Hurtigt madtip søges!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Hurtigt madtip søges!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Inaktiv

Hjææælp, vi skal til forælderaften i vuggestuen i eftermiddag/aften (altså sådan noget for hele familien). Vi skal spise aftensmad dernede og skal medbringe mad til buffet´en – og jeg ANER ikke, hvad vi skal tage med???

I forvejen bliver der disket op med: Kyllingelår, gnavegrønt, pizza, pizzasnegle, pølsehorn og pastasalat…

Og så er der liiiige den lille detalje, at jeg skal være dernede allerede 15.30 – til den årlige samtale om Frederik – arrangementet i vuggestuen er først kl 17, så hvordan jeg lige får det passet ind med mad har jeg ingen som helst anelse om???

Måske noget med at købe ind til sandwiches – og så samle dem dernede efter samtalen (har jo lidt tid fra 16.30-17)? Ellers foreslår Rune, at han kan tage noget gullash-suppe og noget tomat-suppe med derned og så et par flutes til – det kræver så godt nok lige, at vi kan to kogeblus på komfuret…

Andre NEMME forslag?

Rikke

Anonym
    Gæst

1 L mælk – jeg bruger skummetmælk, men når det skal være luksus erstatter jeg noget af skum.mælken med fløden…
    2½ dl vand
    2 3/4 dl grødris
    Lidtsalt

Grødris, vand og salt koges sammen, så det bliver en sammenhængende masse – sådan grødagtigt.

Så tilsættes mælken og der skrues ned på laveste blus.

Husk at røre i det og være lidt over den. Grødris og vandet gør, at det ikke så nemt brænder på, men selvfølgelig brænder det på, hvis man ikke ser til det ;o)

Knus fra Ditte

Anonym
    Gæst
    Anonym
    Gæst

God ide med suppen!

Men ellers kunne det måske være en masse frugt og grønt, som skæres ud i mundrette bider?

Eller I har vel ikke en portion kødsovs i fryseren, og så er det bare en pose spaghetti under armen?

Knus fra Ditte

sommer06sommer06
    Medlem

Til vores sommerfest i BH var risengrødsgryden bare det første der blev tømt og skrabet. Så populært var det. Det er da nemt og kan klares på 45 min. – hurtigere hvis man bruger minutris. Det kan Rune da sagtens klare.

Kh
    Dorte

Anonym
    Inaktiv

Risengrød var da en god idé (ud over at egen pode ikke gider at spise det! Eller moren, hmm…)

Men hvordan laver jeg det nemmest, hvis ikke det skal brænde på – og ikke skal være minutris (for det kan jeg slet ikke li´, men Frederik elsker det *S*).

Er det noget, jeg kan forberede derhjemme på f.eks. en halv times tid og så kan det passe sig selv ude i bilen (pakket ind i et eller andet, selvfølgelig?) et par timer???

Rikke (en skovl til at lave risengrød, sovs mv. uden at brænde det fast i gryden!!!)

Anonym
    Gæst

Man kan vist godt koge det op og så pakke det ind i en dyne, men jeg har aldrig selv prøvet det…

Knus fra Ditte

Anonym
    Inaktiv

Hvis jeg kan overskue det prøver jeg din model – mangler bare lige grødris, men de øvrige ingredienser kan jeg vist lige klare ;O)

Hvis tiden løber fra mig, må det jo så blive sandwich-modellen…

Rikke

Ninna3Ninna3
    Medlem

Det lyder da som en god ide at koge det op og så lade det stå i dynen. Så skal Rune bare tage det med, når han kommer hjem… Kræver selvfølgelig, at du kan nå at lave lidt af det, inden du skal til samtale.

Jeg kan heller ikke huske, hvor lang tid det skal stå i dynen…

Hilsen
    Ninna – der fik lyst til risengrød til aften…

sommer06sommer06
    Medlem

Det kan man godt. Det skal koge op, pakkes godt ind i dynen og gerne stå et par timer. Så kan man lave pakke det ud og koge det færdigt på ca. 10 min. så vidt jeg husker.

Den model brugte jeg tidligere. Nu har jeg anskaffet mig en god tykbundet gryde hvor det kan stå og simre uden at blive rørt i, når det først har kogt og man har skruet ned på laveste blus.

Kh
    Dorte

katja1850katja1850
    Medlem

Her i huset laver jeg også gerne risengrød – men jeg har aldrig tid til den der med at pakke ind i aviser og dyner (det gjorde min mor ofte da jeg var barn). Men hun lærte mig også tricket med at lave risengrøden i ovnen i stedet for.

Så når man har fået mælk og ris op og koge – så smækker man bare gryde med låg på ind i ovnen ved 100 grader (eller lidt over) og lader den stå der i 45- 60 minutter.

Afhængig af tiden i ovnen (og varmen) kan man risikere der lige skal spædes lidt ekstra mælk til bag efter. Men oftest er den klar til servering.

Hilsen Katja – der lige nåede at koge risengrøden op og sætte i ovnen inden hun spurtede ud af ovnen for at komme til forældremøde i børnehaven. Risengrøden var færdig da far og datter kom hjem fra svømning

Ninna3Ninna3
    Medlem

.. den med ovnen vil jeg huske… Det er da meget nemmere…

Men jeg fik i hvert fald lavet risengrød i går aftes til børnenes store fornøjelse. Jeg lavede en stor portion, og nu er der masser tilbage. Nogle der har en god opskrift på klatkager?

Hilsen
    Ninna

Anonym
    Gæst

Jeg må selv lige skrive metoden med dynen bag øret…. – Har bare en veninde, som gjorde det fra morgenstunden og afsted på arbejde. Da de spiste risengrøden om aftenen var den vist lidt grynet eller tør? Så måske den bare ikke skal stå en hel dag i dynen, men højst et par timer?

Knus fra Ditte, der er misundelig over den store ovn, Katja må have derhjemme…

Anonym
    Inaktiv

Ja, det kan vist hurtigt gå hen og blive en farlig leg – jeg håber da, de holder sig fra mikroovnen, fryseren og blenderen!

Rikke

Anonym
    Inaktiv

Jeg vil MEGET gerne se dig spurte ud af ovnen ;O)

Tak for tippet til en anden gang!

Jeg endte med at tage fra arbejde en halv time før tid og kogte risengrøden op i 10 minutters tid – og satte den så ud i bilen i Frederiks gamle juniordyne. Så af sted til forældersamtale og 16.45 ud i bilen og hente grød – spæde den lidt op med mælk (den var blevet lidt tyk) og voila: nem risengrød på ingen tid :O)

Og I havde ret, de gik til den! Ditte, jeg lavede dobbelt portion af din opskrift, og der blev kun levnet en grydeskefuld!

Til gengæld var jeg imponeret over den mængde kanel-sukker, de satte til livs dernede! Jeg havde lavet af ½ kilo sukker og tænkte at det var da rigeligt (? hjemme hos os plejer vi kun at tage en teske-fuld på pr. portion), men det blev ædt rub og stub!!! Måske resten af grøden var blevet spist, hvis der var mere kanelsukker tilbage…

Rikke (som syntes, det var nemt lige at pakke en gryde ind i dyne på gulvet i passagersiden af bilen – til gengæld havde jeg ikke forudset, at grydens håndtag selvfølgelig ville være brandvarme, da jeg så skulle bære den ind i vuggestuen – så mit halstørklæde måtte agere grydelapper *S*)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.