Hvad kalder I det?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2004 Hvad kalder I det?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Altså pølser, lort, pups, bæ ja kært barn har mange navne.
    Hjemme hos os hedder det at lave pølser, men i vuggestuen hedder det at lave lort. Og jeg kan ligesom ikke ha’ det, er det kun mig der er sippet, men skal små børn gå rundt og sige lort? Og Frida er selvfølgelig meget forvirret, så jeg må krybe til korset derhjemme og sige skal du lave lort. Øv

Jeg håber I ser på mit indlæg med lidt humor, men jeg er altså irriteret over det 🙂

Karin

Anonym
    Gæst

Hej Karin,

ja, ord sætter ofte følelser i gang, og jeg kan udmærket genkende dine… Selv er jeg ikke begejstret for “lort”, det er i min terminologi et bandeord – og selvom jeg dårligt tør sige det synes jeg faktisk heller ikke at “Muldvarpen der ville vide…” er specielt sjov – bare kikset!

I vuggestuen bruger de “prut”, der selvfølgelig kan forveksles, men det kan jeg altså bedre forlige mig med, så det er også det ord vi bruger derhjemme.

🙂
    Jenny

aprillaaprilla
    Medlem

Jeg kan faktisk ikke rigtig finde en måde at sige det på, som jeg synes er 100% ok :o)

“Lort” er virkelig, virkelig grimt, – og den der med “at lave lort” havde Luna også med fra vuggestuen :o/ Det tog godtnok lang tid at afmønstre den. – for de brugte den også i børnehaven.

“Pølser” synes jeg også bare er et klamt ord, fordi det er en underlig syg blanding af madvarer og afføring. (ja, hvem sagde sippet)..

I børnehaven plejede jeg at sige til ungerne, at de ikke behøvede informere om, hvad de skulle lave, men bare sige de skulle på wc, og om de havde brug for at blive tørret / ikke brug for at blive tørret.
    Der var så engang en pige der sagde til mig, at hun skulle prutte. “Ok, det gør du bare”, sagde jeg så til hende. Og hun kiggede mærkeligt på mig, og sagde det igen. “Jamen det behøver du vel ikke min hjælp til?” spurgte den dumme pædagog, der stadig ikke havde fattet pointen. Så småt gik det jo så op for mig, at det stakkels barn skulle skide :o/ og havde brug for hjælp til at blive tørret.
    Så at bruge “prut” – som i min terminologi består af ren gas – om afføring, er da helt hen i vejret? Men det gjorde de altså hjemme hos dem..

Hvis der breder sig en liflig duft i vort lille hjem, så spør jeg Liva, om hun har “lugtemås”. Den bruger hun også selv, når hun har lavet i bleen. – og fortæller gerne ekspedienter, togkontrollører, ventende passagerer i lufthavnen, at hun har “låttemås”. Heldigvis giver det jo så ikke nogen mening for de fleste *GGG*

Nogle gange siger vi også “Har du skidt i bleen?”.
    – og gæt lige hvor mærkelig hun så ud i hovedet, da jeg en dag spurgte, om hun havde skidt mellem tæerne *GGGGGG*

Liva har skidt på wc´et et par gange, og der spørger hun: “Hvor er lorten henne?”… og kigger forundret ned i toilettet :o)

Så ja, kært barn har mange navne…. :o) Vi kan vidst kredse det ind til “lugtemås” og “skidt” – og så en helt konkret benævnelse af den lange tingest der forsvandt i dybet “lorten”…
    Sjovt nok synes jeg ikke “skidt” er grimt, men når man siger “skide”, så synes jeg bare det lyder overklamt!
    – dog ikke mere klamt, end at jeg flittigt bruger det selv. Så flittigt, at min mand er ved at gå ud af sig godt vestjydske skind. For i vestjylland, der skider man jo slet ikke! (????)

Knus, Aprilla

Anonym
    Gæst

Jeg synes bare overhovedet ikke det lyder fedt med hverken lort eller skidt i bukserne (sidstnævnte er i mine ører det samme som at skide og det er vulgært i min ordbog).

Jeg siger simpelthen “lave”: “Har du lavet ?, hun har lavet i bleen” osv.
    Evt kombineret med “pølser”, altså “har du lavet pølser?”.

I starten brugte vi meget ordet kaka, som er børnefransk for afføring (vi har fransk familie), og det var ligesom lidt mere neutralt end de danske muligheder.

I vores vuggestue siger de lidt forskellige ting, tror jeg, men jeg ville heller ikke være begejstret for “lort”!

🙂 lotte

Anonym
    Gæst

herhjemme hedder det lort … det gør det også i vuggestuen så den tog vi med selvom vi vist engang i vores naive ungdom havde aftalt at det skulle hedde KRUDT! (har du krudt i bleen ;o))

Nå men ja, lort er ikke særlig pænt nej … men for mig er det 17000000 gange værre at sige pølser. Som Aprilla synes jeg også det er en syg blanding af fødevarer og absolut-ikke-fødevarer …
    Min svigermor siger det til Rumle, pølser altså, og jeg væmmes virkelig helt seriøst over det og har bedt hende lade være. (hvilket hun ikke gør alligevel for hun synes vist det er meget grænseoverskridende at kalde det lort)

Så det blev altså til lort .. afføring eller fæces ligefrem syntes jeg også var lige i overkanten *gg* Og prutter er bare gas jo …
    ak ja det danske sprog rummer ikke mange muligheder

Ulla

Anonym
    Gæst

Hej 🙂

Her hedder det altså også bare lort……eller, “har du lavet i bleen”. Jeg er meget lidt sippet hvad sådan noget angår, så for mig er det ikke noget problem. Jeg er pædagog og har arbejdet med vug.børn i over 15 år, så måske har jeg bare vænnet mig til det.

Jeg har det som flere af I andre med ordet pølser – de brugte det i min store drengs vuggestue, og jeg sagde konsekvent lort meget højt derhenne, og jeg har da heller aldrig hørt Samuel bruge ordet pølser……..om det ihvertfald!!

Jeg må dog indrømme at jeg ind imellem godt kan krumme tæerne lidt, når vi f.eks. er i byen, og Liva med sin lyse og gennemtrængende stemme meddeler, “jeg har lavet lort i bleen mor”, imens vi sidder midt i kaffen!

Knus Charlotte + Liva 300404

eneleheneleh
    Medlem

for det har vi brugt siden han var lille og nu hænger det ved :o) selv siger han krudtermås … men han er også begyndt at sige pølser og det må han ha hørt i DP for det siger vi ALDRIG… når han kommer i børnehave bliver det sikkert hurtigt til lort og så må vi jo vænne os til det :o) men pænt er det ikke..

Knus Linda

Anonym
    Gæst

Jeg MÅ lige spørge jer, der sværger til ordet lort om jeres børns afføring: Går I også selv på wc og laver lort eller skider? Altså i omtale overfor andre?

Jeg ser det for mig:
    Under middagsselskab. Gæsten erklærer: “Åh, det smagte skønt, nu trænger jeg til at gå ud og lave lort.”
    Eller hva’ med: “Jeg har lige skidt ud på wc’et, så nu kan forestillingen godt begynde.”

😉 lotte

Anonym
    Gæst

næææ, jeg skal bare på toilettet …. jeg fortæller ikke hvad jeg skal derude… men nu er der jo heller ikke andre der skal med derud og hjælpe mig med hverken at blive tørret eller få en ren ble på (så de har jo ikke behov for at kende detaljerne på samme måde som når man har med små børn at gøre ;o))
    Jeg tror da også når den tid kommer og Rumle er af med bleen at jeg i højere grad vil spørge ham om han skal på toilettet fremfor om han skal skide ….

Dog, når vi bare er herhjemme i privaten, så skal jeg altså skide og det har jeg ikke noget imod at delagtiggøre Martin i hvis han er lidt for lang tid i bad ell.

Ulla

Anonym
    Gæst

“pøller”.
    Det virker fint for os. Jeg ville heller ikke bruge “lort” – jeg synes det er et negativt klingende ord og vi taler ALDRIG negativ om Liv’s “pøller-mås”. Vi siger aldrig “puhaaa, hvor der lugter”, eller “føj, hvor du stinker”, eller “addvrrr” m.m.
    Vi omtaler altid “pøller” og “tis” som noget positivt. Jeg har hørt, at hvis man omtalte det negativt og sagde at barnet lugtede eller stank – kunne det gå hen og blive flov over det og det kunne blive svære at blive ble-fri.

Jeg er lige gået på barsel igår og satser på at prøve at gøre Liv ble-fri om 2-3 uger. Hun er selv meget stolt, når hun leveres en “gevinst” af den ene eller den anden form i potten eller på toilettet. Vi tvinger hende ikke, men hun synes det er sjovt med pottetræning.
    Så vi ser, hvad der sker… Det kræver jo selvfølgelig bare at dp er med på det efter sommerferien – men jeg kan jo godt se ideen med kun 1 ble-barn 🙂

mvh
    Irini 33+0 og Liv 010404

linda0908linda0908
    Medlem

Det er det mystiske kodeord, vi har fået fremtryllet herhjemme hos os…
    Lort, pølser, skide osv er bare alt for grænseoverskridende for mig…
    Jeg kan huske jeg blev så rystet første gang pædagogmedhjælperen spurgte Julius om han havde lavet lort…
    NEJ, sagde jeg lige så fornærmet, han har lavet bummelum *LOOOL*
    Hun gloede vildt mærkeligt på mig… HAHAHA
    Nu kalder de det for pølser over for ham og det gør han også selv.. Eller rettere ” pulser”… Og det er ok for mig…
    Når han har lavet bummelum på toilettet og råber : seeeeee Moar, en pulse…Så er det sgu da sødt, og på en måde meget uskyldigt..
    Men lort, det ville jeg stoppe med det samme… Det er det klammeste ord der findes…..
    Knus fra Linda og Julius på besøg fra marts 🙂

taco79taco79
    Medlem

Jeg er altså absolut heller ikke med på ‘L’ ordet.. se.. jeg kan ikke engang få mig selv til at skrive det – så er man sku da nok lidt sippet… Cecilie har åbenbart lært at det hedder pu-bad i DP, så når hun har noget i bleen, er det det hun siger, og så er vi med på at nu skal der skiftes ble…

Hvis hun begynder at lugte “forkert” og hun ikke siger noget (hvilket virkelig hører til sjældenhederne), spørger jeg om hun har prut i bleen, og det bliver hun vist ikke forvirret af…

blot en kommentar her fra :O)

Taco79

summesumme
    Medlem

Herhjemme har det altid heddet lugtepølser. Hvem der opfandt det husker jeg ikke, men det virker efter hensigten ;). Dog bliver der i børnehaven sagt prut, så det kommer også engang imellem, og så begyndte Beksen at sige lort. Her stod jeg dog af, og spurgte i vuggestuen hvad de kaldte det, og gokken krøb til korset og sagde hun sagde lort, med mindre forældrene ligefrem frabad sig det, så det har jeg så gjort. Hader når børn siger lort, synes det er et afskyeligt ord.

Kh.
    Jeanette

Anonym
    Gæst

Min datter er begyndt at gå uden ble. Når hun skal lave, kommer hun og siger: Skal tis pølser. Det lyder bare så sjovt og jeg kan slet ikke lade være med at grine

Majbrit

Anonym
    Gæst

Puh-bad…… og vores dp siger: skal du have skiftet “møllen”.

Zelia forstå begge dele og kan godt skelne mellem derhjemme og dp.

Jeg bryder mig absolut heller ikke om ordet: Lort – forbinder det med bandeord og noget rigtig negativt.

Hilsen
    Christina

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.