at nå frem til målet.

Den blødning du har i p-pille pausen fremkaldes pga. mangel af hormoner fra p-pillerne og er en udstødning af slimhinden i livmoderen.
    Denne udstødning er den samme som den normale menstraution som indtræder hos folk der ikke spiser p-piller, her det bare kroppens egne hormoner fremkaldt af den ikke indtrådte graviditet,som styrer sagerne.

Jeg håber du forstod min forklaring

Kærlig hilsen
    Jeanette på besøg fra sep

Anonymous
    Guest

Tusinde tak for svaret!

Det er altså en af de ting, som man garanteret godt vidste – i hvert fald fik at vide i folkeskolen – men bare har glemt igen.

Godt – så får jeg under alle omstændigheder ikke ægløsning for tiden.

Tak for hjælpen – begge to! ;o)

Astrid

Anonymous
    Guest

…men jeg skulle nok have holdt min mund!!!!! :O)))))))))))))

Hvornår lærer jeg det??

Britta :O)

JulieL6000JulieL6000
    Member

Hej Astrid 

Jeg har fundet denne geniale artikel, som beskriver godt, hvordan p-piller påvirker ens krop: 

https://www.practio.dk/artikler/hvordan-virker-p-piller 

Prøv at læse den igennem – den hjælper med at give en større og bedre forståelse. 

MVH 

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.