Hjælp indkøringen går af HT

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Maj 2004 Hjælp indkøringen går af HT

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    20maj200420maj2004
    Medlem

Jeg har akut brug for en cyberknus og et beroligende ord om at det nok skal komme til at gå godt.
    William startede i vuggestue den 2/5 og har med fridage/helligdage vel været i gang med indkøringen i 2½ uge og det fungerer bare ikke. Pædagogerne siger noget andet og derfor har jeg lige brug for at høre hvordan det er gået jeres guldklumper. Som det er nu spiser han ikke noget når han er der, men er dødsulten når jeg henter ham(han er der fra 9.30-14.00) Han græder når jeg går (hvilket jeg er klar over er naturligt nok) og jeg finder ham grædende når jeg kommer. To gange har han grådt (helt ulykkeligt) hvor der ikke har været en pædagog der har udvist omsorg/interesse og det er det som bekymrer mig. Samtidig kan jeg se at pædagogerne generelt forsøger at lære børnene at de skal tage sutten i munden når de er kede af det – er det også sådan hos Jer andre.
    Jeg vil sige at de andre børn virker glade/sunde nok så jeg tror ikke at institutionen som sådan er dårlig, men det er svært at forholde sig objektivt og derfor kan det være jeg overser “faresignaler” i troen/håbet om at det nok bare er mig der overreagerer.

Håber på svar

Knus til jer alle

sender et bundt cyberknus med ekspresfart… desværre kan jeg så ikke lige hjælpe med den anden del da jeg ikke selv har oplevet de vanskeligheder. men en ting kan jeg dog sige, det er at mor altid ved bedst. hvis du kan mærke på din søn at det her bare ikke er godt, så ville jeg nok overveje at finde et andet alternativ.
    med hensyn til sutten har de det sådan i nicky’s vuggestue at den bruger de kun når de sover. hvis de er kede af det bliver de trøstet af en voksen. vil da nok sige at hvis det er sket to gange at de voksne ikke tager sig af et ulykkeligt barn ja så er der nok et eller andet galt. ikke fordi de konstant skal rende rundt med unerne på armen, men alligevel…..
    det var så bare min mening….

knus heidi

20maj200420maj2004
    Medlem

1000 tak for dine cyberknus og dine betragtninger, det er skrevet bag øret og jeg går nu og overvejer hvilke alternative muligheder der er.

knus

Heidi 😉

Jeg ville blive meget ked af det hvis min datter var ligeså ulykkelig som din søn! Jeg ville også overveje at forhøre mig i vuggestuen og evt finde alternativer, hvis din opfattelse er at han bliver svigtet af personalet. En sut i munden er da ikke en omsorgsfuld løsning!

Mange søde tanker og kæmpe knus herfra, men jeg vil ikke sig at det nok skal gå af sig selv, håber det allerede er blevet bedre i skrivende stund!

skriv endelig mere om hvordan det går med vuggestuen……..

LauraOLauraO
    Medlem

også mange opmundtrende tanker herfra..

Synes ikke det lyder helt godt. Men nogen børn er længere tid om at blive kørt ind end andre – og din er nok en af dem. Kan du mærke inde i dig selv om du har tillid til stedet? Hvis du har så hold ud lidt endnu. Sæt en frist for hvornår du vil tage situationen op igen. F.eks. om tp måneder og så prøv at give ham lidt livretter med hjemmefra. Jeg synes ikke det lyder rart at han ikke vil spise der.

Hvis du ikke grundlæggende har tillid til stedet, må du fortælle dem og pladsanvisningen det. Enten skal I lægge en plan sammen for hvordan det bliver anderledes eller også skal I et andet sted hen!!!

Sådan ville jeg i hverfald gøre….

Håber det kommer til at gå godt
    Laura

aprillaaprilla
    Medlem

Allerførst et stort cyberkram til dig, for det du oplever lige nu, er jo det som kan give enhver mor mavesår :o(

Det er ikke spor unaturligt, at nogle børn har brug for længere tid til at vænne sig til et nyt sted, end andre har. Og hvis din søn har haft mange fridage, og derved en afbrudt indkøring, så er det ikke så mærkeligt, at han endnu ikke synes vuggestuen er verdens dejligste sted.

At børn græder når de tager afsked med deres forældre, behøver ikke nødvendigvis have noget med vuggestuen at gøre. Nogle børn synes bare ikke det er særlig sjovt at sige farvel – men så snart det er overstået er de klar til at møde dagen og dens udfordringer.

MEN det som springer mig i øjet, og gør mig en smule harm, er når du skriver at personalet mener børnene bare skal ta´ sutten, når de er kede af det.
    Den holdning strider i hvert fald så meget imod mit menneskesyn, og hvad jeg ellers har af viden omkring små børns behov for kropskontakt og generel omsorg.

Og jeg mener på ingen måde du skal acceptere at din søn sidder og græder alene, uden personalet reagerer på det!!

Når det så er sagt, så er der jo flere måder at få et samarbejde op at køre på. – for jeg er slet ikke i tvivl om, at der skal foretages en justering her….
    Jeg ville nok vælge at bede om en samtale med den pædagog der har ansvaret for indkøringen.
    Det kan godt være I allerede har haft sådan en snak, men det har åbenbart ikke været tilstrækkeligt, og som jeg kan se det, er det i hvert fald tid til en mere.

Her mener jeg du må få pædagogen til at fortælle dig om hvilke værdier de arbejder ud fra i institutionen. Hvilken holdning de helt konkret har til brug af sutten. (For jeg håber da virkelig det er en misforståelse, at den skal trøste dem, og ikke personalet!) Hvilken betydning de mener kropskontakt og omsorg har for et lille barns udvikling. Han/hun må også sætte nogle ord på, hvordan de ellers i praksis formår at gøre børnene trygge ved institution og personale.

Når du så har samlet den information, så tror jeg også det vil være nemmere for dig at finde ud af, om du mener der er en fremtid for din søn og dig i den vuggestue.

Jeg ville i hvert fald ALDRIG acceptere at Liva blev passet et sted, hvor ingen trøstede hende, når hun var ked. Det er faktisk det vigtigste krav jeg stiller til det/de mennesker der passer mine børn. At de viser dem omsorg! At de trøster dem, når de er kede! Gør de ikke det, kan sund kost, pædagogisk korrekt legetøj og ture i zoologisk have efter min mening være fuldstændig ligegyldige!!!

Jeg håber du finder ud af noget.

Knus fra Aprilla & Liva – April 04 terminen

20maj200420maj2004
    Medlem

Tak for alle Jeres indlæg

Jeg tog en snak med lederen af vuggestuen og de har nu “ændret kurs” . De er meget opmærksomme på William og prøver at foretage sig de ting med ham som han synes om fremfor at give sutten – og det virker 😉

Han er stadig meget ked af det når jeg går fra ham og han spiser ikke særlig meget og sover stadig ikke, men til gengæld har jeg nu oplevet 3 dage i træk, at han har leget og hygget sig når jeg er kommet (uden en sut ) hvilket jeg ser som en klar forbedring.

De har sat en “primær pædagog” på ham og det virker langt bedre end når han sendes på rundtur mellem en masse hænder. Desuden er indkøringen af alle børnene (der er startet en hel del samtidig) ved at være på plads, hvilket giver mere ro.

Så selvom der stadig er meget lang vej endnu, synes jeg at det lysner en smule i horisonten, jeg er utrolig glad for at “I var der”

kh

Heidi

Hejsa

Jeg er glad for at høre, at det går bedre med din søn, men jeg synes det er utroligt at du ligefrem skulle have en snak med en pædagog før der kom den løsning på bordet 🙁

Men hovedsagen er jo at han nu virker til at trives lidt mere 🙂

jeg tænker især på hvordan i synes overgangen har været mellem at gå hjemme, og så pludselig skal den lille forholde sig til en masse fremmede børn og voksne???
    kh trine og jasmin28maj04

Lenats31Lenats31
    Medlem

Vi har slet ikke haft problemer.

Knus
    Lena

det har vi heldigvis ikke haft problemer med her *ss*… nicky faldt til i børnegruppen allerede i løbet af et par dage. og som pædagogerne siger dernede… det er utroligt så hurtigt han falder i hak med de andre… selv efter en periode med meget sygdom. (han blev syg to gange meget kort efter hinanden… nåede kun i vuggestue en dag imellem). selvfølgelig kan han græde lidt lige når jeg går…. men de gange jeg har stået og lyttet ved døren er han faldet til ro igen 5 sek. efter at jeg er gået.
    og så nyder jeg jo lidt de her formiddagstimer for mig selv *gg*

Lenats31Lenats31
    Medlem

I Sarahs vuggestue (Humlebien i Næstved) kører man efter samme princip med sut. De anvendes helst kun, når de skal sove og der er ALTID mindst én voksen ved de fire helt små børn. Det samme gælder selvfølgelig de andre børn. Er de kede af det, bliver de taget op.

Cyberknus
    Lena

morsbanditmorsbandit
    Medlem

Jeg havde frygtet det værste, men selv om der har været lidt indkørings vanskligheder, så er Oliver rigtigt glad for at være sammen med andre børn og han stortrives..

Knus Charlottte

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.