På mandag siger jeg op! (ren og skær hælden vandet ud af ørene…)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2004 På mandag siger jeg op! (ren og skær hælden vandet ud af ørene…)

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    aprillaaprilla
    Medlem

Efter laaaaang tids grublen og vejen for og imod, er jeg nået til beslutningen om at sige mit job op.

Det har været en rigtig svær beslutning, for et rigtig langt stykke af vejen er jeg jo superglad for mit job. I hvert fald for den pædagogiske del af det.
    Desværre er der så mange uoverensstemmelser mellem min leders og min (som souschef) måde at praktisere ledelse på, at jeg ikke længere kan se, at vi har en fælles fremtid. Og selvom hun igen og igen er sygemeldt med stress, ser det ikke ud som om hun har tænkt sig at pakke sydfrugterne før om 2½ år, når hun kan gå på efterløn :o(
    Så efter 7 år på pinden minus en barsel, er det på tide at se mig om efter nye udfordringer.

Jeg har jo længe tænkt tanken, og holdt skarpt øje med ledige stillinger…. men er altid havnet i dilemmaet “jeg ved hvad jeg har og ikke hvad jeg får”, når en interessant jobbeskrivelse er dukket op, og alligevel ikke fået søgt.
    Så nu må jeg tage konsekvensen, og forlade den synkende skude uden at se mig tilbage, så andre jobs kan virke attraktive nok til at søge.

Eller dvs jeg vælger nu at gøre det ordenteligt for mine kollegaer og børnenes skyld. Jeg siger op pr. 1/2, så de kan nå at finde en ny.

PUH ha, det trækker tænder ud at nå hertil. Og jeg synes ikke det er superfedt at skulle overbringe nyheden på mandag, for jeg ender helt sikkert i et krydsforhør, med løfte om guld og grønne skove og forvisning om at alt nok skal blive godt.
    Men det bliver det ikke. Desværre. Og beslutningen er taget. (Og bare det at skrive “bselutningen er taget” får mig til at skrige neeeeeeeeeeeeeeej jeg kan da nå at fortryde endnu *G*) Men jeg har forsøgt ALT hvad der var mig muligt for at forbedre vores samarbejde, men uden mærkbare resultater :o(

Resten af weekenden skal bruges til at beslutte, om jeg skal tage imod min læges tilbud om en lægeerklæring, der kan spare mig for karentæne i a-kassen (for med alle disse tanker følger jo hjertebanken, svimmelhed, søvnforstyrrelser og semihukommelsestab..)…….. eller om jeg skal tage karantænen, og udnytte tiden til at se mig om efter andet arbejde.
    Som pædagog får man nemlig ikke lov at gå i fred, men ryger direkte ud i vagtuger så snart karantæneperioden er overstået… Og så kan det godt være svært at finde overskuddet til at skrive ansøgninger.
    Men det koster jo så også kassen at ha´ den periode i fred….. hmmmmm. Håber at blive klogere – eller i hvert fald træffe et valg – i løbet af i morgen. I princippet kan lige den beslutning jo også vente, men jeg har det nu bedst med at ha´ styr på tingene, før jeg smider bomben.
    Heldigvis har jeg min mands fulde opbakning uanset hvad jeg vælger.

Det var sgu pænt af dig at lægge øre til min bablen ;o)

Knus, Aprilla & Liva – der er alene hjemme fordi far er til julefrokost i vestjylland og først kommer hjem i morgen eftermiddag :o(

Anonym
    Gæst

Nå , Så blev det sådan alligevel, og det kommer jo ikk rigtigt bag på mig.

Jeg er sikker på du har taget den helt rigtige beslutning.

Får du karantæne når der er tale om samarbejdsvanskeligheder samt en leder, som konstant er sygemeldt pga stress?

Åh jeg håber du får job i Kolt 🙂

Men hey, vi tager den lige på msn en dag ikk’

Knus Mette

Anonym
    Gæst

Hej.

Det gør mig ondt at du står i den dumme situation, men det lyder for mig som om du har taget den rigtige beslutning.

Jeg er også pædagog og har valgt, pga. skilsmisse, at flytte til min barndomsby (Horsens) fra Århus. Jeg har talt med A-kassen både i Århus og Vejle, og man får IKKE lov at gå i fred i sin karantæne, da bliver du også sendt ud!!!! Jeg var målløs og spurgte flere gange om det kan være rigtigt, og det er det altså. Hun forklarede at den er del af dagpengesystemet og retten til dagpenge og bla. bla. bla. Den nuværende regering har lavet så mange stramninger på dagpengeområdet at man næsten ikke kan nå at klø sig selv i røven før man mister dagpengeretten…….ja, undskyld sproget!

Vi har – i forbindelse med skilsmissen – solgt vores hus i Tilst og på den konto tjent en del penge. Det var min mening at jeg ville sige mit job op, flytte til Horsens i karantæneperioden, og derefter lede efter job dernede. Men den gik ikke, jeg skal stå til rådighed hele tiden. Så jeg må beholde mit job her og køre frem og tilbage den første tid……..medmindre jeg altså finder noget dernede inden……ja, og så skal jeg forresten også lige have fundet noget at bo i!!

Held og lykke på mandag – jeg håber alt flasker sig for dig.

Knus Charlotte + Liva 300404

aprillaaprilla
    Medlem

Hej Mette

Jeg vælger lidt selv, om jeg tager karantænen, for min læge kan udstede en erklæring der siger, at det ikke er godt for mit helbred at arbejde i lige præcis dén institution – hvilket jo er fuldstændig rigtigt :o( og så er jeg fri for karantæne.

Jeg havde så bare regnet med, at jeg kunne bruge de 3 ugers karantæne til at se mig godt omkring, og finde ud af, hvad det egentlig er jeg gerne vil. Men det har Charlotte så lige skrevet til mig at jeg ikke kan! :o(
    Så jeg må vidst hellere kontakte a-kassen – som jo selvfølgelig holder lukket om mandagen, hvor jeg har tidligt fri, og kun er åbent fra 9-13 tirsdag og onsdag, hvor jeg jo er på arbejde. Så jeg kan godt se på det hele, at det må vente til torsdag før jeg bliver klogere på noget som helst. Pis.

Men vi snakkes da lige ved på msn ;o)

Knus, Aprilla – der nok ikke helt frivilligt ender i Kolt ;o)

aprillaaprilla
    Medlem

Hej Charlotte

Tak for dén oplysning!! Den er da ret væsentlig for mig…… for så kan jeg vel ligeså godt sige ja tak til lægeerklæringen… så mister jeg da i det mindste ikke $$$. ØV nu troede jeg lige jeg havde lagt en plan der var god for alle.

Men hold da op en situation du står i. Så føler jeg mig pludselig helt forkælet.
    Det er godt gjort, at man skal revses på den måde. Jeg har virkelig svært ved at se, hvilket formål det tjener. Men det er jo den klassiske, at os med rent mel i posen betaler prisen for alle dem der kun tænker på at snyde systemet.
    Jeg har også studeret BUPL´s hjemmeside vedr dagpenge, og de får jo formuleret rigtig smukt, at man SKAL søge ALT. Uanset fagområde.
    Der er det så bare jeg ikke helt forstår, at de samtidig råber op om kvalitet i det pædagogiske arbejde, og så skærer alt pædagogisk arbejde over én kam. Der er da fx ingen fysisk/psykisk handicappede der vil have glæde af at have mig rendende, for der kan jeg bare slet ikke se mig selv. Og det er sg* da mennesker vi taler om!! De fortjener da at omgås pædagoger der har lyst til at arbejde sammen med dem.
    Ja, så blev jeg da lige en smule forarget!
    Endnu mere forarget bliver jeg, når jeg ved, at det ser helt anderledes ud for medlemmerne af SL. Dem er der ingen der jagter, fordi der jo er mange flere om buddet indenfor specialområdet.
    Husker også at have flere arb.løse pædagoger til samtale, da vi havde en langtidssygemelding i bhv, der slet slet ikke havde lyst til at arbejde med børn. Det er jo ikke lige sådan en kollega man ønsker sig! :o(

Nå, men jeg må en tur i tænkeboksen igen. Jeg håber virkelig det hele flasker sig for dig!! Krydsede fingre herfra.

Knus, Aprilla

Anonym
    Gæst

Hej Aprilla,
    det er da helt klart den rigtige beslutning, du har truffet…du har da fundet dig i din idiot til leder i rigtig lang tid, ikke…har hun været leder i alle de 7 år, du har haft jobbet? For så synes jeg sørme, du er tålmodig! I mine sønners institution er der også ledelsesmæssige problemer, og personalet flygter derfra – også uden at have job andetsteds – men de flygter ekstremt hurtigt, og man er gammel i gårde, hvis man har arbejdet i Marius’ institution i mere end ½ år…så hvis du har kæmpet og kæmpet og kæmpet mod din leders mærkværdige måde at forvalte ledelse på, og så endelig har besluttet dig for at passe på dig selv i stedet for at blive ved med kæmpe for at lære et fjols noget, så er det da en rigtig god beslutning…nogle mennesker er bare ude af stand til at udvikle sig nævneværdigt…eller forkert…alle mennesker kan udvikle sig…men nogle har så stor modstand mod forandringer, at processen tager meget, meget, meget lang tid, og det er ok, når det handler om ens brugere/klienter, men ikke, når de handler om såkaldt professionelle, ens kolleger….

Dit forhold til dit arbejde får mig i den grad til at tænke på, hvordan det bliver for mig at blive færdiguddannet pædagog og skulle ud og samarbejde med andre pædagoger. Min mand har jo generelt ikke meget til overs for pædagoger (!!), og det er en evigt tilbagevendende diskussion mellem os, MEN jeg vil da give ham ret i, at det er lettere at gennemføre en pædagoguddannelse end fx at blive autoriseret psykolog. Når det nu er så relativt let at blive pædagog…ikke en GOD pædagog, men bare en pædagog…så opstår der naturligvis det problem, at alt for mange folk, der ikke er kvalificerede til at arbejde med mennesker, gennemfører uddannelsen, og det er sørme uheldigt. Jeg er rigtig spændt på, hvor jeg får mulighed for at søge job, samt HVOR jeg måske er så heldig at få job efter endt uddannelse, for der er desværre stor risiko for at trække en nitte, hvad angår det faglige/samarbejdsmæssige miljø, når man skal ud og arbejde som pædagog. Jeg har været i praktik på Lene Linds (hun gik dog på pension kort efter, jeg havde været i praktik på pensionen) dagbehandlingsinstitution, og det var bare det skønneste sted at arbejde. Men det er de færreste pædagogiske ledere, der fagligt og menneskeligt er så velfunderede, som hende, øv….gruer for, hvad jeg kommer til at møde….

Knus fra Lotte4 – der undskylder, hvis mit indlæg er mærkeligt, men min store dreng hører høj musik, og jeg har aldrig kunnet skrive/læse, mens jeg hører musik….lidt hjerneskadet med koncentrationsproblemer er man vel altid….

kannegaardkannegaard
    Medlem

Det lyder lidt trist at du skal gå fra et 7 års forløb med et nederlag.
    Men jeg ved godt at man kan nå et punkt hvor nok er nok, så jeg vil bare lige ønske dig al held fremover.
    Håber du bliver super glad for din beslutning…
    Knuz Rebekka

sarah_79sarah_79
    Medlem

Kære Aprilla. Det lyder på mig som en meget velovervejet beslutning – og helt reel. Det må have været en belastning at klare samarbejdet så længe (Mindes vist du har nævnt det før ikk`?), men nu må du da vist tage vare på dig selv og dine egne ambitioner.
    Jeg ved slet ikke hvordan systemet fungerer, men det er nok vigtigt at tjekke det ehlt i bund, inden du kvitter jobebt o.lign, hvis det betyder at du får håret i postkassen. Og med den regering lyder det jo meget rigtigt at de er svært at få dagpenge, hvis ikke du står på spring for markedet.
    Tag da og få lavet den erklæring, hvis den er garanti på at du ikke bliver kylet ud i alle mulige job, som du ikke har interesse og lyst til. Det ville jeg i hvert fald gøre.
    Jeg tænkte på, er det samme situation jeg kan komme i næste år, når jeg bliver færdig med pædagogstudium – det med at blive kylet ud i alle mulige ikke-for-mig-ønskelige jobs indenfor branchen????

Hatten af for at du tager hånd om det nu, og jeg håber, at du snarest finder en læsning, så du kan have fred i sindet i julen og nyde den med din familie:-) Held og lykke med det hele Aprilla – krydser fingre for at du finder en løsning!
    KH. Sarah , som frygter den tid, hvor jeg skal ud og søge diverse jobs, hvor der er en BUNKE ansøgere til hver stilling!!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.