Jeg har spist sushi i Nørregade – uden jer!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Jeg har spist sushi i Nørregade – uden jer!

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    camillabagcamillabag
    Medlem

Ja, jeg fik simpelthen lokket min mand med derhen, og han spiste det med velbehag – men mente alligevel nok bagefter, at der ville gå noget tid, inden han fik “trang” til sushi igen 🙂 Bagefter var vi i glassalen i tivoli og se “crazy christmas cabaret”. Den er RIGTIG go’ i år. Så hvis I har billetter, kan I glæde jer!

Kh Camilla – der således opmuntret vil smørre 3 sæt madpakker

SmoothieSmoothie
    Medlem

Det lyder som en dejlig aften, det var dig velundt :O)

Rikke

Nu crasher jeg lige din tråd – håber det er ok…

Vi har netop fået en sushibar/restaurant her i byen, og jeg vil egentlig gerne smage det dér alle taler om (indrømmet jeg har ALDRIG smagt sushi). Jeg ved bare ikke helt hvor man skal starte, om jeg så må sige…

Hvor meget/lidt skal man bestille pr. snude, og er der noget der er “for begyndere”? Hvad med det der dyppelse – er der flere slags? Er det bedst med eller uden, eller er det en smagssag?

Håber der er nogen som har lyst til at indvie mig lidt i sushiens forunderlige (og for mig – hemmelige) verden :o)

Kh. Camilla (som heldigvis er i bedre humør end i morges…)

acinchinaacinchina
    Medlem

Der findes ialt 3 forskellige slags som alle gaar under betegensen sushi ihvertefald i dk 😉

Rullerne (dem hvor tang er viklet uden om ris og fisk) hedder maki og er som regl dem som de fleste kan lide. Saerlig dem som er lidt amerikaniserede er et godt sted at starte say california ruller. rullerne faas i flere forskellige slags og er ikke noedvendigvis med raa fisk man kan ogsaa vaere med tilberedt krabekoked eller stegte rejer og de faas baade in side out (risen yderst) og med tangen yderst.

Stykkerne (ris med fisk hen over) heder neri og det er det som de fleste betragter som rigtig sushi. igen faas de med flere forskellige sllags raa fisk hen over og generalt er fisken raa!

Hvis man kun spiser fisken hedder det shasimi – det er ikke saa tit man kun spiser det i dk og hvis man er vild med det er man ofte hard core sushi spiser 😉

Ellers er der i bakken syltet ingefaer som man skal spise (det er dog helt paa frivilligt basis og jeg kan ikke fordrage det!) mellem hvert stykke sushi. Ingefaeren er beregnet til at rense smags loegene saa det nye stykke ikke smager som det gamle.

Man kan dyppe sushien i soya som man har puttet wasabi ned i og oploest. Det goer soyaen lidt staerk som peberod – kan godt rive lidt i naesen saa pass paa med at doserer det.

Saa foerst tager du et klat wasabi og oploeser i soyaen ogsaa dypper du stykket med sushi (maki, neri eller kun fisk) ned i soyaen og saa spiser du det. inden du tager et nyt stykke tager du et stk ingefaer. og saa fremdeles…;)

Spoerger du i butikken siger de at man spiser 6-8 stk hver – men jeg syntes altsaa slet slet ikke der er nok. men proev dig frem – istarten spiser I nok ikke saa meget. Det smager ikke af ret meget og mine drenge har spise det siden de var 8-10 mrd og elsker det!

De fleste steder har en menue som passer meget godt pr person og de ved ogsaa hvad man bedst kan li hvis man ikke har proevet det foer.

Husk pinde og extra soya for ellers duer det bare ikke 🙂

God fornoejelse

/AC

SmoothieSmoothie
    Medlem

Sikke en grundig forklaring, AC ;O)

Rikke (som sidder og bliver helt sushi-sulten?)

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Det lyder da som en rigtig hyggelig aften – godt for jer!

Knus Christina

Det anede mig at det der sushihalløj var mere indviklet en som så. Jeg tror jeg vil slå pjalterne sammen med min mor og gå på sushibar. Tror ikke umiddelbart det er noget for Jesper… men jeg synes det lyder vildt lækkert :o)

Tak for den grundige introduktion :o)

Kh. Camilla

Ninna3Ninna3
    Medlem

Jeg sætter stadig pris på, at min første tur på Sushirestaurant var med dig 🙂 Jeg følte mig godt rustet og er nu fuldstændig “hooked” på Sushi 🙂

Hislen
    Ninna

acinchinaacinchina
    Medlem

Det var en rigtigt hyggelig aften nu du siger det 😉
    /AC

SisseAndSisseAnd
    Medlem
    Ninna3Ninna3
    Medlem

Det håber jeg. Det var engang i januar ikk?

Hilsen
    Ninna – der ikke kunne nå det sidste gang.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.