Rhesus negativ…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2004 Rhesus negativ…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    aprillaaprilla
    Medlem

Var lige inde på majterminen og kigge, og her kørte en lille debat omkring blodtyper…

Jeg er selv rhesus negativ, og fik derfor en sprøjte mod at danne antistoffer i senere graviditet, da jeg fødte min datter, som er positiv.

For et par år siden havde jeg en abort, og så vidt jeg husker fik jeg ingen sprøjte dengang……
    Har det betydning for min graviditet nu???

Jeg kan se i min vandrejournal, at jeg blev testet negativ for antistoffer ved min første lægeundersøgelse i denne graviditet, og mener at kunne huske, at jeg skal testes igen ved undersøgelsen i 35. uge. – det er om 14 dage, men nu bliver jeg pludselig nervøs for om den manglende sprøjte har betydning for mit lille pus…… Så ta´ lige og kyl de vise sten efter mig :o)

Knus, Aprilla 33+3

lykholtlykholt
    Medlem

Hejsa!
    Jeg er også Rhesus negativ og ved begge mine fødsler har jeg fået en sprøjte fordi mine drenge var Rhesus positiv.
    Jeg mener at have læst at man skal have en sprøjte hvis man abortere eller får en abort men er ikke helt sikker.
    Prøv at ringe til din læge på mandag og spørge han / hende til råds.
    Jeg håber og tror ikke det har nogen indflydelse på dit barn når du er så langt henne som du er nu
    Mange knuzer
    Tina
    30+3

Anonym
    Gæst

Hej Aprilla

Det her syntes jeg er svært, men jeg mener at det hænger sådan sammen at antistoffer der er dannet i forbindelse med en tidligere graviditet kan skade fostret helt fra starten. Derfor den første test(og sprøjten sidst du var gravid).
    “Nye antistoffer” vil derimod først være “farlige” omkring fødslen -og selvfølgeligt i en evt. næste graviditet. Derfor den sene test.

Så… uanset om du burde/skulle have haft en sprøjte da du aborterede så er der taget højde for det ved den første blodprøve, da den ville have vist om du havde nået var at danne antistioffer mod det aborterde fosters blod.

Pyh ha. Det er her er skide svært at holde rede i så der blev rå-terpet dengang for 6 år siden da jeg var til eksamen, men 6 år er længe siden, så spørg da lige lægen!

Kh
    Anne Mette

baldusbaldus
    Medlem

Hvis du blev testet negativ for antistoffer i denne graviditet, så er der ingen grund til at være nervøs. For så har du ikke dannet antistoffer da du aborterede. Men du kan altså godt have danne antistoffer inden du skal have taget blodprøve i uge 35. Man kan nemlig godt danne dem under graviditeten og ikke kun ved fødselen. Nå men, du behøver ikke at tænke på den abort og antistoffer i forbindelse med den.
    Kh Stina nov 2003 termin og bioanalytikerstud. på rigshospitalets blodbank.

Anonym
    Gæst

Fedt med friske facts!

Anne Mette

aprillaaprilla
    Medlem

Så venter jeg med ro i sindet, til jeg skal til lægen d. 25…

Hvor er det godt jeg har jer :o)

Knus, Aprilla 33+4

aprillaaprilla
    Medlem
    Anonym
    Gæst

Jeg vil ikke gøre dig nervøs Aprilla og det behøves du jo heller ikke at være, når der ikke er antistoffer i dit blod nu.
    Men til alles oplysning vil jeg lige tilføje, at der SKAL gives anti-D ved enhver abort eller graviditet uden for livmoderen, da der er en lille risiko for at fostrets blod kan komme i kontakt med moderens. For øvrigt ved man jo heller ikke, hvilken blodtype fostret har i disse situationer…

Hilsen Tina

moster27moster27
    Medlem

Hej med dig,
    …sprøjte da jeg aboterede i maj måned. Dér fik jeg at vide, at det skulle man altid have når man var rhesus negativ. Men som de andre siger/skriver, tjek det med din læge eller vent til du skal derop igen…
    Knus Moster27

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.