At huske livets glæder og nyde de små ting.

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 At huske livets glæder og nyde de små ting.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    appesinaappesina
    Medlem

Den anden dag var jeg på besøg hos mine forældre og snakken faldt på det med at blive ældre. Lige så længe jeg kan huske tilbage har min mor beklaget sig over at blive ældre. Hun har boykottet at fejre sin fødselsdag og vi skal helst bare glemme den dag hun har fødselsdag. Igen i år lød svaret”nej jeg invitere ik nogen til min fødselsdag, for der er ikke noget at fejre, at jeg nu er blevet et år ældre”. Om man vil holde fødselsdag eller ej, er jeg sådan set ligeglad med men når man mister livsglæden og glemmer at nyde alle de små ting,så er det da klart at livet kommer til at se ret sort ud med årerne. Hun er blevet en sort seer med årerne og blevet ekspert i at beklage sig over ting og folk. Hun har efterhånden mistet alle sine venner, det meste af familien og sidst men ikke mindst, har hun mistet sig selv undervejs. Uanset hvad jeg gør eller ikke gør, som datter, så er det bare aldrig godt nok og det er altid min skyld det hele og jeg er enten en isdronning eller en forrædder. Jeg ved aldrig hvad der venter mig af spydigheder når jeg træder ind af hendes dør. Omvendt kan hun også være den sødeste mor til tider men man skal vogte sine ord, for får man sagt for meget, får man det hele i hovedet igen, næste gang man ses. Hun har ingen interesser, venner osv og hun har mistet begrebet om hvad livet egentlig har at byde på, hvis man er åben for nye ting. Min far derimod har fundet en god vej. Han går i en jagtforening og fisker en del med venner. Han har fundet interesser der gør ham i godt humør og giver ham livskvalitet. Min mor er selvfølgelig monster sur over at han har andre interesser end at sidde hjemme hos hende og så snart en nabo træder ind på deres grund, bliver de jaget væk så hurtigt som muligt.(de bor på landet, hvor det jo er meget normalt at stikke hovedet forbi hinanden af og til) Når vi er på besøg skal vi hviske når vi sidder ude i haven, for tænk nu hvis naboerne hørte hvad vi sagde. Hun har isoleret sig i sin egen lille verden og giver alle os andre skylden, for hendes elendighed. Hertil vil jeg bare sige at sådan vil jeg ikke være. Jeg vil fokuser på de positive ting og hvis jeg har nogle dårlige dage, vil jeg gøre alt for at komme ovenpå igen. Gå en tur og nyde naturen, få en sludder for en sladder med folkene her i byen, nyde min dejlige søn og være stolt og glad over, hvor meget livskvalitet han giver mig osv osv. Når jeg så bliver gammel vil jeg ikke gå i stå og være ked af min alder. Jeg vil gøre alle de ting jeg ikke nåede i min ungdom. Jeg vil gå til dans, jeg vil gå til slægtforskning, jeg vil gå til kortspil og banko, jeg vil være en del af mine børn og børnebørns liv og sidst men ikke mindst, så vil jeg være glad for det liv jeg har haft, uanset om jeg nåede alle mine mål eller ej. Jeg vil aldrig gå ned med flaget pga jeg hvert år bliver ældre, men vil istedet fokuser på, hvad jeg kan gøre for at forblive glad og gøre ting som gir mig fornyet livskvalitet. Livet handler nemlig om at nyde de små ting mens man kan, for en dag vil det jo være for sent. Så til jer andre tøser, husk at nyd den alder i har og det liv i har fået. Også om 10-20-30 og 40 år. Stort knus herfra.

Ninna3Ninna3
    Medlem

Det lyder som om, at din mor har det rigtigt svært…

Jeg kan godt forstå, at du synes det er lidt vanskeligt med sådan en mor…

Hilsen
    Ninna

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.