Lillebror eller lillesøster…. Hvornår er det bedst??

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2004 Lillebror eller lillesøster…. Hvornår er det bedst??

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej,

Jeg håber at i kan hjælpe med lidt gode råd samt erfaringer!!

Hvornår er det et rigtig godt tidspunkt et få barn nr. 2? Vores oprindelige lige plan sagde når vores datter er omkring 3 år – men nu er vi komme i tvivl om vi har lyst til at vente så længe…..??

Håber at i har en masse gode råd!!!!

Aprilpigen

Anonym
    Gæst

Der er fordele og ulemper ved det hele. Jeg tænkte også 3 år først. Havde læst en eller anden kloge-åge-artikel hvor en sundhedsplejerske udtalte sig om hvorfor det var sådan en fantastisk alder at blive storebror/søster i.

Men så blev jeg skruk og nu er jeg altså gravid igen :o)
    Så der bliver ‘kun’ 2 år og 3 måneder imellem. Det samme er der mellem mig og min bror og vi har da altid været glade for hinanden.

Samtidig kan man jo påpege at 3 års alderen stopper barnet i vuggestuen og starter i børnehaven så måske er det bare for mange ting på en gang hvis de samtidig får en ny søskende? Jeg har ihvertfald tænkt meget over at det er godt at Rumle stadig er i de trygge vante vuggestuerammer når han bliver storebror.

Så alt i alt…. der er for og imod for alting… så gør som I selv har lyst. Hvis I har lyst nu så lav dog en nu ;o)

Ulla 10+0 & Rumle 19 maj 04

Anonym
    Gæst

pædegogisk mm. er det vist bedst der er 3 år mellem søskende, men det er også bedst at være ud af en søskendeflok på mellem 4 og 6 børn!!! Det betyder jo ikke at alle i DK får mellem 4 og 6 børn, vel?? 🙂
    De 3 år er bedst, fordi så har det 1. barn udviklet sin egen selvstændige personlighed… Dermed sagt at kommer børnene tættere på hinanden, skal forældrene bare “passe på” ikke at præge det 1. barns personlighed for meget!
    Vi var heldige at kunne blive gravide to gange i træk (ventede også knap 6 år på at de kom!!!) så her bliver der ca. 20 mdr. imellem ungerne og gu’ bliver det da hårdt, men tror det passer fint for ungerne – for det passer forældrene fint 😉 Mit største dilemma er at ungerne skal dele værelse til vi flytter i hus – men det overlever andre, så mon ikke nok det skal gå!
    Pøj pøj, med jeres projekt
    /Camilla 34+3 & Matilde 300404

Det er et rigtig godt tidspunkt når I er klar og føler I har overskuddet til nr. 2.

Hos os bliver der min. 3 år imellem. Det er fordi VI synes det er mest optimalt.

Man skal bare ikke få sine børn tæt på hinanden for børnenes skyld og fordi de så får glæde af hinanden(en begrundelse jeg tit hører nævnt) – det kan man jo desværre ikke garantere om børn gør, uanset om de er tvillinger eller om der er 10 år imellem…..

Anonym
    Gæst

Ja vil lige være enig med de andre, når man selv har lyst og overskud! Vores historie er som en anden også nævner, vi havde tænkt at 3 år ville passe fint. Men så blev jeg skruk og kunne bare ikke vente mere. Blev også nervøs for at vi ikke kunne planlægge det (det kan man jo aldrig vide) og gik så igang i oktober. Nu er jeg så i 10. uge og vildt glad selvom der så ‘kun’ bliver 2½ år imellem dem.
    Birgitte, mor tilOlivia 170304 og gravid igen i ca 10 uge

Anonym
    Gæst

Hej,
    der er to år og to måneder mellem mine drenge. Det har fungeret rigtig fint.
    Vi nåede lige at fortælle vores sundshedsplejerske, at vi ventede nr. 2, da vi havde det sidste besøg til det store. Hun sagde, at hun godt vidste, at man siger tre år er bedst, men hendes erfaring var, at der som regel var mindre søskedejalousi, hvis der var kortere tid mellem børnene.
    I vores tilfælde har det været rigtigt, og jeg synes, det er en fordel, at de er tæt på hinanden. De kan råbe og skrige af hinanden og slås. Men de kan også være meget, meget kærlige over for hverandre – og for mig er der ingen tvivl om, at de har stor glæde af hinanden.
    Når det er sagt, vil jeg som de andre sige: Det rigtige tidspunkt er, når man har lyst. Det bliver aldrig helt perfekt.

Hilsner fra
    Nanna – der har to-et-halvt år til ældste lillesøster – otte år til mellemste lille-søster- 13 år til mindste lillesøster og 15 år til lillebror. Det har givet alt sammen givet gode men meget forskellige søskendeforhold 🙂

Anonym
    Gæst

Hej

Tak for alle jeres svar!

Jeg tror sgu vi springer ud i det! Vi har lyst til at få barn nummer 2 – så selvfølgelig kommer det til at fungere!!

🙂
    Aprilpigen

nullerbabynullerbaby
    Medlem

Min veninde som læser psykologi har fortalt at at piger skulle være klar til at blive storesøster fra 2 år mens drenge først er klar til at blive storebrødre fra ca. 3 år. Tror nu det er forskelligt fra barn til barn.

KH Nullerbaby

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.