Ammehelvede

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej Camilla,

Nu spø’r jeg måske dumt, men bruger du ammebrikker? De kan jo skåne så meget, at du heler mens du hærder…

Hej!
    Bettina + Emil 1707

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Hej Camilla

Jeg ville umiddelbart også (igen) anbefale ammebrikker. Har selv haft rigtig gode erfaringer med at bruge dem, selv om jeg havde sår på brystevorten så Emma også fik blod i munden tilsidst:(

Og de helede!!!

Held og lykke med det

Knus Christina + Oscar

camillabagcamillabag
    Medlem

Revnerne på mine brystvorter viser ikke tegn til at hele, og i dag var smerten værre end nogensinde.
    Jeg begynder at overveje at sætte en deadine (måske når hun er 6 uger), så tror jeg ikke jeg kan klare det mere.
    Jeg gør alt. Smører med Brentan mod svamp, lufttørrer, bruger pattesalve….you name it!!!!!

Er der nogen, der har en ide om, hvor længe, der går før sårene heler? SP siger at de vil hele på et tidspunkt, men det er jeg da efterhånden ikke sikker på?
    Camilla og Nanna 19 dage

camillabagcamillabag
    Medlem

Jeg har prøvet en enkelt gang, men det gjorde meget mere ondt! Det var ligesom om Nanna suttede mere yderligt på brystvorten med suttebrikken på (jeg har ret små brystvorter – oprindeligt inadvendte)
    Camilla

Anonym
    Gæst

Hej Camilla,

Jeg var også revnet inden jeg tog brikkerne i brug og det gjorde også ret ondt. Der gik ca. en dag med konstant brug af brikkerne før jeg opdagede, at det i længden faktisk gjorde mindre ondt. Nu her på 10. dagen er mine brystvorter fuldstændig fine og jeg kan amme uden det gør ondt (med brikkerne). Jeg vil lige gøre opmærksom på, at de findes i forskellige størrelser og fra forskellige producenter. Jeg havde fat i et par stykker inden jeg fandt de rigtige til mine bryster. Jeg kan kun anbefale det!! Jeg har sideløbende brugt brystvortecreme fra matas efter hver amning og render mere eller mindre rundt med brysterne fremme hele dagen :o)

/Malene og Kristian 2207

christinaachristinaa
    Medlem

HAR SELV HAFT STORE SÅR SÅ STORE AT MIN SØN GYLPEDE MIT BLOD OP OG VI TROEDE AT HAN VAR SYG DET TAGER CA 14 DAGE OG BROP SALVERNE FOR DE HJÆLPER IKKE EN SKID HVIS DU HAR FLERE SPØRGSMÅL MAIL TIL MIG DA JRG HAR PRØVET LIDT AF HVERT TRO MIG RASMUS ER 1 ÅR IDAG OG JEG AMMER STADIG KNUS christinaa@get2net.dk

camillabagcamillabag
    Medlem

Vi har ret mange gode flasker rødvin stående – might come in handy – hvis / måske rettere når jeg opgiver amningen
    Camilla

Anonym
    Gæst

…Groft sagt, men prøv at lade den mælk der sidder på brystet tørre ind og i det hele taget holde fingere helt væk. Det har jeg bedst erfaring med. Og så må du endelig ikke gå med fugtige ammeindlæg. Skift dem tit eller køb et par ammeindlæg af lanolinuld, de er alle pengene værd. Jeg har selv nogen, de koster ca. 100 kr. De holder brysterne tørre og varme (men ikke for varme), og kan bruges igen og igen.
    Sille 🙂

Anonym
    Gæst

Hej Camilla

Ja, jeg kan jo af gode grunde ikke komme med gode råd – det går jo ikke specielt godt for mig selv, så det vil jeg undlade at gøre mig klog på, men jeg vil bare lige sige, at jeg føler med dig!

Jeg sender dig en masse knus og tanker….

Knus fra Ditte
    P.S. Jeg har forresten droppet at amme, så nu er Rasmus på flasken og jeg er lettet – OG kan drikke mig hønefuld, hvis jeg har lyst til det *GG*

camillabagcamillabag
    Medlem

De kraftige smerter i morges skyldtes at brystbetændelsen er vendt tilbage (udgående fra såret på venstre brystvorte. Så nu er jeg tilbage på pillerne + panodil)
    Angående muslingeskaller: Jeg brugte muslingeskaller (som jeg fik på fødeklinikken) indtil jeg fik brystbetændelse 1. gang. Fik da at vide, at skallerne formentlig var skyld i infektionen, da de holder såret fugtigt og derfor åbent for bakterier. Fik ydermere at vide, at Sundhedsstyrelsen fraråder brugen af skallerne af samme årsag
    Camilla

fidusbamsefidusbamse
    Medlem

Vil bare lige skrive at jeg har gode erfaringer med at smørre med Aloe Vera Gelly fra firmaet Forever Living Products, det er homeparty baseret så jeg ved ikke hvor du finder en forhandler. Aloe Vera er dokumenteret for at hele op til 200 gange hurtigere!!

Held og lykke med amningen

xinaxxinax
    Medlem

Flere fra min mødregruppe (inklusive mig selv) har haft gode erfaringer med at bruge pantothenolsalve fra apoteket. Så gode erfaringer at sundhedsplejersken nu giver rådet videre i sine andre mødregrupper.
    Husk først og fremmest at tjekke, at den lille sutter rigtigt -dvs med vidt åben mund, og at hagen bevæger sig når hun sutter. Du skal kunne se bevægelsen i hendes tinding.
    Mvh Ina (jeg har ammet i 12 måneder and going nu og har vist været de fleste amme-problemer igennem)

chnejadrchnejadr
    Medlem

Hej Camilla,

Kan ikke give dig nogen gode råd, for jeg har været der selv men holdt ikke ud så længe som dig… Mathilde fik udmalket mælk + MME fra hun var 11 dage og da hun var 17 dage kun MME. For jeg havde også de vilde sår der ikke ville hele. Min læges kommentar var “hun har da skrællet huden af dig, hva”… Mine helede først, da jeg var holdt med både amning og udmalkning.

Efter råd fra lægen vaskede jeg grundigt m sæbe 2*dagligt (gjorde av! første gange!), tørrede godt (stofble og føntørrer) og pudrede med klorhexidinpudder (er ikke sikker på at det kan bruges, når man ammer – måske hvis man vasker af inden). Så brugte jeg nogle små kompresser, der hed Mellolin, til at lægge mellem vorten og ammeindlægget, så de ikke hang fast. Der er sådan en glat side man vender ind mod såret. Og så fik jeg i øvrigt piller for at stoppe produktionen, men det har nu ikke noget med helingen at gøre.

Allerede efter første døgn med den behandling var jeg i bedring – men der fik brystet selvfølgelig også ro! Sårene var helet på under en uge, og de var ellers rigtig grimme! Og jeg må indrømme, at det var en befrielse at få sine bryster igen!!! Jeg havde også problemer med for lidt mælk, så de var dobbelt dumme 🙁

Nå, men uanset hvad du vælger – at kæmpe videre eller stoppe – så vil jeg ønske dig al mulig held og lykke! Og husk, en god mor sidder ikke i brysterne, man skal ikke amme for en hver pris hvis det betyder at ens overskud til at være mor ryger på den konto. Det er i hvert fald min mening 🙂

Pøj pøj med det!

Knus,
    Christina og Mathilde 8 uger 3 dage

ChicaRosaChicaRosa
    Medlem

Hej camilla
    Jeg har også haft sår på siden stort set dag 1. Er helet(men kommet igen); malkede lidt mælk ud når han var færdig og lod det sidde og lufttørre på brystvorten. Såret helede på en lille uges tid. Desværre løber mine bryster så meget at jeg bliver nødt til at bruge ammeindlæg, og jeg er ret sikker på at det er dem der gør at de nye sår ikke heler.
    “Heldigvis” viste det sig at han ikke tog noget på, så han skal have MME efter hvert måltid. Besluttede at droppe amningen helt ind imellem(fordi det bare gør så vanvittigt ondt+ at “vi” er ret dårlige til det; har ind imellem siddet op til et kvarter før det lykkedes mig at få ham på) og det er bare en lettelse!! Jeg slipper for smerten og kan nyde og sidde med ham, hvor jeg før i tiden lå vågen hele natten og lyttede efter hans så lyde, af frygt for at han var ved at vågne og “skulle til”!!!
    For at holde lidt liv i produktionen(og brystspænddingerne nede) malker jeg så bare ud engang imellem.
    ChicaRosa

spunkisspunkis
    Medlem

Jeg har sår på brysterne, bruger nu suttebrikker, som gør at det ikke gør helt så ondt under amningen. MEN Spl gav mig muslingeskaller, som jeg bruger konstant under uldammeindlægget. Problemet er at indlæggene er fugtige af mælk hele tiden og skallerne fyldt med mælk. Mine vorter er derfor våde hele tiden. De drypper hvis jeg lufttørrer dem, så den går ikke. Jeg giver hende lidt mme når hun bare blir ved at kræve mig. Vil gerne ammes hver time til halvanden.
    Hold op hvor er det drøjt!! Hvad vil I foreslå?
    Jeg bruger også lanolinsalve, uden effekt tror jeg…

Spunkis

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.