Vedr. børnefødselsdag (6-år)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Vedr. børnefødselsdag (6-år)

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Vi står overfor at skulle holde vores første børnefødselsdag. Victor fylder 6 år her sidst på måneden, og er jo lige startet i 0. klasse. Han vil gerne invitere drengene hjem, og det er da ok. Men nu er han så den første i klassen der fylder år, så vi har ligesom ikke set hvad de andre gør.

Vi vil holde det en løsdag/søndag eftermiddag, for vi bor for langt væk fra skolen til at vi bare kan tage ungerne med hjem en eftermiddag efter skole.

Men, men… hvad aktiverer man sådan nogle størrelser med? Og hvor meget mon det er nødvendigt at aktivere? Jeg vil tro at de er 10-12 drenge, så min mand og jeg får nok at se til (tror også jeg vil spørge en af de andre forældre om hun vil hjælpe, så kan jeg jo tilbyde min hjælp når det bliver deres tur).

Har I nogle gode erfaringer med noget (lege såvel som forplejning) som var et hit eller som bestemt IKKE var et hit, så vil jeg blive glad for at høre lidt om dem. Jeg har læst lidt i “Børnenes fødselsdagsbog” og på f.eks. Arlas hjemmeside, men jeg synes ikke der er noget som er lige “i øjet”.

Og hvor lang tid skal man afsætte til sådan en fødselsdag. 3 timer eller?

Knus Camilla (novice på børnefødselsdagsområdet…)

na1235na1235
    Medlem

Jeg er lige på besøg fra september 2007

Hvorfor ikke lave noget sundt til børnene. du kan jo evt lave pizzasnegle eller pitabrød som de selv kan fylde.
    Derudover elsker de fleste børn frugt, så du kan jo som snack lave frugt pindemader eller frugtsalat.
    Du kan lave nogle konkurrencer sammen med dem som stoleleg eller binde kuglepind i snor og sætte dem fast om live på dem og se hvem der først får dem i en flaske.

Ellers, hvis du ikke er “sippet”, kan du lave en fødslesdag uden regler dvs. når de sidder ved boret og skal spise, skal de spilde, de skal spise med fingerene ( her er spagetti med kødsovs godt), de skal bøvse og tale med mad i munden altså alle de ting man normalt ikke må gøre når man sidder ved bordet. Du skal bare sørge for at du har dækket ordenligt af. og at de har noget skiftetøj med. Men det er et hit og de kan faktisk godt have svært ved at svine fordi de ved at man normalt ikke må….

håber det bliver en god fødselsdag

Nadja

Sarah05Sarah05
    Medlem

Hej

Vi holdt børneføselsdag dag for 0. lige inden sommerferien.

Vi inviterede til kl 11 og så passede det med, at alle var kommet, gaver pakket ud osv. kl 11:30 hvor vi da serverede frokost.

Vores søn havde fået lov at bestemme, så menuen stod på pølser, nuggets og slime pommes… alle ungerne troede det var mac D menu ;0)

Herefter en arrangeret skattejagt med fodboldtema, gevinsten var en slikkepind – og 6 poster var nok til at holde dem fanget. Derefter lidt fri leg med fodboldkampe osv.
    Ca. en halv time før afgang var der fødselsdagskage med sang for fødselsdagsbarnet.

Lidt tips og triks… vi havde afsat 3½ time… det var en halv time for meget ;0)
    Og god ide med at aftale med andet forældre par, især hvis der er nogen urolige drenge… vi kunne godt have brugt et par ekstra til at holde øje med drengene. Så næste år gør vi det.

God fødselsdag!

Dorte

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hej

Jeg ville nok nøjes med at invitere til 3 timers fødselsdag.

Du gør dig selv en tjeneste ved at servere mad og godter med lavet sukkerindhold. Man kan sagtens lave snacks og andet uden sukker eller med langt mindre sukker end i det gængse, og uden alle E-numrene….Ved at undgå dette får du roligere børn end med sukker…

Vi har typisk lavet pølsehorn, minipizzaer og minifrikadeller, dertil kan man servere agurker/gulerødder i stave og cherrytomater.

Man kan få meget inspiration til godter uden for meget sukker i bogen ‘mit barn er for sødt’ og ellers er det superlækkert at lave frugtspyd til børnene, dem plejer de at være vilde med.

Underholdningen kan gå på stop-dans, den plejer selv drengene at ville være med på. En anden god en er sanseleg, øh ja det kalder jeg den. Den går ud på man deler børnene op i hold. Så har man f.eks. 3 poster. 1) post, der skal de mærke sig frem til noget som er gemt i en pose, og blive enige om hvad det mon er – sjove ting at komme i kan være en ananas der stikker lidt i dens top, eller andet som for dem alligevel er nemt at gætte. 2) post der kan man lade dem dufte, evt smage på nogle ting. Jeg synes ikke bh kl børnene har turdet smage når vi har prøvet men de har ivrigt duftet – det kan være vanilie, kardemomme, karry, kanel, og man kan jo give dem lidt ledetråde i form af…’der er en historie der hedder folk og røvere i…..’ eller ‘man spiser ofte en ret med dette der hedder boller i…..’ etc – igen styr det ved de skal pænt række hånden op når de har et gæt eller blive enige om det indenfor gruppen hvad deres gæt er. 3. Post kan være kims leg hvor man lægger 7-8 karakteristiske ting frem på en bakke som de må se på i 1 min og så dækkes den til og de skal kunne sige så mange ting som muligt.

Når holdene har været sendt rundt kan man samle dem og give en 1. 2. og 3. præmie eller hvad man nu vil.

Sækkevæddeløb er også sjovt eller at løbe med et æg på en ske…..

Der er også en modsat af simon siger så de skal gøre alt det modsatte af det man beder dem om……

Men jeg synes der skal være ½ styring ½ fri leg for det skal der også være tid til.

Og så bliver det også hyggeligt hvis man lader sit eget barn få lov at vælge hvem det vil sidde ved siden af til bordet og man får sunget fødselsdagssang så man lige får hovedpersonen til at føle sig som hovedperson;)

God fornøjelse
    Christina

ingefdingefd
    Medlem

Hej Camilla,

en skattejagt plejer at være et hit for den aldersgruppe. Da de jo ikke kan læse endnu, så kan posterne være små opgaver eller billeder af næste post. F.eks. en kniv, så skal de kigge i bestikskuffen, et billede af dig, så har du næste post i lommen…

Pizza eller pizzasnegle, franske hotdogs el.l. er som regel det, vores den ældste gerne vil have af mad. Is eller islagkage til dessert.

Når I nu ikke kender hinanden så godt endnu, så husk at finde ud af, om der f.eks. er nogle allergikere eller muslimer, så du ikke serverer noget, de ikke må få.

God fornøjelse

Inge

PS.: det er sjældent så slemt, som man frygter 😉

smirnoffsmirnoff
    Medlem

Syntes Arla har nogle gode tips til tema og fødselsdags fester.

http://www.arla.dk/C1256F0F00416668/O/foedselsdag.html

http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/0BE8E677DA850ED9C1256F120040F244

Håber I får en god dag.

Kh Smirnoff.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.