Når nu er vi er ved pander og gryder, er der så nogen, der kan fortælle mig….

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Når nu er vi er ved pander og gryder, er der så nogen, der kan fortælle mig….

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    TrineJuliTrineJuli
    Medlem
    SisseAndSisseAnd
    Medlem

altså mere hvad er dens funktion?

Stegesoen har jeg en ide om er med låg for at stege og beholde vandet i retten men jeg er ikke helt sikker…….

Fungerer altså i min def som en gryde med låg, men er af lertøj.

Knus Christina

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Tja det er også den opfattelse jeg får – jeg synes bare de har nogle store nogle af slagsen i det link Ditte har lagt til Le Creuset-ting….

Nå men videre med bagningen, jeg står og bager kanelsnegle til brunch i morgen. Så skal jeg lave chokoladekage, senere tzatiki til middagsmaden i aften og endnu senere 2 x dej til forskellige boller som skal stå og hæve natten over. Det bliver vist en dag i køkkenet:)

Knus Christina

Anonym
    Gæst

– Hvad en Römertopf (el. stegeso el. lerpotte) er??

Fik jo kogebogen “Køkken revolution på høje hæle” i julegave….

Knus fra Ditte

TrineJuliTrineJuli
    Medlem

Det jeg kunne finde om en ramekin er:

1. a small, separately cooked portion of a cheese preparation or other food mixture baked in a small dish without a lid.
    2. a small dish in which food can be baked and served.

Så funktionen er vel ligesom en kokotte, noget et eller andet portions-noget, hvor det bages portionsvis og serveres i det det er bagt i? volapyk eller hur?

Trine

Annette70Annette70
    Medlem

Det kan man lave i ramekin’er!

Og servere dip… 🙂

/Annette – som ikke ejer en eneste

Anonym
    Gæst

Jeg tror også, at den der stegepotte er en lerpotte med låg, men kan jeg bare købe en af de der Le Creuset med låg, som sikkert lukker til hermetrisk??? Oder was??

Ramekin har jeg også hørt, men kender heller ikke….

Knus fra Ditte – føler mig meget ukvik :-/

Anonym
    Gæst

– at selv om I i denne tråd har skrevet og forklaret om de forskellige ting, så fatter jeg stadig ikke en pind af hverken Ramekin eller Römertopf????

Knus fra Ditte – stadig kradsende i håret?

TrineJuliTrineJuli
    Medlem
    SisseAndSisseAnd
    Medlem

Emma havde en omgang her før jul og jeg er stadig helt dårlig når hun klør sig i håret og spekulerer på om de er helt væk eller hvad?

🙁
    Christina

SisseAndSisseAnd
    Medlem

det der program der var i tv for en del år tilbage. Der var 2 hold og det var garanteret ham Erling Bundgaard eller Otto som var vært. Det ene hold blev præsenteret for et ord de 3 fra det andet hold skulle så komme med hver deres definition på ordet…..Det hed vist ikke Fup eller Fakta men noget i den stil……

Knus Christina – der bare synes det er horisontudviklende, man kan jo ikke vide alt;)

julie_ajulie_a
    Medlem

en krukke af ler, som er beregnet til at putte frugt og bær i.
    Den har et låg der slutter ret tæt, og så er det meningen at man putter sine blommer, kirsebær, hindbær, jordbær, brombær, ribs og andet i den stil ned i krukken og dækker det med en form for alkohol. Jeg er ikke sikker på, hvilken type alkohol, men rom tror jeg.
    Så lader man det stå og gære…

Min far laver en, som han hver sommer fylder nyt på og i mine øjne er det noget af det absolut klammeste i verden… jeg mener, gæret gammel frugt??? Godt nok i rom, men alligevel? Han serverer det som tilbehør på is, eller kage og mine forældre og deres venner elsker det. Jeg takker pænt nej 🙂

En stegeso er et fladere, mere aflangt ler-kar, som bruges til at stege sammenkogte retter eller steg i. Det er meningen det skal stå længe ved svag varme, og på den måde holde alle safterne inde. Oprindeligt brugt i åbent ildsted, men mon ikke man også kan i ovn?

Ramekin har jeg aldrig hørt om.
    Vh Julie, 32+5 og Klara 4 år.

Anonym
    Gæst

Aj, lus er ikke sjovt at spøge med – bare tanken om dem kan få mig til at kradse en gang mere i høstakken…. advr!

Og TAK, Julie, NU fatter jeg det! Det er en stegeso, jeg skal have fat i, kan jeg høre!!! Jeg troede faktisk, at en stegeso og en römertopf var det samme!?

Knus fra Ditte

joan2pjoan2p
    Medlem

hej julie
    Min svigerinde har sådan en stegeso, og jo den kan i allerhøjeste grad bruges i ovnen.

Joan

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.