Trampolin m/u sikkerhedsnet? (OT)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Trampolin m/u sikkerhedsnet? (OT)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Det er, at venter med at springe i trampolin til man er større tror jeg.

Iben

Ninna3Ninna3
    Medlem

Jeg er lidt uenig med Iben 🙂

Vi har en lille trampolin, som alle ungerne er utrolig glade for. Vi har (7-9-13) ikke haft nogle uheld på den endnu…

Jeg ville ikke have net eller grave den ned men tværtimod lære dem at færdes ordentligt på den – og så holde øje med dem, når de er på den… Men det kommer også an på størrelsen 🙂

Hilsen
    Ninna

TrineJuliTrineJuli
    Medlem

Vi har trampolin uden net og uden at den er gravet ned. Det jeg har hørt og læst mig frem til, er at de nedgravede er fine fordi man ikke falder så langt. Men de er samtidig ikke så gode fordi der kan opstå skader når man går/hopper fra trampolin til fast grund. Man er gearet til at fjedre når man lander, der er ikke noget der giver efter når man lander på jorden. Det skulle efter sigende give en del skader.

I forhold til net så har jeg læst mig frem til at børn, der hopper med net hopper vildere end børn, der hopper uden net. Derved er de ikke så koncentrerede om hopningen, og får derved skader fordi de hopper vildt = lander på nakken.

Sidst men ikke mindst, så har læner jeg mig op ad min nabos erfaring. Hun har gennem flere år været sygeplejeske på en skadestue, og hun siger, for egen regning, at de fleste der kom ind på baggrund af trampolinulykker, var ulykker med net.

Min uvidenskabelige tolkning er at det fordrer fokus og koncentration at hoppe uden net.

Det skal dog siges at jeg ikke lader trillingerne hoppe uden der er en voksen i nærheden.

Trine

ElskepotElskepot
    Medlem

Vi ønsker os en trampolin i 4 års fødselsdagsgave.

Nu er manden og jeg så ved at diskutere, om vi skal have sikkerhedsnet, grave den ned, eller den bare skal stå frit?

Manden min siger, at der sker flere uheld i nettet, end hvis man falder ud over kanten. Og at de farligste trampoliner er dem, som er gravet ned!

Håber I har nogen erfaringer/link til, hvad der er “smartest”

Line

Camillamor1Camillamor1
    Medlem

Vores trampolin har net og det er vi glade for. Begge unger er “røget i hegnet” indtil flere gange, og hvis ikke nettet havde været der, ville de være sust ud over kanten. Det er jo ikke sikkert at der ville være sket noget ved det, men det kan jo også gå rigtig galt.

Som andre også skriver, handler det om at have focus på det man foretager sig på trampolinen, blive på midten, og have respekt for kanten.

Jeg er ret forarget over vores nabos manglende “trampolinetikette”. De har intet net og de er gerne 4 børn + et sjippetov på trampolinen ad gangen!!! Jeg forstår overhovedet ikke at børnene får lov at lege på denne måde, det får mine i hvertfald ikke lov til.

Nå, men kort sagt – jeg går ind for net :o)

Kh. Camilla

acinchinaacinchina
    Medlem

vi ville ogsaa have givet Oscar en trampolin i foedselsdagsgave… Men i det nye hus kan der ikke baade staa et legehus (som vi har i forvejen) og en trampolin…! Eller det kan der godt men saa bliver det meget trangt og hvad med morens sol stol???.

Det har gjort at vi til min store glaede ikke giver Oscar en alligevel. Jeg var ikke saa glad ved tanken (men man skal jo heller ikke overfoere ens egne nevroser til ens boern). Jeg syntes at Albert er for lille (2 aar) til at forstaa hvad man maa og ikke maa – og drengene finder paa vilde lege bare man taenker paa at kigge vaek!

Saa jeg kan ikke raade… Dem som Oscar har hoppet pa har alle haft net.

/AC

FromageFromage
    Medlem

Hejsa,

Vi har lige anskaffet os en trampolin – uden sikkerhedsnet! Den er ca. 4 meter bred, og min holdning har helt fra start været, at vores datter (4 år til juli – of course) skal lære at færdes på den med respekt. Dvs hun skal hoppe fortrinsvist på midten, ikke noget med flere ad gangen, og så holder vi skarpt øje med hende, når hun hopper. Jeg synes nettet giver en falsk tryghed, fordi man måske tror at nettet forebygger uheld… Men så vil jeg hellere lære hende, at trampolinen har en kant, og at hun må være forsigtig.
    Desuden så jeg i morgen-tv, at en skadestuelæge var ude og bekendtgøre, at de ulykker der sker på trampoliner kun sjældent skyldes at børnene falder ud over kanten, men derimod er fordi de hopper flere på samme tid, eller fordi de lander uheldigt på trampolinen.
    Men uanset så vil jeg anbefale opsyn og at man lærer sit barn at færdes på trampolinen med respekt. Så skal det nok gå! Vi har ikke fortrudt at vi ikke har købt net.

Pøj, pøj. Maria.

Anonym
    Gæst

Vi har en trampolin med net. Vores nabos pige er lige kommet til skade på trampolinen (nakken og de havde ikke net for. Vi er meget glade for nettet og synes ikke at mine hopper vildt overhovedet. Vores net er så sådan er det omkredser det sorte på trampolinen og den går dermed ikke helt ud til kanten. Det er jo det blå stykke (fjedrene) der er hårde at falde på. Min anden nabo er skadestuesygeplejerske og kunne aldrig finde på at købe uden net.

Anonym
    Gæst

denne debat må jeg bare deltage i, (blander mig fra sep.2008)
    jeg er gymnastik instruktør, og er af den holdning at havetrampoliner er noget f….. har skabt. Men hvis man alligevel vælger at anskaffe sig en, har man som voksen et kæmpe ansvar.
    Mange ulykker på haveyrampoliner kunne være undgået hvis der ikke havde været mere end en på trampolinen, kort sagt.
    Så det med net kan være en smags sag. Når man hopper sker der det at trampolindugen (det man hopper på) bliver spændt ud, og er der så en anden som hopper og lander bare et splidt sekundt efter den første er det som at lande på et beton gulv, og det kan lave store skader på ankler, knæ, hofter og ryg. Så tænk jer godt om når i lader jeres børn hoppe, og lad dem for guds skyld ikke lave saltomotaler!!!
    Hilsen Malene (23+1)

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hej

Vi har trampolin med net.

Jeg ville ikke turde købe uden net, slet ikke til 4-årige. Så ville jeg være nødt til at lukke ham inde i huset:( Han er lynhurtigt på trampolinen i det sekund de er i haven og jeg er der ikke 100% af tiden til at holde øje eller sige reglerne igen og igen……og igen. Ville gerne, men factum er at jeg eller en anden voksen ikke kan være der hele tiden, og så synes jeg helt sikkert det er sikrere med net.

Jeg synes ikke at de hopper vildt af den grund, de hygger sig og har det vældig vældig sjovt:D og får alligevel besked om hvordan man opfører sig og hopper respektfuldt i en trampolin. Nettet har de som god støtte til de mange gange hvor de lige har fået lidt overbalance – slet ikke vildt men der ville de flere gange være røget ud over og have slået sig.

Anders hopper vildt, vildere end selv net vil kunne hjælpe – så han får decideret reprimander om hvordan man bør opføre sig på trampolinen og har forstået budskabet nu.

Aner ikke hvad der er af statistik på området men der må da være en årsag til man har begyndt at finde på at fremstille dem med sikkerhedsnet eller hur?

Vores er også med sådan et net der sidder der hvor fjedrenes blå stykke begynder således at de heller ikke kan ende i fjedrene;)

Knus Christina

camillabagcamillabag
    Medlem

Min baggrund er jo som bekendt, at jeg har arbejdet som læge i diverse skadestuer i nogle år. Dengang havetrampolinerne for alvor blev populære for nogle år siden, så vi en meget dramatisk stigning i alvorlige skader. Oftest er der tale om ret komplicerede brud på arme og ben, som ikke bare kan gipses, men skal opereres, og som ikke nødvendigvis bliver tip top i orden igen…

Derfor er jeg enig med flere af mine kolleger i, at havetrampoliner burde forbydes eller at man i hvert fald skal omgå dem med meget stor respekt. Jeg så helst, at mine børn aldrig hoppede på dem, men da de står hos mange af kammeraterne, er det blevet til, at de hopper – lidt forsigtigt på dem – men det er IKKE noget, jeg er glad for!

Samtidig vil jeg nævne, at jeg ikke er støt på en anden sportsgren eller “sportsudøvelse” – hvad vi nu skal kalde det, som i det hele taget giver SÅ mange skader. Ridning vil jeg tro sniger sig næsten op på siden af havetrampolinerne, og her er der også ofte tale om alvorlige skader. Og så motorcros-cykler (men dem er der jo ikke så mange, der sætter sine unger op på)
    Al respekt for, at vi har forskellige grænser, og jeg ved, at jeg hører til dem, som ikke har nerver til så meget – men altså her fik I så lige min mening 🙂

Camilla

ingefdingefd
    Medlem

Vi har også trampolin i baghaven, dvs. den står på et beton stykke, og derfor er der net om. Begge mine unger er faldet ud alligevel, men uden at komme til skade.

Vores børn hopper vildt, men jeg har meget bestemt forbudt saltomotaler, det kan jeg bare ikke ha’. Men den store laver dem alligevel, når han tror, jeg ikke kigger.

Men de er blevet vant til at begå sig på trampolinen, og hopper gladeligt i flere timer også i frostvejr.

Det farligste er vist, når flere hopper på samme tid, og de ikke er lige store, for så kan den mindste altså få sig nogle kolosale flyveture.

Der har været et uheld på vores trampolin, hvor en pige brækkede armen. Hun er en pige, som er meget overbeskyttet og ingenting må for sin mor(ikke engang cykle og hun er altså 9 år og hendes brødre må bare alt??), derfor er hun også på(efter min mening) ikke nær stærk motorisk. Men om det er derfor, hun brækkede armen skal jeg ikke kunne sige.

Nå, men det korte af det meget lange er, at jeg syntes, det afhænger af underlaget, om der skal net om eller ej. Jeg syntes desuden, at en trampolin er et rigtig godt legetøj, som selvfølgelig skal bruges under vejledning.

Knus

Inge

wildonewildone
    Medlem

Min søster arbejder som lægesekretær på en skadestue, og hun har (i en god mening, selvfølgelig) forbudt os at anskaffe en trampolin. Hun siger også, at de fleste ulykker sker, når de hopper flere på samme tid. Og desværre er det jo det, de fleste synes er skægt!!!

Lisbeth 20+2

Annette70Annette70
    Medlem

Omkring vores trampolin er der også sikkerhedsnet. Og som på jer andres med net omkring sidder det også og dækker for fjedrene.
    Vi har ikke så strikse regler omkring at hoppe på trampolin her i haven. Der må max være 3 og hoppe, det er nu mest fordi ungerne er ved at være i en vægt-klasse hvor jeg tror den springer hvis det vægtbelastes mere…
    Ungerne laver alverdens krumspring på trampolinen, og de er rigtig dygtige. Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre, pga. nettet. For de har jo ikke altid kontrol over hvor de lander!
    William han kan kun lave kolbøtter, og så har han stor fornøjelse af af løbe alt hvad han kan rundt i cirkler og så pludselig kaste sig ned, hvilket gør at han triller rundet. Man skal måske ha været der selv? 🙂
    William han styrer helt selv hvornår og hvordan han vil hoppe på trampolin.
    Vi har været heldige at der aldrig er sket uheld på vores, der har kun været positive ting at sige om trampolinen. Dvs. udvikling af motorik og en masse god motion til unger der ellers let forfalder til passiv underholdning.
    Mine børn har forbud mod at hoppe på trampoliner uden net, hvilket der er nogle af deres kammerater der har.

/Annette

tanteettetanteette
    Medlem

-Hvis jeg havde plads, ville jeg også gerne ha’ en, men jeg ville så ha’ den gravet ned. Og ha’ regler om max. 1 på den af gangen.

Trampolindugen kan i øvrigt bruges til meget andet:
    – det er hyggeligt at ligge og tegne med kridt på den. Både alm. tavlekridt og gadekridt er godt. Det vaskes jo hurtigt af med en våd klud.

KH Henriette

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.