Hvordan kan hun huske det???

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2004 Hvordan kan hun huske det???

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    aprillaaprilla
    Medlem

Liva kommer også nogle gange med nogle bemærkninger om ting, der er foregået for længe siden… Starter gerne med “Ta du huste?” (kan du huske)
    Hun har ikke været super hurtig i den sproglige udvikling, og er nok i virkeligheden heller ikke den skarpeste blyant i penalhuset, men nogle gang så overrasker hun mig virkelig!! Også så min hjerne må op på kogepunktet før jeg selv kommer i tanke om, hvad det var der skete.
    Hun sagde her forleden dag “Kan du huske da jeg faldt oppe i Sverige, og så blødte min læbe”.
    Det skete i sommerferien, og vi har overhovedet ikke nævnt det siden. Når så vi begynder at snakke om ferien, så nævner hun en masse ting hun kan huske.

Inden der kom sne her i forrige uge havde vi også snakket om vinter……. som jeg egentlig ikke troede Liva kunne huske noget om. Men så sagde hun selv: “Så kommer der sne, og så skal jeg lave en snebold og kaste den på far, og så bliver mine fingre helt frosne….” Så en eller anden erindring må hun jo have om sneen fra sidste år?

Den dag hun tog prisen var det godtnok ikke langtidshukommelsen, men den visuelle forståelse der imonerede mig…. Det var lige op til Århus Festuge, og i den forbindelse var der husstandsomdelt et magasin med de happenings, man kunne besøge i løbet af ugen.
    Forsiden var meget karakteristisk gul/pink. Jeg havde bare skimmet bladet, og så havde det ligget sammen med andre papirer på mit skrivebord.
    Så holder vi en dag for rødt lys i bilen, og så siger Liva “Den er ligesom dit blad, mor” Og jeg tænker bare “ØH HVAD?” og kigger mig desperat omkring, for at imødekomme mit stakkels misforståede barn……. Indtil jeg får øje på en plakat for Århus Festuge, med samme logo som på bladet….. Der var jeg imponeret.

Knus, Aprilla

mulle1975mulle1975
    Medlem

I aftes da vi sad og spiset aftensmad, kom vi til at snakke om, da Mormor var på hospitalet sidste år ved denne tid, og fluks siger Mia noget i stil med, at da fik hun en lille frikadelle, da fik hun Nutellamad, og da sang Mormor “Den lille påskehøne”.

Og ja, alle tre ting er rigtige!! Den ene gang vi var inde at besøge min mor, havde hun gemt en lille frokostfrikadelle til Mia, da vi fejrede min mors fødselsdag nytårsaftensmorgen fik Mia Nutella på sit rundstykke og lige inden jul sidste år, havde Mia sat sig i hovedet, at vi skulle synge “Der har været en lille påskehøne”, men jeg kunne ikke huske melodien og sagde så, at den måtte vi få Mormor til at synge på et tidspunkt. Herefter hentede Mia fluks telefonen og insisterede på, at jeg skulle ringe på sygehuset og få Mormor til at synge den;o) Og som sagt så gjort, hvilket var til stor morskab for både min mor og hendes stuekammerat, der også havde brug for lidt opmuntring i et hårdt behandlingsforløb.

Men hvordan i alverden kan hun huske den slags? Jeg mener, det er jo ikke just noget, vi snakker om??? Er der nogen der ved, om det giver en forskel, at hun har snakket så længe og måske både har en visuel og en sproglig erindring om tingene, eller er det mon ligemeget?

Ofte overrasker hendes hukommelse mig altså totalt, har jeres unger også klæbehjerne? Jeg håber virkelig, det holder ved, for det er da en gave, der vil noget her i tilværelsen!

Hygge!

KH. LOne.

juleejulesjuleejules
    Medlem

Sofia er altså også en mini-elefant hvad angår hukommelse. Hun husker også ting der er sket for et år siden – det er lidt vildt, men jeg er selv kendt for min evne til at huske (gerne betydningsløse) detaljer som andre glemmer 🙂
    Noget andet der slår mig er hendes evne til at huske logoer (rigtig branding barn!). Fx. genkender hun DSBs logo fra S toget på mit månedskort og astma & allergiforbundets logo fra vores sengetøj på vaskepulveræsken. Det er nok fordi hun ikke læser og derfor bruger hjernen på at genkende andre ting. Men lidt skræmmende perspektiv når man tænker på al den energi der bruges på at brande produkter over for små børn…

Knus Julie & Sofia

malinkamalinka
    Medlem

Ja de er imponerende. Måske fordi de ikke (endnu) har hjernen fyldt op med nytteløse ting.
    Vi har hjemme en balanceplade. I ved sådan en halvkugle med en plade ovenpå. Vi havde ikke brugt den længe, men fandt den til Sofies glæde frem igen. Hun hoppede og vippede på den.
    Så begyndte hun at snakke om dem der havde en der var sort (vores er blå).
    Jeg var helt blank og spurgte om det var med dagplejen hun havde prøvet en. “Nej mor dem i det hvide hus, med den store hest” Ok så faldt tiøren: Det var hos en af mine veninder, hun var med på besøg hos, for 5 måneder siden.
    Og ja vinter må gøre stort indtryk på dem. Da der kom slud i sidste uge snakkede vi vinter og sne, slæder mm. Hun sagde begejstret at hun så skulle køre på “den røde” Rigtig nok, hendes slæde er rød.
    Det er så fascinerende at følge med i deres udvikling.
    Rie

Anonym
    Gæst

Hej

Ja det lyder vildt!!!
    Nu har William jo ikke gang i de store vilde sætninger endnu, det kommer da lidt efter lidt – men ikke noget i samme stil med hvad I skriver.

MEN nogle ting som også undrer os, vi havde jo au-pair til ham hun rejste hjem for 7 måneder siden. Da hun var her malede hende og jeg vores gang, og _William “kom til” at stregen i gangen med sort sprittusch, som ikke rigtigt kan blive dækket af maling. Ofte siger han “se hvad bess har gjort” – ok det var ham, man også dengang sagde han det var Berit…

For godt 1 år siden lærte min mor William at når han fandt penge rundt om i huset skulle han putte dem i hans egen sparebøsse – hehe en dag tog hans så min mors pengepung da hun var på besøg og tømte den i hans sparebøsse – hehe den gav bagslag – og det nævnte han fornyligt, pegede på sparebøssen og sagde “mormors penge” og det var før han begyndte at snakke dette var sket (han fik jo dræn i da han faktisk ikke kunne høre/snakke)…

Så jo vi undrer os ligesom jer, det er ufatteligt at de kan huske…

Vores gamle au pair kommer på besøg til jul, og hun er virkelig nervøs for om William kan kende hende – ok det er jeg også 🙂 ville være så synd for hende hvis han ikke kan – håber jeg virkelig.

Tina

sandlusandlu
    Medlem

Åh ja, jeg undrer mig også. Cecilie tog forleden et plastik træ, der hører til en samling af vilde dyr. Hun satte det på gulvet og begyndte at danse rundt om det – imens hun forsøgte at synge julesange. Det blev dog kun til noget med nisse og jul, men det er jo også et helt år siden, det fatter jeg heller ikke, at hun kan huske.
    De er sgu nogen pudsige størrelser de børn.
    Sandra

skrotteskrotte
    Medlem

Så kan hun lære det mormor, ja hun kan.
    Hilsen Lotte & Christian

skrotteskrotte
    Medlem

Åh ja de kære små, de kan meget mere end vi tror.
    Jeg kan ikke lige komme i tanke om ting, at Chrisitan kan huske fra sidste år. Måske kan han ikke huske det eller også snakker han ikke så meget om det.
    Han har været vild med Bamses julerejse siden sidste jul og vil gerne se den på dvd herhjemme og høre sangene på CD i dp, så han har jo holdt det lidt ved lige siden og har nemmere ved at huske det.
    Hvor er jeres børn dygtige, prøv at skrue tiden 2½ år tilbage, er det ikke ufatteligt, alt det der er sket?
    Hilsen Lotte og Christian 090304

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.