Nu gi’r jeg op! – gode råd om ammestop?????

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Nu gi’r jeg op! – gode råd om ammestop?????

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    camillabagcamillabag
    Medlem

I dag er Nanna en måned gammel. Jeg har stadig sår på begge brystvorter, som ikke viser tegn til at hele.
    I går fik jeg så brystbetændelse for 3. gang!!!!! FUCK – hvor er det bare uudholdeligt, men denne gang lader det til pillerne virker, så jeg undgår forhåbentlig at blive indlagt igen. Jeg er i hvert fald feberfri her til morgen.
    På den ene side er jeg ked af det – men det at brystbetændelsen er vendt tilbage (og ikke i samme bryst som sidst) overbeviser mig nu langt om længe om, at amningen må stoppe, og jeg er sikker på det bliver en stor lettelse!!!!!
    Desværre er jeg nødt til at amme videre indtil infektionen er helt i ro (AV).
    Er der nogle der har gode råd/ erfaringer med at stoppe amningen. Min læge har givet mig en recept på nogle piller, men hvis jeg tager dem må jeg ikke fortsætte med at amme, og jeg har ikke lige en malkemaskine (og synes det er dumt at købe nu!)

Hilsen Camilla og Nanna 1 måned

camillabagcamillabag
    Medlem

Nanna er nødt til at få den der afskyelige og dyre mme fra apoteket (nutramigen), fordi hun er disponeret for allergi. Det fik vores tvillinger også i sin tid.
    Jeg tror jeg lokkede det i dem i begyndelsen ved at blande lidt sukker i, som jeg så stille og roligt trappede ud over et par dage.
    Andre gode erfaringer med nutramigen opstart????? (det lugter jo som tørfodder til en hamster)
    KH Camilla

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hej Camilla

Nej hvor jeg synes du har haft en hård omgang med den amning, kan godt forstå det må få sin ende selv om det er en dum måde det skal ske på.

Jeg ved min niece fik nutrmigen da hun var lille, jeg mener ikke at de havde problemer med at give hende det, så måske det er værd at prøve det af i første omgang og så se hvad lillepigen siger til det?

Men hensyn til ammestop så vil jeg tro du lige så stille skal trappe amningen ned og MME op så din mælkeproduktion ganske langsomt går i stå.

Held og lykke
    Knus Christina

Hanne77Hanne77
    Medlem

Hej Camilla.
    Linus er også allergidisponeret, og har derfor også fået nutramigen på flaske. Han har simpelthen bare fået det og har ikke protesteret, selv ikke til trods for at han hver gang først er blevet ammet eller har fået mm på flaske.
    Jeg mener at man kan binde noget stramt om brystet for at bremse mælkeproduktionen, men derudover kender jeg kun dostinex (som formentlig er det, du har fået recept på).

Man kan få tilskud til nutramigen hvis man bruger meget af det, men der er vist noget med at man skal købe for ca 4000 kr før man får tilskud. Men spørg på apoteket, de må kende reglerne. Da Linus kun har fået nutramigen som supplement har vi ikke brugt så meget at vi ville nå i nærheden af tilskudsgrænsen, så jeg har ikke sat mig ind i reglerne. Men tilskuddet er da kærkomment når det koster 100 kr ekstra pr dåse! Og så synes jeg for øvrigt det er s…. irriterende at man ikke kan få færdigblandede brikker med mælk til allergibørn. Men det skal åbenbart både være dyrt OG upraktisk… Æv!

God bedring med brysterne.
    KH Hanne + Linus 280604

Anonym
    Gæst

Hej Camilla,

jeg kan komme forbi med min pumpe, jeg bruger den meget sjælent. Så kanjeg bare få den tilbage når du ikke bruger den mere.

du ringer bare.

jeg står vidst på listen, jeg kan sagtens komme forbi idag.

knus trine og lille simon

chnejadrchnejadr
    Medlem

Hej Camilla,

Er det Dostinex du har fået recept på? Dem tog jeg, da jeg stoppede med at amme, og jeg malkede ikke ud derefter. Brugte ammeindlæg i bh’en et par dage, da jeg lækkede lidt. Der gik kun 3-4 dage, så var jeg 100% “tørlagt” og mine bryster lignede sig selv fra før graviditeten, dog gik der et par dage til før sårene helede helt.

Da jeg stoppede med amning og udmalkning fik jeg flg. råd af lægen til at få sårene til at hele: vask grundigt med sæbe (det må gerne se værre ud efter vask end før, det er fordi der bliver renset ud i såret). Tør grundigt, drys med klorhexidinpudder. Og så brugte jeg sådan nogen små kompresser, Melolin tror jeg de hed, 5*5 cm, så såret ikke hang i ammeindlægget. Det virkede! Hurtigt!

Mathilde fik nutramigen på Skejby og ville gerne drikke det. Men børn er jo forskellige… Måske kan du prøve at give Nanna en smule de sidste dage, mens du venter på at betændelsen er ovre? Bare så det bliver en blid overgang?

Held og lykke med det!!!

Knus,
    Christina og Mathilde 10 uger i morgen

PS – vil bare sige at jeg synes det er SEJT at du har holdt ud så længe – har fulgt lidt med i dine rædsler, du har f…. ikke haft det nemt med den amning! Tror at du – og Nanna – vil blive glade for at du har truffet beslutningen, du får også mere overskud til at være mor for hende når det hele ikke går op i bryster. Sådan har jeg i hvert fald haft det!

Anonym
    Gæst

Hej Camilla

Ja, jeg tager også lige hatten af for dig, fordi du har ammet i så lang tid med gentagne brystbetændelser!!

Rasmus får også Nutramigen, men da Nanna var lille fik hun Profylac (som også er til “allergi-børn”), og Profylac’en er faktisk mere gullig i farven, så måske din Nanna bedre kan lide det??

Mht. tilskud så skal du henvende dig til din læge, som sender et brev til din kommune (sådan er proceduren i hvert fald her i Herlev), hvori han beskriver, hvorfor han mener din datter skal ha’ Nutramigen eller Profylac….Og selvfølgelig også at han mener, at du er berettiget til den dyre mælk….Her er der ikke noget krav om max. antal kr., men der gives tilskud i max. 4 mdr., og desuden er det ikke alle kommuner, der giver tilskud – Kbh. Kommune giver f.eks. ikke tilskud!

Mht. ammestop så ringede jeg til vagtlægen den dag, jeg bestemte mig for at holde op, og hun kunne godt gi’ mig en recept på nogle piller, men de var tem’lig dyre, desuden kunne man ikke garantere, at man ikke fik brystbetændelse, selv om man tog de piller, så hun foreslog mig bare, at jeg bandt noget om mine bryst stramt ind til kroppen, og så bare tog en kold tyrker! Mine bryster var godt nok ømme nogle dage, men nu er det super, og jeg bæller rødvin (havde I ikke et par gode årgange i kælderen?) og tyller kaffe i mig! Og Thomas bliver også af og til kostet ud af sengen for at gi’ mælk, så jeg er egentlig ganske godt tilfreds nu….men du kender det selv, du har jo været turen igennem med tvillingerne….

Og forresten hvis du ikke får kontaktet Trine mht. at låne hendes brystpumpe, så kan du altså leje en elektrisk maskine i BabySam til 15 kr. om dagen , og til 5 kr. om dagen, hvis du er medlem af Sygeforsikringen Dk.

Pøj pøj med det, Camilla!

Knus og tanker fra Ditte

camillabagcamillabag
    Medlem

Jeg har lige været en tur på hospitalet, da jeg alligevel blev ved med at have feber, men jeg fik lov at tage hjem igen, da jeg kun har temp. på 38, så nu håber jeg helt vildt at pillerne kan tage det. Ellers skal jeg indlægges igen, og det er bare mere end jeg orker.

Amningen må jeg først stoppe, når brystet ikke længere er ømt – men jeg glææææder mig faktisk!

Trine: tak for dit tilbud. Jeg håber det er nok at binde babserne stramt op, og så tage de der piller.

Nannas storebrødre glæder sig forøvrigt helt vildt til at give hende flaske!

Knus Camilla

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.