Går det altid hurtigere 2. gang???

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2004 Går det altid hurtigere 2. gang???

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    aprillaaprilla
    Medlem

Er der nogen der kender til sandsynligheden for, at det går hurtigere at føde 2. gang?? Hvad kan man regne med??

Jeg kunne jo mægtig godt tænke mig, at sandsynligheden for endnu en 24 timers fødsel 2. gang var næsten lig 0…..

Knus fra Aprilla 33+2

Anonym
    Gæst

det går (som regel) hurtigere anden (og tredje, fjerde, femte,…) gang. Jeg mener at man somen grovregel, siger at førstegangsfødsler varer mellem 12-24 timer, mens flergangsfødsler varer fra 6-12 timer. Men du skal nok ikke regne med at du er en af dem, der ikke når til sygehuset her anden gang, når nu at den første tog 24 timer. Min den første fødsel tog 8 timer, og jeg fik sidste gang at vide at jeg næste gang skulle komme, når jeg fik min første vé – så det vil jeg gøre – godt det kun tager 7 min at tage på sygehuset for mig 🙂

Knus og håb om en hurtigere fødsel til dig 🙂
    Rikke

Anonym
    Gæst

Ikke altid, men er vi oppe i de her 18-24 timers forestillinger første gang(som jeg selv) tror jeg godt man kan stikke næsen op efter noget lidt hurtigere anden gang.

Jeg har jo lige læst denne her amerikanske fødselsbibel, der starter med en beskrivelse af forfatternes OTTE fødsler (syv egne og et adoptivbarns). Deres to første fødsler var kun halvt så lange som den tredie, men de var så til gengæld ret hurtige for første gangs.

Ifølge denne bog og mange andre, er noget af det der kan få en fødsel til at trække i langdrag: stress, angst, utålmodighed, at man tager for tidligt på hospitalet og dermed udsætter sig selv for endnu mere stress over at “skifte scene før forestillingen er kommet ordentligt i gang”.
    De faktore vil naturligt nok være mindre betydende anden gang hvor man har prøvet det før. Der udover er der også noget helt fysiologisk med at livmoderen arbejder bedre og veerne hurtigere bliver effektive når det er anden gang.

Så- jeg håber at gøre det lidt hurtigere næste gang. Min mor fødte mig på 16 timer og min lillebror på 2½!

Kh
    Anne Mette
    33 uger

lykholtlykholt
    Medlem

Hejsa!
    Jeg har hørt at det tit går stærkere ved nr 2 fødsel og så videre. Min sidste fødsel var kort og har denne gang fået afvide at denne fødsel nok vil gå hurtigere. Så nu må vi se om de får ret.
    Knus
    Tina
    30+2

Anonym
    Gæst

Hej Aprilla,

en hurtig og meget uvidenskabelig opregning af venner og familie siger, at 2. gang er hurtigere (og det står der jo også i litteraturen). Jeg håber sørme, jeg kan blive en del af den statistik, for bare tanken om endnu en marathon-fødsel kan gøre mig helt bleg. Jeg har heldigvis lavet en plan sammen med sygehuset i tilfælde af manglende fremgang, men kan alligevel ikke frigøre mig fra tanken om den lange fødsel. Så som mange andre håber jeg på, at det er korrekt.

k.h. Mette

p.s. og re. andre indlæg – der er en mandlig jordemoder på Riget, jeg har en veninde, der fødte hos ham, og var meget begejstret.

Anonym
    Gæst

Jeg mener også at man i teorien/statistikken forventer en noget hurtigere omgang anden gang, tredje gang osv.
    Jeg håber at det passer på dig og andre marathonfødsler.

Det er nok en af de ting der gør mig mest nervøs ved denne kommende fødsel, da jeg i fødslen af min søn først mærkede egentlige veer 2 timer før han kom til verden, heldigvis var jeg på hospitalet og vidste at der var tale om aktiv fødsel, eftersom jeg havde diarre der er et tegn på fødsel-igang.

Meeen her anden gang, så blir jeg altså lidt nervøs, da der jo også er storebror at tage hensyn til og en køretur på ca. 30-40 min til hospitalet.

Så jeg er tilfreds med at fødslen tager ligeså lang/kort tid som den første….

Kram, Anne, 31+4
    ps min gynækolog sagde at der aldrig er en garanti for hvor længe en fødsel vil tage…så han er ikke nervøs på mine vegne ;o)

aprillaaprilla
    Medlem

Nu har jeg haft en lille alvorlig snak med lillepigen, og fortalt hende hvad I har skrevet. Ikke noget med marathon denne gang :o)

Tak for alle svarene – det har da givet mig håbet om at det hele går meget nemmere denne gang.
    – man ved selvfølgelig aldrig, men jeg satser!

Knus, Aprilla 33+3

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.