MR scanning (OT)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 MR scanning (OT)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hej

Jeg blev jo som bekendt MR-scannet i onsdags og i den folder om scanningen jeg fik står der intet om graviditet:-/

På ND står der følgende om emnet:

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/undersoegelser/mrgenerel.htm

Så der kommer faktisk ikke nogle oplysninger op:(

Hvad med at ringe til stedet når du har fået en tid og så spørge, det må være det allersikreste. Inden da kan du jo forhøre dig med din egen læge, med mindre nogen herinde lægger mere information.

Må man spørge om hvorfor du skal have scannet maven?

Knus Christina

smirnoffsmirnoff
    Medlem

God morgen.

Jeg står og skal muligvis have foretaget en MR scanning af min mave ? det er endnu ikke sikkert. Men jeg har læst, at man vist helst ikke skal være gravid, under en sådan scanning. Det er jeg heller ikke, men jeg vil gerne snart være det. Og hvad hvis man er gravid, hvad kan der så ske ved det? Og så er det at jeg tænker, om en sådan scanning gør noget ved det/de æg, der muligvis bliver befrugtet – næste gang selvfølgelig :-)??? Eller skal man efter sådan en scanning vente et stykke tid, inden man forsøger sig? Vi vil jo gerne have et helt normalt barn.

Er der nogen af Jer, der ved noget om emnet?

Knus Smirnoff (0+0), der gerne så sig selv i 8. månede NU!

badlandsbadlands
    Medlem

Jeg blev MR-scannet i går. Man ved ikke om det er problem med gravide, men man anvender forsigtighedsprincippet. Der skulle ikke være nogen problemer med de ubefrugtede æg – det er jo “bare” et magnetfelt, og ikke bestråling som f.eks. röntgen.

Mvh
    Lone (husk og bed om høreværn – det larmer utroligt!)

smirnoffsmirnoff
    Medlem

Hej Christina.

Jeg har en lang pølse inde i maven, som man mener er en overbelastet muskel. Jeg har fået diverse ultralydsscanninger, som ikke har kunnet vise noget unormalt. “Problemet” er bare, at der ikke lige er nogen, der ved, om det er normalt at have en muskel der. Det er der lige nu nogle, der er ved at finde ud af. Så hvis de finder ud af, at den er god nok og at der er en muskel på pågældende sted, så skal jeg ikke scannes yderligere. Men hvis det ikke er normalt at have en muskel på det pågældende sted, skal jeg undersøges yderligere.

Min egen læge fortalte, at han ikke ikke kan henvise til en MR scannning. Det skal en speciallæge gøre. Meget mærkeligt syntes jeg. Egen læge kan jo henvise til alt muligt andet, men ikke en MR scanning. Øv. Ville gerne have det afklaret nu!

Hilsen Smirnoff.

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Jeg blander mig lige og svarer på dit spørgsmål.

Jeg blev selv MR-scannet i sidste uge, underligt at vi egentlig pludselig er så mange der bliver det:-/

Jeg tror der er meget stor forskel på MR-scannere, dem man ser i tv i øjeblikket er i hvert fald noget mere åbne samt større end den jeg skulle i:( Og da jeg vidste dette (jeg var blevet MR-scannet i april) så havde jeg bedt min læge om en beroligende pille, for jeg har en mild-moderat klaustofobi.

Og på den måde gik det ok, det var ikke fedt, men jeg havde fundet noget helt specielt at fokusere på mens jeg skulle ligge der, nemlig mine børns latter og smil, så hver gang tankerne kredsede for meget ved at jeg var inde i det rør der, så tvang jeg mig selv til at tænke på børnene og deres latter og smil hvad der udløser deres grin, i hvilke situationer de griner etc etc etc. kald det en form for visualisering, og det fungerede rigtig rigtig godt.

Så det er et par fif du kan bruge hvis du skal scannes og ikke er for vild med det, en beroligende pille og visualisering og så husk at holde dig for øje at efter ca 40 min er det altså overstået, det er godt at have sådan en tidsafgrænsning så man kan overskue det. Selv om det er svært at kunne se på sit ur så kan du evt spørge hvor mange scanningssekvenser de kører (du kan høre på lydene når en sekvens skifter) og så kan man jo regne sig frem til hvor langt man er ud fra det….

Det var lidt fif herfra.

Knus Christina

Anonym
    Gæst

Hej Lone.

Jeg ville lige spørge om hvordan det er, at blive MR scannet, når man ikke er vild med lukkede rum ?

KH.
    Louise

badlandsbadlands
    Medlem

Du skal fjerne alt af metal, og kan derfor ikke have ur på. Vielsesring går lige an.

Du skal ligge helt stille, lidt afhængig af hvad de skal tage billeder af.

Jeg blev scannet i Ringe, på Rygambulatoriet. Henvist dertil af min egen læge, men scanning er det ganske rigtigt en speciallæge der skal henvise til.

Scannern der ligner en stor pladespiller – man ligger på en briks, bliver fixeret med en bøjle over maven og puder under arme og knæ, men ikke mere fast end det.

Så bliver man skubbet ind under en stor hvis rund ting – ikke noget rør eller ring på højkant, så det er ikke specielt klaustrofobisk…det er mere det at man ikke kan/må røre sig.

Som nævnt larmer det ret meget – jeg ville i hvert fald en anden gang bede om høreværn.

Mvh
    Lone

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.