Gode opskrifter med rødbeder?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Gode opskrifter med rødbeder?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Ja, jeg elsker faktisk rødbeder, men af en eller anden uransagelig årsag, så spiser vi det sjældent. NU skal der dææælme rødbeder på bordet, så er der mon nogen, der kan en eller to opskrifter med rødbeder, der kan anbefales?

Jeg plejer selv at lave Jamie Olivers rødbeder i staniol med bl.a. hvidløg i (de er faktisk pragtfulde – og nemme at lave!) eller enten blande med andre grøntsager eller stege dem alene i ovnen, overhældt med lidt olie, hvidløg og sesam….

Knus fra Ditte – der nu skal se video: In the valley of Elah…

Annette70Annette70
    Medlem

Hej Ditte

Jeg har forsøgt mig med at bage dem i ovnen, men for dælen jeg synes det er en flad smag, selv om jeg havde rødvin og honning ved.
    Jeg forsøgte igen for et par uger siden, for jeg tænkte det kunne ikke passe at de var så dårlige som jeg huskede, men jo det var de!!

Hvis man derimod skærer rødbeden ud stave, og så på panden sammen med en god skvat rødvin og en god spiseskefuld honning og så steger dem en halv times tid til rødvin og honning bliver til en sirup så smager de så englene synger.

Vi bruger det som “tilbehør” til bagte rodfrugter – faktisk er det ligegyldig hvilket kød man serverer til for det er så godt at det får selv en frikadelle til at nå gastronomiske højder 🙂

/Annette

SisseAndSisseAnd
    Medlem

borsch – rødbedesuppe, noget af en gammel tradition her i familien, men jeg har faktisk aldrig prøvet at lave det selv….

Knus Christina

smirnoffsmirnoff
    Medlem

Det eneste jeg bruger rødbeder tiler at spise dem syltede eller bagte. Ikke meget smart fra mig 🙂

http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D01.nsf/SearchResult?OpenForm&search=r%F8dbede

Måske der var noget, du kan bruge???

Kh Smirnoff – der har hørt, at nogle tisser rødt efter indtagelse af rødebeder – men ikke her 🙂

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hej Ditte

Rødbeder er med her når jeg laver ovnbagte rodfrugter, skåret ud i 2x2cm og vendt med olie, salt og peber og så sammen med andre rodfrugter + solsikkekerner.

Men jeg bruger nu egentlig heller ikke rødbeder i andre sammenhænge….så måske man kan google sig til nogle spændende opskrifter?

Knus Christina

badlandsbadlands
    Medlem

Rå revet, blandet med æg, yoghurt, hvidløg, timian og lidt rasp til at holde det sammen, stegt som om det var hakkebøffer. Du ANER ikke hvor godt det smager!

Lone

Anonym
    Inaktiv

Min mor laver nogle gange en pragtfuld rødbedesalat – det er noget med rødbeder (syltede?), æbler… hmm og flødeskum?

Aj, jeg ved vi får det serveret i morgen aften, når vi skal ud til dem og have dyreryg, så jeg udfritter hende lige for opskriften – den er nemlig supergod :O)

Ellers laver jeg dem som Christina sammen med de andre ovnbagte rodfrugter – gerne med et drys sesam på…

Rikke

ingefdingefd
    Medlem

Efter at ha’ leget rigtig vildt i 1 times tid, med hop fra sofaen mm. Falder han lige så stille og roligt og lander på sin højre hånd. Og der er godt nok forskel på gråd, man kan godt nok høre forskel på, når der er noget galt og det bare er pjevs.

Nå, men hans hånd er stadig hævet og øm i dag, så vi tager et smut forbi lægen, men jeg tror ikke der er noget brækket. Han er stadig meget forsigtig, men er begyndt at bruge den igen.

Knus

Inge

ingefdingefd
    Medlem

Hej Ditte,

kan desværre ikke huske den nøjagtige opskrift, men rå revne rødbeder blandet med citronsaft og honning. Jeg syntes det smagte godt, men resten af familien nægtede at røre det 😉

Ellers kan man vist bruge det i taiziki(ok lige nu kan jeg bare ikke stave, men du ved hvad jeg mener;-) Giver en dejlig farve. Ellers snakkede jeg faktiskom rødbeder med min mor den anden dag. Og hun fortalte om en pragtfuld kartoffelmos, hun havde fået med lidt rå revet rødbede i.

Knus

Inge(som skal til lægen med Emil, og se om vi skal videre til røngten 🙁

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hvad har jeg misset, hvad sker der med Emil?

Knus Christina

SisseAndSisseAnd
    Medlem

og ja det er lidt uhyggeligt så tydelig man kan høre når det så først er rigtig galt!

Håber det trods alt bare var slaget eller en forstuvning og at det går over i løbet af nogle dage.

Knus Christina

Anonym
    Gæst

Uhm… sikke en god tråd (når jeg nu selv skal sige det *S*).

Og sikke jeg blev inspireret af jeres opskrifter!

Indtil videre har jeg bagt nogle i ovnen i bouillon, taget vandet fra, skåret dem ud i tern og serveret dem med creme fraiche – dét kan anbefales! Men det er klart creme fraichen, der gør det….

Og så havde jeg jo helt glemt, at man også kan rive rødbederne rå og servere dem som en råkostsalat! Mums, det er lækkert!

Inge, hvordan går det med Emil? (Er godt klar over, der efterhånden er gået dage – nærmest uger!).

Knus fra Ditte – der heller ikke tisser rødt efter indtagelse af rødbeder ??

ingefdingefd
    Medlem

bort set fra, når han lige skal ha’ lidt opmærksomhed eller der er noget han ikke gider 😉

Og så er han blevet totalt far-syg. Far skal dit og dat og sidder og putter ind til ham – meget sødt, men ikke særlig sjovt i nat, da han ville sove hos sin far, og det var mig, der fik fødder i nakke/ryg/mave…

Knus

Inge

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.