Mon det er Chip og Chap’s skyld???!!!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2004 Mon det er Chip og Chap’s skyld???!!!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    eneleheneleh
    Medlem

Nicholas slog mig oven i hovedet i dag og sagde doiiinngg… og jeg gav ham den sædvanlige smøre med at man ikke må slå.. og så siger knægten “jamen det gør chip og chap”??!! han ELSKER at se chip og chap og de slår og sparker jo hinanden meget .. mon det er derfor det er så svært at forstå at vi bliver sure når han slår?? er den tegnefilm bare ikke egnet for små børn… og hvordan forklarer man lige at det ikke gør rigtig ondt i tegnefilmen??

Knus Linda.. som også må lade være med at sige babyen sparker… for det må man jo ikke!! og Nicholas der ikke kan undvære Chip og Chap/ Anders And

aprillaaprilla
    Medlem

Ja den er jo ikke helt nem……. men jeg synes nu ikke det er alt i denne verden der kræver enforklaring…..

1. At man ikke må slå.. sådan er det bare :o)

2. At Chip og Chap slår – ja så bliver deres mor godtnok også sur på dem, når de kommer hjem ;o)

Måske det er nok at sige sådan?

Jeg deler det gerne op i “Ting der kan diskuteres” og “Ting der ikke kan diskuteres”

I kategorien “Ting der kan diskuteres”, kommer jeg gerne med en forklaring, og er åben for modargumenter…. Som i fx “Må jeg se en tegnefilm nu”…

I kategorien “Ting der ikke kan diskuteres”, der er der lukket for ydereligere diskussion, som i fx “Må man slå” og “Skal man virkelig have regntøj på, når det er p*sse vådt udenfor…”

Min erfaring både fra egne og andres børn er, at hvis der ikke er så meget at diskutere, så bliver konflikten heller ikke særlig lang.

Og det handler jo om balance… at dele tingene op i de to kategorier, og jeg er sikker på, at ikke alle vil fordele på samme måde. Men det virker som regel for mig, at tænke sådan.

Og jeg tror ikke Nicholas tager skade af Chip og Chap, men han kan komme slemt i klemme, hvis han fornemmer, at man må det samme som dem :o)

Knus, Aprilla

eneleheneleh
    Medlem

tak for svaret Aprilla :o) det med at sige at deres mor også bliver sur på dem havde jeg slet ikke overvejet!! det vil jeg da prøve :o)

jeg syntes ikke rigtig at den med at han kommer på værelset hjælper.. måske også fordi jeg ikke er helt afklaret med om jeg syntes det er ok.. ? altså forstår de den konsekvens i dennne alder?

Ved du om drenge er “værre” eller mere tilbøjelige til at slå,sparke osv.. i denne alder? jeg kender en del med drenge som gør det.. men ingen piger??

Knus Linda

aprillaaprilla
    Medlem

Hej Linda

Ja, jeg tror drenge er “værre” :o) – og med værre mener jeg ikke, at de er mere uopdragne ;o) men at de bare er mere fysiske end piger.
    I børnehaven bruger drengene afsindig lang tid på at ligge i en bunke og “tæve” hinanden – det gør pigerne altså ikke…
    Det er også drengene der får bondegårdsdyrene til at springe ud fra reolen, og derfra klaske ind i væggen – det gør pigerne altså ikke….
    Det er også drengene der har tju bang bom klask lyde til stort set alt, hvad de foretager sig….. det har pigerne altså heller ikke.

Så set i et større perspektiv, så tror jeg ikke du behøver være så bekymret for Nicholas, når han identificerer sig med chip og chap og knalder dig én ;o)

Men jeg tror også du må gøre op dig selv, hvad konsekvensen skal være, når han ikke lytter til dig. Han er gammel nok til at forstå et nej, og jeg mener også godt, at de i den alder kan gennemskue sammenhængen “Jeg slår —-> jeg køler af på værelset/gangen”

Men det er kernen, når du siger, at du ikke selv er sikker på, at det er en god idé, for de er bestemt også gamle nok til at lure, hvornår vi ikke synes, det er en god idé..

Jeg tror bare, at hvis det ikke har nogen konsekvens, at han ikke lytter til dig, så kan han ikke forstå, hvorfor han skal lytte til dig….. Kan du følge mig?

Jeg ser det ikke som “straf”, når jeg beder Liva smutte ind til sig selv. Jeg ser det som hendes mulighed for i ro og fred at samle energi til at komme ind i kampen igen – på den gode måde.
    Jeg lukker heller ikke døren – eller sætter æggeur eller noget i den stil. Jeg løfter hende derind, og siger at hun kan komme ind i stuen igen, når hun ikke skriger/sparker/laver hysterisk rullefald, eller hvad det nu er, jeg ikke synes er tolerent opførsel i vores hus.

Det er lidt lissom at handle i Fakta – det ta´r kun 5 minutter :o)
    – og som regel ikke engang så lang tid. Og der går dage imellem, at hun tager turen derind.
    Bagefter kommer hun ud og siger, at hun gerne vil trøstes, og så siger jeg, at det kan jeg da godt forstå, hun gerne vil, for det er da også træls at blive sendt på værelset, og så krammer vi, og så er den ged barberet….

Jeg håber du mellem linierne kan læse, at min puls også ofte når 150, og min svedproduktion stiger til det ekstreme og min hånd klør for at klaske hende én….*GG* Men jeg mener kunsten er, at vise ro og være tydelig i sine krav og forventninger. Ikke at det altid er let, men at det altid lønner sig, når det lykkes.

Knus, Aprilla

ElizadkElizadk
    Medlem

Ih altså, ville ønske jeg havde din (lyder det til) roligt facon Aprilla ;o).

Jeg må nok indrømme at jeg nogle gange får sagt tingene lidt for højt (læs: råber). Men nogle gange kan de simpelt hen også få en helt ud på kanten. Det er især når de rotter sig sammen de møgunger ;o)

Mht. at slå/sparke osv., så er pigerne i perioder også slemme til det. Men efter dagplejen har fortalt dem at; “det er kun dumme mennesker der slår”, så går det bedre. Jeg bruger den også til bide/sparke osv. Så står den som bliver slået/sparket/bidt som regel og vræler og når jeg så trøster siger hun “kun dumme mennesker” ;o)
    Nej seriøst, så føler jeg det har hjulpet.
    Jeg har konsekvent den regel, at slår/sparker man så skal man sige undskyld – hvis man ikke vil det, så er det altså ind på værelset. Hvis man bider så er det på værelset ligemeget hvad.
    Måske jeg skulle være lige så konsekvent med slå/sparke. Men det er som sagt mest i perioder.

Helle

Minnie77Minnie77
    Medlem

Den anden dag da jeg hentede Lasse i dagpleje, havde han en stor hudafskrabning i panden.

Lotte (dp-mor) fortæller så, at de har været ovre ved en anden dp-mor og lege i hendes have.
    Lotte ser på et tidspunkt ud af øjenkrogen, at Lasse er oppe på toppen af rutsjebanen, siddende på en scooter. OPPE PÅ RUTSJEBANEN!!!
    Lotte kyler alt hvad hun har i hænderne, og løber hen for at stoppe Lasse. Men inden hun når derhen, har Lasse sat af og er på vej ned af rutsjebanen, kørende på scooteren.
    Det ender (selvfølgelig) i et gevaldigt styrt, med alt hvad der hører til af skrig og skrål:o)
    Lotte får endelig Lasse trøstet og spørger ham så: “Hvorfor fik du den idé?” Lasse svarer: “Fordi sådan gør Pyrus, Lotte!”

Da hun fortæller historien, begynder jeg at tænke på Pyrus-dvden og om Pyrus virkelig gør sådan. Umiddelbart kunne jeg ikke lige huske det, så om aftenen da Lasse er kommet i seng, sætter jeg mig til at se Pyrus:o)
    Og ganske rigtigt: på et tidspunkt i filmen får Pyrus øje på en scooter der står oppe på et skrivebord. Opad skrivebordet læner en sammenklappet papkasse. Pyrus sætter sig på scooteren og tager turen i fuld fart ned af papkassen. I filmen ender det også i et styrt, men forskellen er at Pyrus altså lander i en blød dukkevogn.

Heldigvis blev det “kun” til en hudafskrabning i panden, det kunne jo være gået meget værre!

Sådan kan det gå når man er knap 3 år, og ikke rigtigt ser faren ved de ting man har lyst til at gøre;o)

Knus,
    Iben og Pyrus-Lasse

eneleheneleh
    Medlem

mere end man tror… :o) godt det ikke gik værre!!

Nicholas er jo meget glad for biler.. og en dag skulle min søsters svigermor køre os til læge… Nicholas spørger hvilken bil vi skal køre i?? og jeg siger at det ved jeg ikke men at det er hans fætters farmor der skal køre os.. og han svarer “så er det en suzuki” og ganske rigtig !! han har måske set den bil 2 gange før..

Knus Linda og Nicholas

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.