Debat: Sort arbejde (ot)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juni 2004 Debat: Sort arbejde (ot)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hejsa

Her er lige et emne, der er helt uden for alting – jeg håber, det er ok – ellers må I lade være med at svare…

Hvad er jeres holdning til sort arbejde?

Jeg spørger, fordi vi har nogle vennepar, som tjener en del penge sort. Den ene er håndværker (surprise), den anden er i butik. Hun får alt overarbejde udbetalt med 75 kr./timen sort – “så alle får noget ud af det” (!). Jeg kan næsten ikke styre mig, når hun fortæller det, og jeg har virkelig lyst til at melde firmaet/butikken, men det kan jeg ikke få mig selv til (hvad er taksten egentlig for overarbejde for en hk’er?). Jeg burde jo bare holde næsen for mig selv – og det gør jeg egentlig også, men jeg kunne bare godt tænke mig at høre, hvad I andre siger? Synes I, det er ok? Jeg tænker også, om det er fordi, jeg er lidt misundelig på de her penge – altså jeg kunne da godt bruge 1500 ekstra om måneden. Men jeg vil jo også gerne have god velfærd (er det dobbelt konfekt??). (Jeg vil også gerne have en ny regering, bare lige for selv at afspore tråden lidt, inden I andre går i gang med det).

Jeg ved ikke helt, hvordan reglerne er, men jeg synes, det er ok, man HJÆLPER hinanden (altså venner og naboer), men når det kommer til større arbejde og hos folk, man ikke kender – og når butikspersonalet aflønnes sort, så synes jeg, det er for dårligt.

Kh Marianne

Anonym
    Gæst

hmm hmm hmmm, jeg er sgu nok lidt vægelsindet. På den ene side synes jeg måske også det er for meget i mange situationer .. som fks butikspersonale der bliver aflønnet sort. På den anden side er jeg da ikke bleg for lige at få lavet et eller andet (altså nu bor jeg til leje så det er slet ikke aktuelt) hvis jeg kunne få det væsentlig billigere … tjaaeeh … og jeg ville da heller ikke sige nej til lidt ekstra penge hvis jeg stod og manglede. Jeg ved sgu heller ikke hvorfor jeg syns at det er for meget i den ene branche frem for den anden … altså, det ville da aldrig genere mig et splitsekund at ansætte en eller anden nabokone til at servere hvis jeg skulle fest men hvis jeg hørte at kassedamen i Brugsen arbejdede sort nogle timer om ugen ville jeg muligvis få ondt i røven. Men hvis jeg nu selv var kassedamen og manglede lidt penge .. sååæææ …

den er sgu svær!!

Anonym
    Gæst

Det der med at butikken betaler deres ansatte sort, synes jeg bestemt ikke er okay, men jeg er da meget glad for at vi kan få ordnet vores Pavabehandling til ½ pris. Forskellen er måske nok at det ene er en forretning og vi er “kun” privatpersoner, selv om det ikke gøre nogen forskel…

badlandsbadlands
    Medlem

Jeg synes der er mange faktorer i det…men jeg ved sgu snart ikke om jeg tør lufte min mening af fare for at være for radikal.

Som udgangspunkt er sort arbejde ikke ok, men jeg synes der må være en bagatelgrænse. Min bror er tømrer (som udgangspunkt altså) og han får altså lov til at smække det vindskjold på plads på vores hus, som smeden rev ned i sidste uge, uden at få løn for det og uden at der bliver svaret skat af det.

MEN når man fast arbejder i pizzeria eller butik til “sort” løn og samtidigt hæver dagpenge eller kontanthjælp, så får jeg altså lidt ondt i numsen. Vores samfund er bygget på at vi har vedtaget at der er ting vi betales fælles, så kan det ikke nytte at nogen sætter sig ud over det.

De her berømte svenske barnepiger der havde arbejdet sort for politikere og var årsdag til at regeringen er i en større krise, det synes jeg er langt ude. vi har alle som een tjent sorte penge på børnepasning en gang i tidernes morgen (ikke?) og det er jeg cool med…men ikke at de ikke har vetalt deres licens, så jeg er nok også lidt dobbeltmoralsk.

Lone

MatmagMatmag
    Medlem

Uhhhh, den er svær. Jeg kommer jo oprindeligt fra “Krejlerland” (Nordjylland) og der er sort arbejde mere reglen end undtagelsen. Selvfølgelig hjælper man hinanden, og det skal der også være plads til. Men jeg synes jo også, at velfærdssamfundet er en fantastisk opfindelse, som helt bestemt skal finansieres af vores skatter. Så jeg er nok lidt dobbeltmoralsk, hvad det angår. Som musiker kommer min kæreste tit i dilemmaet omkring denne debat, så vi har det tæt inde på livet.

Min holdning er nok: Alt med måde. Selvfølgelig skal en butiksansat ikke arbejde sort, men vennetjeneste kan jeg ikke have ondt i røven over.

K.h. Matilde

Anonym
    Gæst

jeg har faktisk hørt, men om det så passer 100% ved jeg ikke, at nogle steder rundt om i landet ser man lidt gennem fingre med sort børnepasning fordi man ved at hvis ikke der var sorte dagplejere så ville de have et gevaldigt pasningsproblem fordi der ikke er nok inst.pladser …. (måske er det derfor ordningen med pas dit eget barn og et mere og få løn blev indført??)

badlandsbadlands
    Medlem

I det her tilfælde tror jeg nu nok det var naboens datter der lige fik en skilling for at passe børn mens mor&far var i byen.

Decideret sort dp er jeg ikke vild med…jeg kan godt se at det kan være et nødvendigt onde, men det er et skråplan synes jeg.

I forrige århundrede blev min bror og jeg passet af en privat dp, som godt nok betalte skat af hele molevitten, men havde op til 12 børn…bare aldrig samtidigt. Vi har vel været 6 når der var flest, og det var mens vi var i bh-alder. Men det var der nogen der fik ondt af og meldte hende…og så kunne vi stå uden pasning overhovedet, flot, ikke?!

chnejadrchnejadr
    Medlem

Åh ja, sort arbejde. Det har de fleste nok en rimelig ambivalent holdning til (Måske lige bortset fra skatteministeren…). For de fleste benytter sig af det, men omvendt vil vi jo også gerne have et offentligt serviceniveau, der er højt, og det kræver jo at enhver svarer sit til skattefar. Hmmm…

Jeg kryber til korset og indrømmer at jeg selv har en rengøringskone, som jeg ikke tror svarer skat af sin løn. Og jeg ville ønske at det var til at betale sig fra en lovlig, men så bli’r det godt nok dyrt!

Hvad jeg IKKE under NOGEN omstændigheder synes er OK er når arbejdsgivere aflønner sine medarbejdere (delvis) sort. Så er det systematisk og organiseret i en helt anden grad. Plus de problemer det kan give for medarbejderen. Hvis din veninde fx bliver arbejdsløs (eller skal på barsel) kan hun jo risikere at få lavere dagpenge, fordi hendes reelle løn ikke står på lønsedlen. En af mine veninder fik faktisk problemer, netop fordi det firma hun arbejdede for lønnede hende delvist sort – så hun havde ikke papirerne i orden 🙁 Not funny… Det synes jeg måske nok du skal gøre din veninde opmærksom på!

Jeg bryder mig heller ikke om håndværkere der arbejder systematisk sort. “Taber fliser” som derefter bliver afskrevet og videresolgt uden moms osv. Systematisk laver en del af arbejdet sort. Omvendt, hvis det er ens ven/bror/gode nabo, der lige hjælper med et eller andet, så er det ikke helt så slemt i mine øjne.

Meeeen, jeg ved det jo godt. Forskellen er moralsk, ikke lovfæstet. Sort arbejde er jo sort arbejde, basta. Inde i mit hoved er der bare en vis forskel. Men derfra og så til at melde folk. Naaah det tror jeg nu ikke jeg kunne finde på. Var det derimod nogen, der mishandlede deres børn, ja så var det en anden sag.

Knus,
    Christina

majapemajape
    Medlem

Børnepasning, rengøring og hundeluftning samt vennetjenester synes jeg er ok

Men folk på overførsesindkomster der har sort arbejde ved siden af, kan jeg ikke tage!

Min kæreste har den holdning at håndværkere som betaler skat af sine 37 timer om ugen, har ret til sort arbejde efter arbejdet, da skatten jo allerede har fået en stor bid.

Det er jo bare sjællent at arbejdsgiveren sir vær´god tag bare bilen ud til sort arbejde!

happy24happy24
    Medlem

en tanke. Enig med Lone

badlandsbadlands
    Medlem

På trods af slå”fjel” blev det vist også rimeligt klart hvad jeg mener.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.