A pro pos opdragelse – lommepenge…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 A pro pos opdragelse – lommepenge…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Jeg mener, vi har haft den før? Men jer der giver jeres børn lommepenge, hvor store summer taler vi så om – og til hvilken alder?
    Og hvad er begrundelsen for at gi’ lommepenge – skal børnene “arbejde” for lommepengene, eller er det bare slet og ret et tilskud?

Nanna er jo lige fyldt 6 år, og hun er netop begyndt at interessere sig voldsomt for penge…. Hun vil rigtig gerne have – mange – penge, men er samtidig stolt som en pave, når hun selv betaler for noget. Til sin fødselsdag for klassen fik hun 30 kr. i gave af en dreng, og i går da vi var i Føtex, der brændte de penge altså i lommen, så hun købte to små ponyer med langt hår (kopi af my little pony) til ialt 20 kr., for hun ville ikke bruge alle sine penge ;o)

Nu har Thomas og jeg talt om, at Nanna måske skulle have lommepenge – en femmer hver uge? Men så er det jo, at jeg nu bliver i syv sind ang. mine principper…. Egentlig vil jeg jo gerne have, at hun forstår pengenes betydning, for det gør hun ikke nu, og dermed “arbejde” lidt for pengene. F.eks. ved at hjælpe med at dække bord eller tage ud af bordet, men på den anden side så synes jeg også, at det er bare noget, man gør, fordi vi nu er en familie, og vi hjælper hinanden. Forresten så hjælper hun hjertens gerne med at dække bord, hvis vi beder hende om det – dog ikke hvis der er børnetime ;o)

Desuden vil jeg heller ikke ud i, at det bliver “noget for noget”, hvis I forstår….

Aj, jeg har vist ret svært ved at forklare mit problem og mine dilemmaer, men på den ene side synes jeg, at det er okay, at Nanna gør nogle ting for at få udbetalt sine lommepenge – dermed har hun selv arbejdet for dem, og dermed er glæden måske desto større, når hun får dem og bruger dem?? På den anden side så synes jeg ikke, at vi skal ud i “noget for noget”. Vi er en familie, og hvis jeg synes, det ville være en hjælp, at hun hjælper med at dække bord, så er det sådan det er – og skal være, synes jeg. Desuden vil jeg heller ikke ud i (når hun bliver større), at hun så kommer og siger, at jeg bare kan beholde lommepengene, for hun gider ikke og dække bordet eller tømme opvaskemaskinen…

Hvad er jeres holdninger, og hvordan praktiserer I det? – Og hvordan med mindre søskende? I går da Rasmus så Nannas to små ponyer, så ville han jo også have noget, og han forstod vist ikke helt, at Nanna havde sine egne penge, som hun havde betalt med. Så jeg købte en lille traktor med anhænger til 10 kr., men det kan man jo ikke blive ved i det lange løb…?

Knus fra Ditte – synes simpelthen at Nanna er ved at blive en stor pige….

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Uh rigtig svært dilemma – jeg har præcis de samme overvejelser som dig……de skal hjælpe til fordi de er en del af familien og det gør man, men de skal også lære pengenes værdi.

Vi har løst det sådan at vi hjælpes om rengøringen hver fredag, alle har nogle tjanser – når vi har hjulpes ad lejer vi f.eks. en dvd og hygger os sammen, nogle gange har guleroden været at vi får ‘hente-mad’.

Ellers har Emma og Oscar hver nogle tjanser – dække bord, bære ud efter maden og den slags.

De får et beløb pr måned, Oscar får en tyver, Emma får 100 kr men men men så er der måneder hvor de glemmer at gå op i det og så springer vi altså over.

Men det jeg vil sige er at jeg egentlig prøver at lære dem at vi hjælpes ad og derfor hygger os sammen og så kan man tjene nogle penge (som hun tids nok kan lære man arb hårdt for men det skal ikke være her i familien synes jeg) og dem kan man administrere så man kan købe sig noget man ønsker sig eller spare op så man går i banken og kan se at man har flere og flere penge stående på en konto….

En gang imellem bruger Emma så sine penge på et eller andet, f.eks. da hun vildt gerne ville have rullesko i foråret, fik hun at vide at så måtte hun spare sammen, hun skulle betale ½-delen og vi ville gerne give hende den anden ½-del. Det gik hun højt op i og talte og regnede på hvornår hun så ville kunne købe de sko.

Oscar er mere bummelum, han forstår det ikke endnu.

Anders er rimelig selvstyrende på det punkt nu. Han har været igennem flere forskellige metoder, en hvor han fik et minibeløb pr ting han gjorde og kunne tælle sammen på en uge hvad han skulle have, en hvor med et fast beløb og sikkert mere andet. Han er enormt bevidst om penge og deres værdi og er meget sparsom. Han bruger næsten aldrig penge men sparer sammen og har ret mange penge stående på sin bankbog. Han skal virkelig ville have noget før han går ud og bruger penge for han ved han trods han har fået noget for pengene vil ærge sig over at der nu er det mindre. Spøjst….men ok han har respekten for det.

Knus Christina

Anonym
    Gæst

Herhjemme får Maria på 14, 50 om ugen plus det løse og Maja på 9 får 30,-. Bertram får ikke noget.

Vi har ikke aflønning for pligter herhjemme, det er jeg meget imod. Men til gengæld forventer jeg at alle hjælper til og at pigerne gør de ting, jeg ber dem om. Fx bære skrald ned, dække bord, købe småting ind, støvsuge, hente Bertram i bh og hvad jeg nu ellers lige synes…

De er faktisk ret gode til at hjælpe og jeg bilder mig ind at de har en fornemmelse af, at vi alle sammen skal hjælpe til, hvis hjemmet skal være rart og godt og moren skal være glad og ikke den der nazimor, der indimellem viser sig.

Bertram skal bare smide sit tøj til vask og rydde op efter sig – og indimellem hjælpe med borddækning.

Så lommepengene her er bare så de har penge.

Tina

Anonym
    Gæst

Tak fordi du fortæller, hvordan det er hjemme hos jer – og så er det rart at vide, at andre også har de samme overvejelser hvad lommepenge angår…. ;o)

Det er en rigtig god ide at hjælpes ad med rengøringen og så bagefter hygge med video eller hente-mad. Og det er faktisk også genialt at gøre det om fredagen, så man ikke skal bruge lørdagen på det….

Indtil videre har børnene været ret gode til at hjælpe med at rydde op, når vi har sagt, at der kom gæster, så det er fint nok. Men jeg vil lige tale med Thomas om jeres model….

Jeg må lige høre, hvad Emmas og Oscars tjanser angår – er det hver aften de enten skal dække bordet eller tage ud, eller hvordan gør I det? Og opstår der ikke mange kampe mht., om de vil det eller ej?

Knus fra Ditte

Anonym
    Gæst

Hvor lyder det dog dejligt og harmonisk hjemme hos jer! Og så oven i købet med en teenager i huset (forstå mig ret, men jeg kunne bare forestille mig scener som: “Århh hvor er du åndssvag, mor, jeg giiiider altså ikke dit dut og dat….”).

Jeg synes jo også, at det kunne være rart at få den der fælles-følelse ind, så alle bidrager med, hvad de kan og formår – uden at det skal blive noget for noget.

Jeg må virkelig gennemtænke det her, så det forløber, som jeg gerne vil have det…. og det ikke ender ud i hvæsen og tænder-gnidning.

Knus fra Ditte – hvor er det rart “se” dig herinde igen :o)

Anonym
    Gæst

Jeg kom lige til at tænke på naboen, nu du spørger. De har to piger på 5 og 8. De har en tavle med hver deres navn og så har de en masse magneter. Hvis man er sød og opfører sig ordentligt får man en magnet, som så udløser enten 1 eller 2 kroner. Det fungerer rigtig godt for dem. Min søster har bla en dreng på 8 og der praktiserer de noget lignende. Han får 25 kr om ugen, men hvis han svarer igen/ er næsvis, så trækker de 2 kr.

Personligt er jeg imod den store fokusering på “at være sød og opdragen”, men jeg har jo lov at blive klogere nu hvor Mads er vores den ældste :o)

Marie

Anonym
    Gæst

Tak for dit input, meeeen naboens metode er vist også lidt for “pleaser” og “passe-ind-sammen-med-os-andre” agtig, no offense :o)

Ligesom dig synes jeg også, at der er alt for meget fokus på være sød, opdragen og “passe ind i omgivelserne”, men måske jeg også bliver klogere samtidigt med, at Nanna bliver ældre? – Ved godt at forældre kan blive desperate og ty til ordninger, man før hen ville have forsvoret at tage i brug.

Men jeg håber nu ikke, at det ender med sådan en løsning…. ;o)

Knus fra Ditte – snart på vej i seng…

Anonym
    Gæst

Hjemme hos os får Matilda 20 kr hver lørdag. Har det været en rigtig dum uge,hvor hun har været meget sur og svaret igen…ja så får hun ingen penge overhovedet.
    Hun hjælper med at dække bord og tage af igen(ikke hver dag), rydde op på sit værelse og gå ud med skrald,når hun bliver bedt om det(igen ikke hver dag)Ind i mellem hjælper hun med at lave mad. Så hun får ikke kun lommepenge for at lave noget,men fordi hun gerne vil kunne bruge lidt penge.
    Vi har før prøvet med skema hvor hun krydsede af når hun havde lavet noget….der var også krydser for at svare igen og være i surt humør….hvis der var mange krydser i svare igen,ja så fik hun kun 1 kr pr. kryds,men var der næsten ingen krydser i svare igen, fik hun 2 kr pr kryds.

Hjalte får ikke lommepenge endnu. Han er ikke stor nok,han får en 2-5-10’er ind i mellem og skynder sig ind og putter dem i hans pengeskab(et af plastik). Dog er han så småt begyndt at hjælpe med at bære af bordet efter mad,men slet ikke nok til at skore en omgang lommepenge.

Jeg synes 20 kr for en pige på 8 år er rigeligt….når hun bliver større og laver mere derhjemme,ja så stiger lommepengene også*S*

Kh Michéle…som er på sin sidste NV for denne omgang….tilbage på fast DV fra onsdag.

Anonym
    Gæst

Det var også en måde at give lommepenge på :o)

Men jeg ved ikke…. -synes det lyder lidt uoverskueligt mht. at registrere, hvornår Nanna har været fræk, sur eller andet uden at det bliver et milimeterdemokrati? Altså så ender det nok som du siger med afkrydsning… Desuden er det måske også meget subjektivt, hvornår jeg mener, at Nanna har været sur?

Jeg er nok ikke umiddelbart tilhænger af metoden, men igen, måske jeg bliver klogere…. *S*

Dejligt at dine NV’er er ovre for denne gang! Jeg glæder mig absolut heller ikke til at skulle i NV, når jeg en gang er færdig uddannet! Jeg bliver simpelthen så kulret af det… :-/

Knus fra Ditte – og tak for dit input ;o)

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Så du så lige den mail der er kommet fra ND eller får du ikke den slags? Den handlede i hvert fald om at give dine børn et sundt forhold til penge:)

Knus Christina

Anonym
    Gæst

Næe…. sådan en mail får jeg ikke???

Er du plusmedlem? Er det mon derfor, du får sådan en mail?

Det lød ellers ret spændende… Hvad foreslog de, at man gjorde?

Knus fra Ditte – og tak fordi du tænkte på mig ;o)

Annette70Annette70
    Medlem

http://www.pengeby.dk

Den har jeg fået på mail fra netdoktor, som netop skulle give børn et sundt forhold til penge.

Ingen af mine børn får lommepenge længere, fordi de 2 store selv tjener deres penge, Emil 750 og Line 500 pr. mdr. og så kan jeg ikke se meningen i at jeg skulle give dem 200 kr oven i hver måned.

De er jo efterhånden et par dyre størrelser i drift, især Emil som ved helt bestemt hvad der skal være af mærker i nakken af ham!
    Så jeg betaler fx. halvdelen af et par dyre bukser eller en sweather.
    Sko og strømper og overtøj betaler jeg.
    Nu er de så store at de ikke rigtig har nogle ønsker til fødselsdage og jul, så deres garderobe fornyes ved de begivenheder 🙂

Ungerne laver hverken mere eller mindre end da de fik lommepenge.

William får aldrig penge, og han virker ikke som om han savner dem.

/Annette

Anonym
    Gæst

Jeg har ganske vist fået det fra Nannas skolelærer, men jeg har endnu ikke haft tid til at se på det :-/

Men jeg tror da helt klart, at det er noget, Nanna skal prøve!

Uha Annette, jeg ser også frem med gru til Nanna når den alder, hvor der ikke længere må stå H&M i nakken, men gerne Miss Sixty……..

Eller den sorte periode, hvor tøj, makeup (øjne og læber) og negle skal være sorte!!!!

Rasmus savner heller ikke at få penge, men han synes jo, det er mægtig skægt at trille med Nannas penge ;o)

Knus fra Ditte – stadig overvejer de lommepenge …

P.S. Hvordan skrider det frem med dit oplæg, Annette?

BeagleBeagle
    Medlem

spiller Albert meget til hans store glæde. At kunne lege “os voksne” og tjene penge for at købe ind. Uha, det er sjovt !

Men om det giver dem et fornuftigt forhold til penge ??? Albert fyrer ihvertfald sine penge af i spillet ASAP 😉

Beagle, som måtte pille en skovflåt af Alberts tissetrold i går aftes !

Ninna3Ninna3
    Medlem

Herhjemme får Malthe lommepenge som den eneste. Men jeg er også i overvejelser omkring Olivia og Noah. Malthe får 100,- kr. pr. måned. Han er utrolig god til at spare op, og er ved at spare op til en fladskærm (eller rettere: han var godt på vej, da han brugte sin tlf. på Harbo, hvilket resulterede i, at han pludselig skyldte mig 600,- kr (man skal være lidt vågen med de spillesider skulle jeg hilse at sige, og nu har Malthe begrænsning på sin tlf.). Han mærkede det godt, da jeg krævede at få mine penge igen, og nu begynder han forfra på opsparingen).

Olivia er begyndt at gå op i penge – mest fordi man kan købe legetøj for dem 🙂 Og så kan man helt selv bestemme, det er helt specielt. Så jeg tror også, at hun skal have et beløb pr. måned. Noah vil, hvad Olivia vil, så der må følge noget med der.

Børnene hjælper til herhjemme allerede, så jeg tror ikke, at det vil ændre noget på det, at de begynder at få lommepenge. Dog kan jeg ikke se noget galt i, at børnene lærer, at hvis man laver noget, så kan man få ekstra. Så nogle gange spørger jeg Malthe om han vil gøre noget for mig og så få lidt for det. Andre gange spørger jeg uden at give ham noget (og som noget helt nyt kan han finde på at ringe hjem og spørge, om der er noget, han lige skal køre forbi og handle ind på vejen… :-))

Hilsen
    Ninna – der også synes, at børnene bliver lidt store…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.