Erstatning for mælk?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2004 Erstatning for mælk?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    aprillaaprilla
    Medlem

For at gøre en lang historie kort, er min læge ved at udrede min kroniske mavepine – og derfor må jeg i de næste 14 dage slet ikke indtage mælkeprodukter :-O

Men hvad nu med min kaffe??????? (kan I høre min desperation? *G*) Jeg ææææææælsker min kaffe med mælk. Jeg drikker en kop om morgenen, og én om eftermiddagen, (så det er altså ikke dem der giver mavepinen). Og det er lykkestunder for mig.
    Men hvad skal jeg nu hælde i, når jeg ikke må få mælk?? Jeg kan altså ikke drikke den sort.

Håber I kan hjælpe mig, selvom mit problem måske ikke kommer helt på linie med krig og sult og død.
    Findes der et eller andet soyahokuspokus?? Rismælk?? Hvad er vi ude i, og smager det overhovedet af mælk??

Knus, Aprilla

Anonym
    Gæst

Jeg ved, at man på Baresso kaffebar kan få soyamælk i sin latte i stedet for normal komælk. Det er, for at mælkeallergikere også kan nyde en kop kaffe en gang imellem..
    Hvis du bor i Århus eller Kbh, ku’ du jo tage der forbi og så smage det først og se, om det var noget..
    ( Soyamælk kan bruges, men smager naturligvis ikke lige som komælk.)

Men ellers kan man jo få det der fløde-frysetørrede-pulver-noget.
    Det står som regel på samme hylde som sødetabletterne… Hvor meget mælk er der mon egentlig i sådan noget pulver?!

Det er ikke nok “bare” at putte sukker, sirup eller andet sødt i kaffen? Der skal simpelthen mælk i..?

Mht. mavepine.. For jeg har også haft problemer i den afdeling ( uden at komme med nærmere detaljer). Jeg fik til sidst en henvisning til en fysioterapeut med speciale i kvinder og underlivsproblemer.
    Ved kvinder går den muskel, som kaldes mørbraden, nemlig forbi underliv, tarme osv. Og hvis man har myoser i den muskelgruppe, så… :o,
    Efter et par gange hos hende, hvor jeg har fået nogle udstræknings-, massage- og venepumpeøvelser, er samtlige maveproblemer faktisk forsvundet for mit vedkommende.
    Bare et forslag til, hvis det med minus mælk ikke virker.

Held og lykke!

Camillamor1Camillamor1
    Medlem

Jeg føler med dig – jeg ville også nødigt undvære min mælk i kaffen… Men jeg tænkte på – hvad med at røre lidt “kakaodrik – pulver” i. Sådan noget nesquick-halløj man rørte op med mælk da jeg var barn – det kan man vel stadig købe, mon ikke? (Gad vide om det indeholder noget mælk?)

Nå, men jeg kunne forestille mig at det kunne give kaffen en lidt blødere og rundere smag – selvfølgelig med en snert af kakao.

Hvad med det der laktosefri mælk, må du få det?

Mvh. Camilla (der er igang med lidt samme problematik ang. min store søn (dog ikke lige hvad morgenkaffe angår *S*) – har en tråd på junisiden ang. dårlig mave hvor folk foreslår os at undgå mælk – spændende at se hvad lægen siger…)

aprillaaprilla
    Medlem

Laktosefri mælk…… hmmmmm.. altså jeg synes min læge sagde, at det er det der laktose (som jeg så har gået rundt og kaldt laktulose *G*) som jeg skal undgå i en periode, så det må jeg vel godt få??
    Hvor køber man sådan noget??? Skal jeg i helsekost, eller bare i Føtteren?

Mht nesquick, så har jeg det da selv stående :o)
    Det er skam ikke noget der kun hører min barndom til, – jeg får mig jævnligt et glas, da jeg ikke rigtig er så glad for at drikke mælk uden kaffe :o) og jeg skal ha mig noget kalk… Det kan jeg da godt prøve at røre i kaffen… det er nu bare ikke det samme som et skvæt gammeldags komælk :o) Men vel bedre end sort kaffe :o)

Knus, Aprilla

aprillaaprilla
    Medlem

Så må jeg en tur på Baresso!! Kommer da jævnligt forbi, så det der soya halløj kan da komme an på en prøve :o) For JA der skal mælk i. Ikke noget sirup, sukker ad-pad halløj :oP (hvem sagde kræsen skråstreg krævende?)

Jeg går faktisk hos en fys med speciale i kvinders underliv (pga min bækkenløsning, som viste sig at være skævt bækken… Det var der 2 andre fysser der ikke lige kunne regne ud, men blev ved med at kalde isciasproblemer…). Så måske var det slet ikke så dumt lige at høre hende ad, om det er myoser der hersker i min mavekasse. Hun er i hvert fald superdygtig.

Synes også det kunne være ret underholdende, hvis jeg rent faktisk havde “myoser i mørbraden” *GGGGGGGGGG*

Ved heller ikke med det der frysetørrede halløj. Jeg har det godtnok stående, men er selvfølgelig så pernitten at jeg har hældt skidtet over i et pænere glas….. og det var så den varedeklaration :o/ Men det koster da ikke noget at tage i Føtteren og læse lidt på glas :o)

Knus, Aprilla

aprillaaprilla
    Medlem

Så må jeg også et smut forbi Kvickly i morgen :o) Tak for tippet.
    – giver lige doktor min et kald først, bare lige for at være helt sikker.

Det har i hvert fald været en slem dag i dag – Sad og spyttede i en kop sort kaffe i morges, og drømte om bedre tider :o/
    Måske også den manglende koffein, der har givet knaldende hovedpine? – eller også er det al den selvmedlidenhed ;o)

Knus, Aprilla
    – der skal øve sig i at sige Laktose, Laktose, Laktose……. For nu har jeg lige tjekket op hvad laktulose er…… og det skal jeg da I HVERTFALD ikke ha noget af!!!!! *GGGGGGGGGGGGGGG*

chnejadrchnejadr
    Medlem

Hej Aprilla

Du kan få laktosefri mælk i Kvickly, ved jeg. I vores Føtex (City Vest) har de det derimod ikke – men de har det dér soja- og risdrik.

Laktosefri mælk er langtidsholdbart og smager derfor ikke specielt godt efter min mening. Men Mathilde har nu alligevel drukket en hel del af det (hun får dårlig mave af alm. mælk)… Men måske skal du lige slå på tråden til din læge for at tjekke at du må drikke det mens du er i udredning, for man kan både være allergisk overfor mælkeprotein (=mælkeallergi) og overfor mælkesukker (=laktoseintolerance).

Coffee creamer – det der pulver – er ofte vegetabilsk. Men om den version du har er det, er jo ikke til at sige 😉

Håber du finder ud af hvad det er for noget bøvl du har med maven!

Knus,
    Christina

Anonym
    Gæst

Ha ha! 😀

Ja. Det er sgi charmerende at sidde med en henvisning, hvor der står “muskelspændinger i mørbraden” ( ved ikke om “bækkenmyoser” lyder så meget bedre, meeeeeen knap så sjovt..) Det lyder bare mere underholdende, end det føles.

Nåh. I hvert fald er det værd lige at høre hende fysioterapeuten ad. 😉

Er det så også morsomt, hvis jeg fortæller, at jeg også havde myoser i “sekretær-musklen”??? :-p

Held og lykke med Baresso. 😉
    Det kan jo være, de også kender andre alternativer.. ( Kan bare huske, jeg læste et nyhedsbrev om, at NU var de røgfri, og NU tog de også hensyn til allergikere.. Så måske kender de nogle mælke-tricks?!)

Line

Camillamor1Camillamor1
    Medlem

Hihi, fordi… Laktulose er da et afføringsmiddel er det ikk´? :o)

Og tja, fordi jeg har endnu ikke prøvet at købe laktosefri mælk, så jeg ved faktisk ikke hvad det hedder eller hvordan kartonen ser ud. Jeg tror det er et rimelig gængs produkt som man kan få i dagligvarehandelen, så prøv at kigge efter det i Føtteren :o) Hvis du finder det, må du gerne give mig et praj om hvordan det smager i forhold til alm. mælk.

Har du fået afprøvet kaffe med kakaopulver-drikken?

Mvh. Camilla (som lige har sat kaffe over…)

aprillaaprilla
    Medlem

Har lige prøvet kaffe m kakao……. njaaaaarrj det er sgu ikke i top.
    Faktisk blev jeg så despo, at jeg tog en lillebitte kop med mælk i. Jeg var stopfyldt med selvemedlidenhed, fordi min dag indtilvidere har set således ud:

Starter med at knalde hovedet op i vores væghængte tv i soveværelset.
    Går i køkkenet for at tænde ovnen til at varme brød… går på wc, sætter mig….. og opdager at der ingen papir er på rullen – og heller ikke i posen. :o/
    Løber gennem køkkenet til bryggers efter papir…. noterer mig mystisk lugt.
    Får ordnet toiletbesøg uden yderligere vanskeligheder.
    Kommer tilbage til køkken, og konstaterer, at der ligger 3 stykker kylling i ovnen… og regner mig tilbage til ONSDAG, hvor vi fik kylling :-O AD PAD!!! Får gjort bradpande ren, og skilt mig af med halvlun halvmuggen kylling.
    Varmer brød – og skærer mig i tommelfingeren, da jeg skal skære dem over :o/
    Får sat mig med Liva, brød og kaffe med kakao… Skal lige hjælpe hende med at smøre, og vælter hendes mælk ud over mig selv, bord og gulv :o/

SÅ var det, at jeg tog mig en kop kaffe med mælk. Der er grænser for, hvor meget modstand man kan klare fra morgenstunden *G*

Og for at toppe desperationen, så sidder hende der kan afgøre min skæbne mht butikslokale i møde, så jeg kan ikke få noget klarhed over den del af mit liv.

ØV!

Men nu vil jeg pakke unger og dårligt humør sammen, og tage en tur på mælk-der-alligevel-ikke-er-mælk-jagt :o)

Knus, Aprilla

Minnie77Minnie77
    Medlem

*GGGGG*

Sikke en træls morgen.

Knus,
    Iben

Anonym
    Gæst

Hej Aprilla

Der er overhovedet ingen problemer i at undvære komælk. For snart 3 år siden fjernede jeg mælken i vores hjem for at begrænse mit astma-barns behov for medicin.

Vi bruger ris-drik som er”mælk” lavet af rå-ris olie,salt og lidt tilsat naturlig vanilla.(Super Best.Kvikly)
    det er absolut anvendelig i kaffe. Der findes også et et “fløde”produkt til maden når man begynder at savne ko-fløde. det hedder PROVAMEL og er et soya produkt.(helsekost eller kvikly). Husk også at der er mælk i almindelig margarine!! Der findes noget der hedder fri magarine(kvikly).

Hvis du i længere tid skal undvære mælkeprodukter bør du tage “mælkemineral”vitaminpiller fra apoteket.

Jeg er aldrig begyndt på mælkeprodukterne igen da sidegevinsten ved at være solodarisk med min datter har været at jeg er sluppet af med min allergi for Birk græs og husstøvmider!!!

Jeg har fået det så meget bedre, så det kan jeg stærkt anbefale.

Held og lykke.

Mvh karina

Anonym
    Gæst

Hej Aprilla

Der er overhovedet ingen problemer i at undvære komælk. For snart 3 år siden fjernede jeg mælken i vores hjem for at begrænse mit astma-barns behov for medicin.

Vi bruger ris-drik som er”mælk” lavet af rå-ris olie,salt og lidt tilsat naturlig vanilla.(Super Best.Kvikly)
    det er absolut anvendelig i kaffe. Der findes også et et “fløde”produkt til maden når man begynder at savne ko-fløde. det hedder PROVAMEL og er et soya produkt.(helsekost eller kvikly). Husk også at der er mælk i almindelig margarine!! Der findes noget der hedder fri magarine(kvikly).

Hvis du i længere tid skal undvære mælkeprodukter bør du tage “mælkemineral”vitaminpiller fra apoteket.

Jeg er aldrig begyndt på mælkeprodukterne igen da sidegevinsten ved at være solodarisk med min datter har været at jeg er sluppet af med min allergi for Birk græs og husstøvmider!!!

Held og lykke.

Mvh karina

Anonym
    Gæst

Hej Aprilla

Held og lykke.

Mvh karina

aprillaaprilla
    Medlem

Hej Karina

Tak for svar :o) Det er nu længe siden jeg kastede håndklædet i ringen og fyldte min krop med komælk igen…… Men maveproblemerne er der stadig, så det kan da godt være, at jeg skulle overveje det igen. Det kunne da i hvert fald være en lækker sidegevinst at slippe af med pollen- og husstøvmideallergien!!!

Knus, Aprilla

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.