Hvornår holder børn op med at tro på julemanden?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Hvornår holder børn op med at tro på julemanden?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    badlandsbadlands
    Medlem

Øv og æv….det troede jeg da 😉

Det ved jeg ikke, men jeg synes det er lidt hyggeligt at tænke på. Jeg er bare ikke så meget for at der er en der skal spille nisse juleaften. Mads P blev så bange sidste år, men da var han jo også en lille gut. Men at man sætter grød op til nissen og at man kan skrive ønskelister er da lidt hyggeligt….

btw – sidste år lavede Katrine denne: Hun sad ved bordet og tegnede, mens jeg snakkede i telefon med min mor. Mormor skulle så lige snakke med Katrine som så fik røret. Sagde ja…ja ….ja et par gange, rakte mig røret tilbage og sagde “det er julemanden!” Jeg var SÅ færdig af grin – hun var jo tættere på end hun anede 😉

Lone

ingefdingefd
    Medlem

Den anden dag var Mikkel med en klassekammerat hjemme, og dennes storebror “ringede” og snakkede med julemanden.

Det er ihvertfald hvad Mikkel tror, og han spørger hele tiden, om han ikke også må ringe og kan endda telefonnr. (som jeg har tjekket både på krak og de gule sider – og det eksisterer ikke).

Men hvornår mister de denne barnetro? Nu er han selvfølgelig storebror, så han har ikke nogle store søskende til at ødelægge det for ham.

Han ved heller ikke helt, om han skal tror på nissen, han er ret sikker på, at det er mig, men han har lige en lille rest tvivl på, om der nu bor en nisse på loftet.

Inge(som skal på jagt efter julesokker, da katten har ødelagt dem, og vi altid skal aflevere sokker både i bank og føtex)

Anonym
    Gæst

Min mellemste blev 7 i marts – og hun tror altså stadig… Søster på 12 er helt med på ikke at sige noget… Og jeg nænner altså ikke at tage den tro fra hende… Men det er vel nok sidste år.

Blev skide sur på min mor sidste år, da hun begyndte på en lang tale over for børnene, om at sådan noget var noget pjat og at det bare var forældrene osv… Helt ærligt… Julemanden er da magien ved julen for de små.

Nå men Maja tror også på tandfeen.

Hilsen Tina. Og ungerne ved godt at det er mig, der køber ind til pakkekalenderen – selvom det er julemanden der ordner det andre steder (jeg er en slags hjælper, vist) – men julemanden lægger en gave under træet d. 24 om morgenen herhjemme…

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Her hos os er der altså en julemand der kommer juleaften, efterhånden lurer børnene jo så at det er deres far eller en onkel, ….men for en purk som Oscar og til dels også Emma er det en oplevelse at julemanden kommer.

Og også her er Anders 100% indforstået med at spille med på ideen – det er simpelthen en del af juletraditionen her i huset.

Knus Christina

Annette70Annette70
    Medlem

Jeg har aldrig brugt at ungerne skal tro på julemanden.
    Men de ved da godt, at julemanden hører med til julen, men en tro på at det er ham der kommer med julegaverne, det har de aldrig haft!
    Og faktisk er det ikke mere end en uges tid siden, at Emil på 12 sagde; at vi da egentlig var en kedelig familie, fordi der aldrig var nogen i vores familie der klædte sig ud juleaften som julemanden.
    Som ALLE andre familier jo gør!
    Min mor bilder dem ind, at der bor en nisse hos hende hvert år til jul – og de er stadig i tvivl om, om det er min moar eller det faktisk er en nisse der laver ballade i julemåneden…

Min niece på 12 sendte en sms i aftes, at hun forresten også ønskede sig en CD med Pink. – Jeg svarede at jeg skulle lade det gå videre til julemanden!
    Og så får hun den CD med et til og fra kort fra julemanden!

10 er min datter, og hun tror hvertifald ikke på julemanden, bare for at svare på dit spørgsmål.

/Annette

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hvad er det du skriver, her hos os kommer han altså!!! *GG*

For det første så eksisterer der så vidt jeg ved et nummer man kan ringe til og der er så en automatisk stemme der udgiver sig for at være julemanden! Vi prøvede at ringe til den da Anders var mindre.

Det er først de sidste par år at Anders, som jo er 11, ligesom har givet op overfor det, ellers har han syntes at det var rigtig hyggeligt. Men hvornår han så fandt ud af at julemanden ikke eksisterer det er jeg ikke helt med på, men det ligger nok tilbage til 7-8 års alderen.

Når de er 6-7 år er de stadig så drømmende og ting kan være gode og onde, og går meget på eventyr-verdener m.m. så jeg tror nu egentlig at Emma (som bliver 7 til januar) hun stadig vil have lysten til at tro på det, men nok er lidt skeptisk:) Hun lever meget på den der ‘Ej mor er det rigtig?’ eller ‘ej mor det er da dig der er tandfeen ikke?’ og så må jeg engang imellem realitetsorientere hende.

Så jeg tror det er meget forskelligt hvornår de mister denne tro, også afhængigt af både større søskende, deres nære omverden, samt hvor meget forældrene går op i at bevare den.

Knus Christina

TrineJuliTrineJuli
    Medlem

Tja. Hos os hverken be-eller afkræfter vi at julemanden findes. Vi er ikke store tilhængere af at han findes, men børnene må gerne i tro at han findes. Når de spørger os siger vi at nogen tror han findes og andre tror ikke på det. Sidste år kom min far klædt ud som julemand, og det første Johannne dengang 3 år sagde var “hej bedstefar”………….
    Vi er også entusiastiske når vi ser en julemand og opfordrer børnene til at kigge og evt. snakke med ham, så vi afviser ikke helt.
    Derimod har vi nisser, de er søde, frække og drilske. Nogen gange giver de gaver, andre gange flytter de rundt på ting og gemmer dem, og nogen gange finder de pludselig ting, der har været væk. Dem har vi mange af i juletiden – og også nogengange udenfor juletid.
    Tandfeen eksisterer heller ikke her, men vi siger at tandfeen måske kommer hos bedstefar eller mormor……….

Men derimod så har vi karius og baktus, de eksisterer i bedste velgående hos børn, der ikke børster tænder………

Knus Trine, der overhovedet ikke falder ind i kategorien “Moral er godt, men dobbeltmoral er dobbelt så godt”

ingefdingefd
    Medlem

Vi får ikke besøg af julemanden juleaften, men et par gange har der været julegaver fra julemanden under træet. Nissen kommer heller ikke hver dag, men hver søndag og så en gang i mellem de andre december dage. Vi har aldrig sådan gået op i om han tror på det eller ej. Jeg tror faktisk også, han stadig tror på tandfeen, selv om han nok har en anelse om, at det er os.

Mikkel bliver 9 år til januar, men han er vist ret naiv, og deler stadig verdenen op i god/ond. Vi fik faktisk også at vide, at han var en meget sensibel og følsom dreng med stor fantasi til forældresamtale sidste skoleår. Og at vi skulle passe på, at han blev i den virkelige verden.

Inge

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hej

Jeg googlede det lige og fandt dette nummer: 38383138, og ganske rigtig det er en hyggelig julemand som taler til én og stiller nogle spørgsmål som man så har mulighed for at svare på:)

Knus Christina

chnejadrchnejadr
    Medlem

Det er skam rigtigt at man kan ringe til julemanden. Han har sit eget nr. hos TDC. Jeg kan bare ikke huske nummeret, men det kommer sikkert på vores intranet i løbet af julemåneden. Så kan jeg da lige vende tilbage 🙂 Tror han får ca 20000 opkald hvert år, til trods for at vi ikke reklamerer med ham, det er lidt sjovt.

Så Inge, prøv bare at ringe til det nr. Mikkels kammerat har, måske er det rigtigt.

Her i huset tror vi ikke på julemanden. Jeg har i hvert fald aldrig gjort, og jeg jeg har heller ikke tænkt mig at fortælle mine unger at han findes. (Har det lidt på samme måde med Gud, men det er en helt anden sag.) Måske er det kedeligt, men sådan er det.

Til gengæld går Thilde allerede op i det med jul. Nok mest fordi hun har luret at man får gaver, hi hi. Så hun fortæller os dagligt hvad hun ønsker sig i julegave (Æslet, en paraply, postmand per-film og et løbehjul).

Knus,
    Christina

ingefdingefd
    Medlem

Jeg har eller kørt det gennem alle de søgemaskiner jeg kunne finde på, for at tjekke om der var nogle bag nummert, men fik bare: Nummeret eksisterer ikke.

Nå, så må jeg vil hellere lade ham ringe til det.

Inge(som sidder på arbejde 15-20min endnu, med 3 kursister, som knokler løs 🙂

SisseAndSisseAnd
    Medlem
    Anonym
    Gæst

Jeg er også noget spændt på, hvornår det går over. Men det lyder godt nok lidt længe, hvis man stadig tror på ham, når man er kommet i skolealderen.
    Herhjemme hos os tror Niels fuldt og fast på ju-ulemanden. Det har han gjort siden han mødte en hel hoben af dem i juli, da vi var en tur inde omkring Kongens Nytorv. Pludselig kom to seight-seeingbusser kørende fyldt med julemænd og hornorkester. De var til Julemandskongres på bakken, men stillede sig op på Kgs. Nytorv og spillede julesange. Niels var helt fortabt.
    Og siden har han stort set snakket om ju-ulemanden hver dag. Siden julepynten er kommet frem rundt omkring i gadebilledet er han begyndt at gå meget op i, hvad julemanden laver, hvornår han kommer med julegaver, osv.
    Den anden dag opdagede han vores “officielle” julemand inde på vores kontor (en julemandsfigur, som sidder i en kane, og som vi pleje at have til at stå ved brændeovnen i december). Normalt hiver han fat i alle bamser, dukker, osv. han kommer i nærheden af, men ikke julemanden. Han bliver betrægtet med åben mund og polypper i ærbødig afstand.
    Så vi har fået vores nabo, som er en rigtig julemandstype, med stor mave, osv. til at kigge ind den 24. om eftermiddagen med en sæk julegaver iført julemandskostyme. Så må vi se, hvad Niels og Emil siger. Frygter lidt
    1) at Niels bliver bange
    2) at Niels blive stiktosset, fordi han ikke kan se julemandens “gamle rensdyr” – Niels tror nemlig – takke været sin fars forkærlighed for at synge Rudolf med den røde tud, næsten lige så meget på, at det gamle rensdyr Rudolf findes, som han tror på julemanden …

Jeg synes, det er meget sødt i Niels’ alder, men ville nok være lidt mere bekymret hvis han blev ved med at tro på julemanden som teenager :-).

Kh
    Vibeke, Niels (næsten to år og fire måneder) og Emil (1 år om en uge)

Anonym
    Inaktiv

Jeg aner det ikke, men selv var jeg vist ret gammel, da jeg stoppede med at tro på ham :O)

Jeg kan i hvert fald huske, at jeg skrev brev til ham et år (altså skrev, skrev, derfor var jeg da begyndt i skole) – i hvert fald spurgte jeg min mor, hvordan man stavede til “møj” (MEGET – bare “lidt” jysk, ikk *GG*), og det har hun siden moret sig lidt for meget over ;O)

Jeg var fuldt ud klar over, at det var mine forældre, der puttede slik i min julestrømpe (mystisk at det ellers altid var samme slags slik, som det vi lige havde hentet syd for grænsen *S*). Til gengæld var jeg længe forbløffet over, at nissen i kælderen spiste det risengrød og de småkager, vi satte frem til den :O)

Smoothie

chnejadrchnejadr
    Medlem

Men Inge, det at du ikke kan finde nr. på krak eller dgs betyder ikke, at nummeret ikke findes. Det er bare den besked du får, når nummeret ikke er listet. Det er det samme hvis du søger på et hemmeligt nr, eller fx på en direkte linje til et firma. Mit arbejdstlf.nr. er fx ikke listet, så hvis man ikke kender det, må man ringe 80808080 og spørge efter mig 😉

Knus,
    Christina (der som du kan se arbejder i telebranchen)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.