Hvad gør man…. (om hunde)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Hvad gør man…. (om hunde)

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hej

Jeg ville anbefale 4. udvej, at lægge sig og dække hoved og ansigt.

En ting er sikkert: det opildner til leg hvis du løber væk, og en aggresiv hund – tror jeg – ville se det som et bytte der ikke måtte undslippe:S

En anden vigtig ting er at man aldrig skal stirre en hund ind i øjnene, kig ned og væk gerne med overdrevne smaskelyde og vende ryggen til, det betyder ‘venlighed’ og ‘godmodighed’ på hundesprog.

Et barn i Mads’ alder ville jeg aldrig anbefale at sparke ud efter en hund, han er slet ikke stor nok til at vurdere situationen og lægge sin taktik efter hvordan den reagerer, så det ville jeg nok gøre som voksen men ikke til børn.

Knus Christina

Anonym
    Gæst

…hvis en hund går til angreb?

Mads er meget bange for hunde og vi kom til at snakke om i dag, hvad man skal gøre, hvis en hund løber efter en. Vi kunne ikke rigtig finde ud af det. Har vidst set for mange survival programmer om bjørne :o) Gør man:

– vender sig om og løber?
    – Går stille og roligt baglæns?
    – Bliver stående og sparker ud efter hunden?
    – Krøller sig sammen på jorden og dækker sit ansigt/hovede?

Vi har en del løsgående hunde i området og jeg tror, det er derfor han er så bange. De gør ingenting (må man formode) og bor i børnefamilier, men de kommer jo ind imellem imod os og så panikker han total. Men hvad gør man, hvis hunden løber efter en eller angriber en?

Marie

LeneNiel1LeneNiel1
    Medlem

Hejsa.

Blander mig lige i jeres debat..
    Du er nødt til at lære ham at han for guds skyld IKKE må løbe!

En ellers flink hund vil opfatte dette som signal til leg og kan derfor hurtigt komme til at virke voldsom selvom det er det modsatte den gerne vil.
    En agressiv hund vil se det som tegn på flugt og vil derfor tit give en “besked” med på vejen for at vise at den er herre over situationen.

Den bedste løsning er som Christina skriver at undgå øjenkontakt, evt at vende siden til og kigge ned i jorden.
    Mange overdrevet venlige hunde som hopper op, stopper først når man vender ryggen til dem og ignorerer dem totalt og lidt det samme gør sig gældende med “vilde” hunde.

Det vigtigste at lære for ungerne vil jeg mene er at de ALDRIG må gå hen til en hund som er bundet – lige meget hvor godt de kender hunden. Er hunden i snor ledsaget af ejeren kontakt da altid mennesket først inden i tager kontakt med hunden.

Knus Lene

appesinaappesina
    Medlem

Når en hund bliver for nærgående eller kommer for tæt på, har jeg lært Daniel at vende sig direkte mod hunden og sige “NEJ” til den med en meget hård tone. Hunde reagere på høje bestemte lyde i langt de fleste tilfælde. Det kan man også se i hundeprogrammer i tv. Så han siger bare NEJ og hunden stopper op, eller går væk. Det har virket hver gang indtil nu men han har også den helt rigtige tone på sit nej.

er at jeg synes der er rigtig mange børn i dag som er bange for hunde ? Det er bare en ting som jeg tit har undret mig over.Rigtig mange (læs de fleste) af vores store piges veninder fra klassen er rædselsslagne for vores lille hund Anton som er en lille elskelig Westie.Også af Lauras små venner/veninder er der rigtig mange som er hundebange.Tit og ofte betyder det at Anton må lukkes i et andet rum for sig selv når her er nogen hvilket jeg synes er synd;o((

Ved godt at dette er et afbræk fra det oprindelige emne men det faldt mig altså lige ind.
    Personligt kunne jeg godt tænke mig at folk lærte børn at omgås dyr på godt og ondt.Dyr kan give så megen glæde hvis man forstår at omgås dem rigtigt. Jeg kunne godt tænke mig at vide om jeres børn er bange for dyr måske hunde specielt ? Herhjemme kan begge tøserne omgås hunde generalt med respekt.Emilie vores store pige interesserer sig ikke synderligt for Anton mens Laura knuselsker ham;o))

Noget helt andet er at på vores gade som rummer 18 huse er vi de eneste på hele gaden som har hund ? Det skal måske lige nævnes at det er en helt ny gade hvor de fleste huse blev bygget sidste år men alligevel kan det undrer mig:-/

Christine

sommer06sommer06
    Medlem

Hej Christine

Du svarer lidt selv på spørgsmålet. Der er ikke så mange der har hunde som tidligere og derfor er børn ikke så vant til at omgås dem. Vi kender næsten ingen der har hund og derfor er min datter bange for hunde. Til gengæld kender vi flere der har kat og dem elsker hun.

Vi har ikke selv dyr fordi vores datter har astma/allergi. Der er efterhånden mange der har asta/allergi og derfor ikke har dyr. Der er nok også flere der fravælger at have hund fordi de er for meget væk fra hjemmet og ikke vil være afhængige af at skulle hjem til hunden.

En tredje ting er så at der er – tror jeg – flere store, bidske og ikke-trænede hunde. Og dem er vi altså bange for. En sommerdag brød der en hund ind gennem hækken til vores have. Den virkede agressiv og truende i sin adfærd og jeg var rædselsslagen. Både fordi jeg var i haven med min datter og fordi jeg pga. bækkenløsning ikke kunne løbe væk fra den.

Jeg tog min datter om bag mig. Forsøgte at virke rolig og autoritativ. Jeg sagde meget bestemt DÆK, men den gøede bare videre. Så gik vi langsomt væk og ud af haven. Vi var ikke ude i haven resten af dagen og jeg var så lettet over at hun ikke var derude alene – det var hun 5 min. tidligere. Vores helt lukkede have er altså ikke længere et sikkert sted for hende at opholde sig alene (med opsyn fra vinduerne). Hvad søren skal man gøre?

Kh
    Dorte

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.