Mælk nok??

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    aprillaaprilla
    Member

Hvordan ved man egentlig om man har mælk nok??

Liva har den sidste uges tid været en lille sulten rotte. Sådan ca hver 1½-2 timer vil hun mægtig gerne spise – og med 2 x brystbetændelse i bagagen allerede synes mor ikke det er fedt at blive voldsuttet på den måde!! For ikke at snakke om, hvor meget det stresser mig, når vi skal ud af huset. Amme i toget, på en bænk, i Sallings cafeteria… been there done that bought the t-shirt.

Efter snak med SP har vi prøvet med lidt sukkervand for at trække den lidt – uden det store held. (Det skal lige siges, at hun HADER sutter, og laver bræklyder nærmest bare hun hører om en sut – og det er lidt det samme med flasken.)
    Den stakkels pige skriger sig blå i hovedet – lige indtil jeg kigger på hende og siger “Skal du ha´ mad??” Så er hun heeelt stille, og venter tålmodigt med store øjne og spids mund på, at jeg får knappet op og stablet puder.
    Hun spiser intensivt 15-20 min hver gang jeg ammer hende.

Det mærkelige er, at om natten kan hun godt sove 3 timer uden at spise, men om dagen er den helt gal. Især hen på eftermiddagen og først på aftenen, der kan hun slet ikke finde ro, hverken før eller efter maden. Hun skriger ikke efter maden, men hun vrider sig som en lille orm. Også efter en godt fyldt ble, så jeg tror ikke hun har ondt i maven?? Eller har hun??
    Nu har jeg læst, at mælkeproduktionen kan svinge i løbet af dagen – er der noget om det??? For kunne det så tænkes, at der ikke rigtig er nok til hende om eftermiddagen? Og hvordan ved jeg om det er det??

Håber nogen kan hjælpe. Er så småt begyndt at få ticks af bekymring, når hun skriger på mad.

Knus, Aprilla & Liva 4 uger + 2 dage

kitterkitter
    Member

Jeg forstår din frustration, men jeg tror ikke at du skal være bekymret for om du har mælk nok – det har næsten alle.
    I stedet for at se på hvor roligt/uroligt dit barn er så kig på bleerne. Hvis barnet tisser flere gange dagligt får det nok.
    Med hensyn til den skiftende mælkeproduktion er det rigtigt at der er mest mælk om morgenen, for der er moderen mest udhvilet. Mængden af mælk hænger meget sammen med moderens tilstand (står der i min bog). Om eftermiddagen og om aftenen er mængden mindre, men mere koncentreret, hvilket medfører at barnet kræver flere måltider (men har mere guf at sove på).
    Til sidst vil jeg anbefale dig at købe en amme-the fx i Matas. Jeg plejer ellers ikke at være så meget til sådan noget naturhalløj, men ammetheen har jeg altså haft rigtig gode erfaringer med. Husk også i det hele taget at drikke meget væske.
    Held og lykke med det.
    Knus Kit

Anonymous
    Guest

Det er jeg næsten helt sikker på ud fra din beskrivelse.

De fleste børn vil sutte mere sidst på dagen, der er nok lidt mindre mælk, men den har også en anderledes sammensætning. Men man kan afhjælpe noget af det med mængden ved at sørge for at få hvilet og drukket og spist nok.

Du skal også være opmærksom på, at de fleste børn har et appetit-spring, når de er omkring fem uger. Så vil de i nogle dage, spise oftere, for at spise produktionen i vejret. Måske er din Liva bare lidt tidligt på den?

Jeg har aldrig haft brystbetændelse, så det ved jeg ikke noget om 🙂 Måske kunne uldammeindlæg hjælpe ?

Hilsner fra Nanna

Anonymous
    Guest

Hej Aprilla!

Jeg har aktivt trænet yoga og der siger man følgende (så er det op til dig om du vil prøve det eller ej):

Om eftermiddagen producerer man mindre mælk eftersom man er træt – det er helt naturligt. Om man benytter sin af psykisk ånddræt om formiddagen så laver man mere mælk til om aftenen.

Psykisk åndedræt (med hviskelyd): Vejret trækkes ind gennem næsen (tæl langsomt til 6), holdes lidt (tæl langsomt til 3), og pustes langsomt (tæl langsomt til 6)ud gennem munden.

Husk at bruge hviskelyden ved ind- og udåndning.

FOGF har også ammerådgivere man kan tale med.

Krammer
    Blazehart

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.