Er det for sent at starte med slynge til Kirse?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Er det for sent at starte med slynge til Kirse?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    stiniistinii
    Medlem

Hun er fra 17. oktober.
    Jeg har tænkt enten at købe eb Huggababy eller Tikamak…

Jeg ved jeg har spurgt om jeres erfaringer før – nu spørger jeg igen ;o)
    Hvilken én ville I vælge?

Stine

chnejadrchnejadr
    Medlem

Hej Stine

Nej det er ikke for sent – det er aldrig for sent (før hun bli’r så stor at du ikke kan bære på hende længere, sådan omkring konfirmationsalderen *GGG*).

Jeg vil nu råde dig til ikke at købe en slynge, der er så polstret som dem du nævner. Specielt Tikamak’en er næsten umulig at justere ordentligt. Den har sådan nogen spænder, der umiddelbart virker meget fikse, men den kan ikke strammes nok ind til at den passer normale mennesker. Barnet hænger alt for langt nede. Og så bliver Kirse alt for tung at slæbe på – og du kommer ikke til at bruge den særlig meget.

Huggababyen kender jeg ikke selv. Men jeg ved at Ulla (som er slyngoman) ikke var ret glad for hendes. Det skriver hun sikkert selv om i morgen (hun har barnedåb i dag).

Det nemmeste er en lommeslynge i fleece eller flonel. Den skal passe i størrelsen, men så er den også lige til at stoppe barnet i. Alternativt en upolstret eller meget let polstret ringslynge. Den kræver lidt mere tilvænning men kan så også bruges af manden. Eller en vikle, hvis du har mod på at lære at binde den (det er ikke svært) og ikke som mig nemt får det ALT for varmt indeni alt det stof. Det er den mest behagelige af dem alle 🙂

Knus,
    Christina

chnejadrchnejadr
    Medlem

Mens vi venter på Ulla kan du se og læse om alle hendes slynger på http://infantsterribles.dk/ulla.html. http://babybiksen.dk/ har mange forskellige slynger inkl. købsvejledninger (på http://babybiksen.dk/index.php?cat_id=37&PHPSESSID=a19ff8751b73c9dbc00ab7002fdc21e1).

Både lommeslynge og upolstret ringslynge er meget nemme at sy selv, en lommeslynge ta’r max ½ time og det kan gøres for under en hund 🙂

Knus,
    Christina

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Nej det er da absolut ikke for sent:)

Jeg startede selv med en vikle til Oscar, og da var han 2½ mdr gammel.

Jeg ville nok også selv gå udenom de meget polstrede slynger som dem du nævner.

Man kan få masser af anbefalinger men det vigtigste er at afdække ens eget behov.

Inde på Babybiksen har de en ret god vejledning der beskriver de forskellige slynger/viklers forcer, så læs evt der og mærk efter hvad der er jeres behov.

Du får alligevel lige lidt om mine erfaringer:

Jeg vil klart anbefale en New Native lommeslynge til hurtig brug i huset – den bestilles dog ud fra dine mål og er dermed svær at dele med manden hvis i skulle ønske dette (med mindre I er lige store). Denne New Native lommeslynge levede Oscar meget I – og jeg fik den endda først da han var 4 mdr, men den var eminent i utrolig mange situationer, f.eks. hvis Oscar havde behov for at være tæt mens vi spiste, vupti i lommeslyngen og jeg havde stadig hænderne fri, den hviler dog kun på den ene skulder, så skal du bære gennem længere tid, vil en vikle klart være at foretrække.

En vikle vil jeg også helt klart anbefale, jeg har en strækvikle som jeg har været vildt glad for. Dens force er at den hviler på begge skuldre og når du har den om dig føler du slet ikke at du bærer! Den kan samtidig bruges i mange forskellige stillinger, du kan endda amme med hende i den! Og bærer på ryggen senere.

Men man kan heller ikke leve uden en ringslynge, jeg syede en selv ud fra den syvejledning der ligger på Babybiksens hjemmeside (og det skal lige siges at jeg er IKKE god til at sy men klarede det hurtigt og nemt) Ringslyngen dækkede et 3. behov jeg havde: nemlig at kunne bærer Oscar hurtigt fra en cykelvogn ind i bh hvor jeg så kunne undgå at skulle lægge ham fra min som hvis jeg havde haft ham i armene, her blev han bare liggende i slyngen mens jeg hjalp Emma ud af tøjet. Så op i ringslyngen som nemt kunne strammes til, selv ud over min vinterfrakke og så kunne vi gå i bh eller i butikker. Den har været helt vildt god at bruge i de situationer hvor det har skullet gå hurtigt samt hvor ens påklædning gør det svært at bruge lommeslyngen (den kunne f.eks. slet ikke kunne gå ud over min vinterfrakke) og viklen der tog for lang tid at tage på når det lige skulle gå hurtigt ind og ud – Ringslyngen har masser af stof i sig til at kunne strammes ind og ud afhængigt af påklædning. Den kan også bruges i mange situationer – amning, på ryggen m.v. Så sent som på Skagen for 3 uger siden havde jeg Emma på 6 3/4 år i ringslyngen (bare for sjov) men nej hvor var det hyggeligt:) og hun virkede faktisk slet ikke tung.

Weego’en er en bæresele som jeg også har været fantastisk glad for, den købte jeg da Oscar var 16 mdr, fordi han havde stort behov for at komme op til mig i ulvetimen når jeg stod og lavede mad. Den hviler SÅ skønt på ryggen og han har siddet så komfortabelt i den, den bruger vi også stadig – men han er engang imellem begyndt at brokke sig over den og sige ‘ikke op i taske’, men når han først er i den er han glad for det.

Hm hvad kan jeg ellers sige? Andet end check endelig den vejledning på Babybiksen for der får du virkelig et indblik i de forskellige slyngers anvendelse.

Og spørg endelig mere hvis du har flere spørgsmål – det er altid godt at udveksle slyngeerfaringer. Jeg ved der også er flere forskellige slyngefora, der kan man også gøre gavn af andres erfaringer bl.a. på http://slyngebarn.forumup.dk jeg er ikke aktiv derinde men er meldt på og læser en del med.

Knus Christina

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hej igen

Tænkte bare at den der vejledning kan være ret svær at finde på Babybiksen, så jeg fandt den lige frem til dig;

En overordnet:
    http://babybiksen.dk/vejledninger/kortomslyngevalg.PDF

Og en mere omfattende:
    http://www.babybiksen.dk/index.php?artikel=2

Knus Christina – midt i at bage boller:)

Anonym
    Gæst

Jeg kan kun tilslutte mig alt det Christina skriver… Så jeg vil ikke uddybe nærmere.

Anbefaler viklen som det ALLERBEDSTE stykke babyudstyr jeg nogensinde har ejet. Men man skal lige kaste sig ud i at få den bundet. Jeg fik det vist “live” af en engang – og det hjalp ret meget.

Hvis du er interesseret, så vil jeg gerne sælge min vikle + upolstret ringslynge og demonstrer det også gerne for dig… Men du bor jo godt nok nogt væk fra mig…

Hilsen Tina.

stiniistinii
    Medlem

Tænk hvis jeg nu havde købt mig fattig i ubrugelige slynger…
    Har lurret og læst på de forskellige links – havde kigget på siden før, men når man intet aner virker det mere uoverswkueligt end som en hjælp.

Så jeres forklaringer gjorde det en del nemmere.

Og Tina – jeg vil meget gerne købe begge dine.
    Jeg ved ikke helt om jeg kommer til Kbh i løbet af ugen (har en veninde som ligger på Riget efter i fredags at have fået amputeret sit ene ben pga en muskelkræft-knude under knæet – uh, det gør så ondt at skrive og tænke på… Men som det ser ud nu, har hun ikke lyst til besøg – forståeligt nok…)

Men lad mig vende tilbage til vikler og slynger. Hvad vil du have for dem, Tina – du kan maile mig dit kontonr så kan jeg evt overføre pengene og så kan du måske sende dem?

Jeg glæder mig virkelig til at prøve ;o)
    Er ved at få Skipper Skræk-arme af at bære rundt på hende…

Stine og Kirse – som lige nu sover på mors arm…

stiniistinii
    Medlem

Hvis du stadig vil sælge din vikle og din slynge er jeg meget interesseret ;o)

Bare sig hvad du vil have for dem.

Stine

Anonym
    Gæst

Så er man væk et par dage og vupti har I klaret det hele for mig .. endda linket til min egen hjemmeside *ggg*

jeg kan kun sige det samme som de andre … hold dig fra de polstrede, kig inden for på slyngebarn.dk og glæææææææææææææææd dig. Slynger og vikler er lykken :o)

Anonym
    Gæst

det er ikke hver dag jeg når at kigge herind … skal både passe august06, juni04 og slyngebarns mange indlæg – og de der børn skal jo også ha noget mad inbetween… :o)
    Så hvis I skal “ha fat i mig” så skriv lige der eller en af jer andre gør mig opmærksom på at jeg skal kigge herind ;o)

Anonym
    Gæst

Havde ikke lige set dit svar… Jeg vender lige tilbage senere…

Tina.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.