brombærtid

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    BeagleBeagle
    Medlem

Brombærmuffins !

Beagle.

Anonym
    Gæst

Skoven omkring os bugner, og buskene er ved at indtage haven. Hvad skal jeg gøre med dem?
    Jeg ved godt, at tærte ligger lige til højrebenet, men min barndom med min mors mange sure og tørre rabarbertærter har ødelagt det for mig. Kan man putte dem i kage? Kan man lave saft af dem? Kan man putte dem i gryderetter? Er det meget svært at lave syltetøj/marmelade (kender ikke forskellen).

Hjælp mig lige lidt, for det eneste jeg er god til, er at bage.

mvh Kirsten

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hej

Du må kunne fryse en masse af dem og så have dem klar til en smoothie i ny og næ hvor de også udgør det isede i smoothien:)))

Ellers burde det være nemt at lave brombærmarmelade, -kompot eller -saft

En hurtigt søgning inde under Alletiderskogebog.dk giver følgende liste:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg.php

Isen – den lyder da lækker!!

God fornøjelse

Christina – der vil tage og sende børnene ud efter brombær i krattet der ligger mellem os og Golfbanen

sommer06sommer06
    Medlem

Det er da bare noget af det bedste. Også rigtig godt til æbleskiver og boller, selvfølgelig:

Brombærmarmelade

Ingredienser til ca. 2 1⁄2 liter

1 1⁄2 kg brombær

2 dl vand

3 spsk citronsaft

750 g sukker

Geleringsmiddel

Kom de skyllede bær, vand og citronsaft i en gryde med låg og varm langsomt op. Kog bærrene 5-10 minutter, til de skifter farve. Drys det meste af sukkeret i og kog 10 minutter mere. Bland geleringsmiddel og resten af sukkeret med en gaffel og drys i under omrøring. Kog marmeladen to minutter mere. Skum af og hæld på skoldede glas.

badlandsbadlands
    Medlem

Den letteste måde at lave marmelade er at købe syltesukker – der er pektin (stivelse) og konserveringsmiddel i (udtræk af tyttebær). Til 1 kg bær passer en lille pakke, det der hedder 1:3 – det er reduceret sukkerindhold (men ikke noget kunstigt sødestof). Det kan ikke gå galt 😉 selv jeg kan finde ud af det.

Brombærtærte er godt – smør lidt smeltet chokolade i tærtebunden, læg et lille lag kagecreme på og så et lag bombær du lige har vendt med lidt sukker, evt gele over..muuum

DamsebabyDamsebaby
    Medlem

De kan også råsyltes.

Altså sammen med sukker og spiritus, cognac, rom eller andet.

Når de har trukket et godt stykker tid (altså et par uger) er de kanon til isdesserter. Et stykke brownie, vanillieis og råsyltede bær -uhmmmmm. Og så ser det helt restaurantagtig ud at servere.

Råsyltning kan foretages af alle bær, så har du andre kan du blande dem i (hindbær, hyldebær, taybær what ever).

/Susanne apr04 – elsker denne tid fyldt med grønt og bær

Anonym
    Gæst

Tak for hjælpen. Jeg har lyst til at prøve det hele 🙂

Råsyltning har jeg aldrig hørt om, men det lyder let.

Og jeg tror gerne på det med syltesukker. Jeg synes jeg kan huske du skulle demonstrere det for ikke så længe siden.

Kirsten

badlandsbadlands
    Medlem

…og det er også den eneste grund til at jeg kender det 😉 Syntes det var for dyrt, men indrømmet…det ER let. Og den udgave med kun 1/3 sukker kan godt anbefales. Jeg får IKKE provision…og er i øvrigt Schulstad demo-dame for tiden 😉

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.