Sandkasse-eksem…. Nogen der kender dét?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2004 Sandkasse-eksem…. Nogen der kender dét?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Silje fik for halvanden uge siden en helt masse små knopper over hele kroppen, som vi mente måtte være varmeknopper…

Men da de ikke forsvandt tog vi til lægen, som sagde at det var sandkasse-eksem. Noget med noget virus-agtigt, og det skulle forsvinde efter 4-6 uger. Lyder meget sandsynligt eftersom vi de sidste 3 uger nærmest har boet udenfor i det her skønne vejr.

Jeg har aldrig hørt om det før og kan ikke rigtigt finde noget om det på nettet.

Nogen der kender til sådan noget??

Det skulle vist være ret harmløst, men det undrer mig bare at jeg ikke kan læse om det nogen steder

Kh Mette

Anonym
    Gæst

Hej Mette,
    Liv har også haft, hvad jeg troede var varmeknopper (ikke så underligt i disse dage). Hun havde også haft feber ½ dag ca. Knopperne gjorde hendes hun på benene og mavsen ligesom sandpapir (eller gåsehud). Hun havde ellers ikke udslet…

Jeg tog til lægen med hende, som kiggede hende i munden og så vidste han godt, hvad det var. Men ville godt lige se hendes mave. “Ja, det er skarlagensfeber”. Nå, øhhh – og hvad er så lige det?? Ikke noget farligt, det skulle bare behandles. Så hun var på pencilin i 10 dage og knopperne er ikke kommet tilbage. Man kan kun få skarlagensfeber én gang i sit liv.

Jeg har ikke hørt om “sandkasse-eksem” – men ville da gerne høre, hvis der var nogen der kendte til det.

mvh
    Irini 35+6 og Liv 010404

jeg arbejder i vuggestue og har hørt det før, med et barn der havde været til lægen, men lægen havde sagt det blev kaldt sandkasse eksem fordi man ikke vidste hvad det var eller skyldtes så det var bare et bortforklaring til alle de overpyldret mødre der vil ha sat navn på alting. men det er en virus der ikke har der fjerneste med sandkassen at gøre.

Anonym
    Gæst

for lægen spurgte om hun havde leget meget i sand.

Men okay, den her læge måtte faktisk lige slå op i sin bog for at finde navnet på “lidelsen”. Det hed selvfølgelig et eller andet på latin, men populært kaldes det bare sandkasse-eksem.

Synes det lyder lidt sært hvis nogen indenfor “sundheds-branchen” har opfundet et tilfældigt navn bare som bortforklaring til den overpylrede mor 🙂

… men hvad ved jeg. Må se hvad de siger i vuggeren imorgen.

Tak for svar.

Kh Mette

Anonym
    Gæst

… vil jeg gerne lige fortælle en historie om;-)

Da Fredrik var nogle måneder gammel, var vi på besøg hos min mor i Køge. Han fik feber og hostede, og fordi han var så lille, valgte vi at køre til vagtlægen.

Vagtlægen konstaterede, at der ikke var lungebetændelse eller andet alvorligt “men jeg vil da gerne skrive noget hostemikstur op til jer,” sagde han.

“Øh, hostemikstur?” sagde jeg, “når vi har været hos vores egen læge med storebror, fordi han hoster, siger lægen ellers, at hostesaft ikke virker på små børn…”

“Jamen, det er også rigtigt,” sagde vagtlægen, “men der er mange mødre, der gerne vil have, man gør et eller andet…”

Vi fik ingen “hostemikstur”.

Hilsner fra
    Nanna

Anonym
    Gæst

Så hvis man pludselig oplever en læge, der svinger en død kylling over hovedet på ens barn, og samtidig messer en eller anden trylleremse, kan man da ihvert fald gå derfra med følelsen af at der er blevet gjort et eller andet *GG*

Kh Mette

Anonym
    Gæst

Rumle har nogle prikker/knopper hist og her og i første omgang blev han smidt hjem fra vuggestue fordi de mente det var skoldkopper (stort set alle ungerne har været angrebet derovre så de var lige hurtige nok) … men der skete ikke rigtigt noget skoldkoppeagtigt med dem … nogle væskede en smule, nogle er bare røde prikker, der kommer engang imellem en ny og nogle forsvinder. Pt har han måske 8 stykker.
    Fordi det ikke opførte sig rigtigt skoldkoppeagtigt tog vi ham så til lægen…. devsærre har vores egen ferie så han måtte tilses af en anden (og kender I det, man ved sgu aldrig hvor man har en ikke-kendt læge??) og hun mente ihvertfald ikke det var skoldkopper. det var ihvertfald ikke noget virus … men det kunne da godt være noget varmeknoppenoget …. ihvertfald røg han tilbage i vuggestue med besked om at lægen havde dømt ham rask (hans almen tilstand har været totalt upåvirket) .. men han har stadig lidt knopper. Ikke noget vildt … en hist og her. Så forsvinder en så kommer en ny….

Måske er han angrebet af den berygtede sandkasseeksem så? Han er ihvertfald også meget glad for sand :O)

Hans knopper ser sådan her ud: http://groups.msn.com/junimor/billederafrumle.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=868

kh Ulla

Anonym
    Gæst

Det er sådan en hel masse bitte små knopper, som sidder helt tæt. Nærmest ligesom forstørret gåsehud. Ligner meget varmeknopper, men da de ikke forsvandt tog vi til lægen (som faktisk også var en afløser for vores egen, og du har ret i at det er lidt noget andet)

Silje har også haft sådanne knopper, som Rumle har nu. Vi var sikre på at det var skoldkopper, og undrede os meget over at det ikke bredte sig. Vi fandt aldrig ud af om det virkelig var skoldkopper, og vi så bare slap med en let omgang, så nu må vi se om hun på et senere tidspunkt får dem…??

Kh Mette

Anonym
    Gæst

Hej Ulla,
    hvor ser Rumle sød ud 🙂 – så lige det billede, hvor han ligger på græsset med avisen over sig 🙂

De knopper han har der, ligner altså meget nogle Liv havde for ca. ½ år siden. Hun havde sådanne nogle på tæerne og føderne, lidt på armene og ligesom blister i munden. Da de havde væsket, kunne lægen ikke bekræfte at det var skoldkopper, for der skal han bruge noget af væsken. Men det så ud til at have været det. Nogle slipper meget hurtigt og nemt igennem skoldkopperne – andre får det i en slem omgang.

Vi mener nu at hun har haft det, men skriver os bag øret… muligheden for at hun ikke har. Træls ikke at vide det med 100 % sikkerhed.

mvh
    Irini 36+1 og Liv 010404

SweetieSSweetieS
    Medlem

Hej Ulla,

Jeg tror de knopper Rumle har er vandvorter (også kaldt molluskler), en godartet men irriterende virus. Den smitter meget, men går væk af sig selv, kræver normalt ikke lægebehandling.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/molluskler.htm

SElma har dem også – ret mange, men meget små og kun i nakken. Har ikke fået dem tilset af en læge, men spurgt andre børneforældre (heriblandt diverse sygeplejersker), der mener det er det. Sådan som jeg har forstået det, så er der ikke andet for at vente tålmodigt på at de går væk af sig selv :-/

Har aldrig hørt noget om sandkasse-syge.

Vh. Karina og Selma.

Anonym
    Gæst

Det var også lige mintaknke da jeg så billedet. Vandvorter. Min venindes piger har haft det. Det er ikke alle læger der “anerkender” det, og der er delte meninger om, hvorvidt det skal behandles eller ej.

men det kan også ligne skoldkopper, og nogen er jeo mere heldige end andre.

hilsen Mirjam

Anonym
    Gæst

Hov – vil lige sige, at selvomman siger de smitter meget, har mine unger altså ikke fået det selvom de endda har været i badekar sammen med min venindes unger.

Hilsen Mirjam

Anonym
    Gæst

lad være med at google billedresultater på Mollusker … ihvertfald ikke lige før spisetid :o|
    adwr

men ja, beskrivelsen kunne godt lyde som Rumles …

mystisk!

Og vi veeeeeenter og venter
    Ulla :o)

Anonym
    Gæst

for ugen før han fik de hersens knopper – der havde han mundbetændelse http://www.laegevagten.dk/sb.cfm?amt=&sygdom=78 big time. Iøvrigt en ganske rædselsfuld ting at komme igennem skulle jeg hilse og sige (han var ret plaget og kunne ingenting spise – det gjorde bare ondt og han blødte hele tiden. Og han var bare så sulten og forpint så humøret og hans tolerencetærksel var HELT i bund) …

men men men … den hersens mundbetændelse er i familie med skoldkopper. Det er den samme type herpesvirus. Så min teori gik på, indtil lægen altså påstod at det var det ikke, at han var ekstremt mildt angrebet af skoldkopper fordi han allerede havde antistof mod virus pga mundbetændelsen. Eller ihvertfald så den ikke kunne komme til sin ret rigtigt??
    Men det droppede jeg så da lægen sagde at det ikke var skoldkopper… hmmmm….

men måske alligevel? Men ja det er irriterende ikke at vide om de har haft det eller ej … især var jeg dybt stresset over tanken om muligvis gå i fødsel midt i det hele :o|

Der er vel intet andet at gøre end vente og vente og vente … på at de går væk af sig selv og så ellers bare se om der en dag kommer skoldkopper alligevel?

Kh Ulla 39+3

ps. ja han er en skør og dejlig lille knægt ham Rumsemanden :o)

BrittBritt
    Deltager

Sandkassevirus er det samme som Gianotti-Crostis syndrom

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.