Skal jeg starte med grød eller vælling?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2004 Skal jeg starte med grød eller vælling?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    thorbjthorbj
    Medlem

Jeg vil prøve at give Magnus lidt mad (har kun fået mm), men er kommet i tvivl om jeg skal prøve med vælling eller grød.

Hvad er i andre startet ud med?

Britt

avilavil
    Medlem

…..vælling.Det er måske godt lige at lægge lidt blødt ud,så maven langsomt vænner sig til lidt tungere føde.Men der er jo også nogle børn som bare ikke vil ta’ imod vælling.
    God fornøjelse :0)
    Knus Maria og Alberte snart 5 mdr.

nogjnogj
    Medlem

jeg glemte lige at nævne at jeg gjorde det at jeg startede med 50 ml og trappede op med 50 ml for hver dag indtil vi var oppe på 25o ml. Hvis du giver grød er det vigtigt bare at starte med en til to skefulde, ellers kan maven let blive “slået i stykker”.
    Knus nogj

mettepjmettepj
    Medlem

Hvis han ikke plejer at få sutteflaske, ville jeg starte med at give lidt risgrød, bare et par enkle skefulde, det går ikke så hurtigt i starten.

Mette

nogjnogj
    Medlem

Hvorfor vil du starte med at give ham lidt mad? Er det fordi det virker som om han ikke bliver mæt nok. Det var det her. Valdemar ville ikke sove. Jeg ville ellers så gerne blive ved med at amme fuldt ud til han var 6 måneder. Man kan let blive påvirket af at læse herinde for det lyder som alle giver deres babyer noget ved siden af nærmest allerede før de bliver 4 måneder. Det kan jo godt få det til at lyde som om, at det er det eneste rigtige. Nå undskyld det var jo ikke det du spurgte om. Vi startede med vælling og er herefter begyndt med lidt grød (efter et par uger). Jeg læste mig frem til at det var godt at give dem hvis problemet var at de ikke blev mætte nok på modermælken og det var det jo her. Håber du kan bruge dette til noget.
    Knus nogj

thorbjthorbj
    Medlem

Jeg har læst i en bog at hvis barnet bliver meget ældre end 6 måneder, før der startes på skemad, kan man risikere, at barnet ikke er så parat til ændringer og vil foretrække bryst. Vi har nu prøvet nogle gange at give Magnus sutteflaske da han skal passe af farmor, men det vil han ikke have.
    Men vil ellers gerne blive ved at amme alt det jeg kan ved siden af.

Britt

oliviaolivia
    Medlem

Vi startede direkte med grød da Olivia var 4½ mdr. primært fordi hun var begyndt at sove dårligt, og ikke tog på som hun skulle. Dvs 2 aftener prøvede jeg med vælling, men da hun heller ikke har fået flaske før nægtede hun at tage det. Så talte jeg med forskellige der sagde at der ike er grund til at starte med vælling, da det jo bare er tynd grød. Eneste grund til at man gør det i DK er at ikke alle børn kan spise med ske når de er 4 mdr. Så der er altså ingen grund til ikke bare at starte direkte med lidt grød.

Det er jo helt forskelligt hvornår børn er parate til mere og andet mad end bryst/MME. Generelt skal de store børn hurtigere have mere for at blive mætte. Jeg har også hørt at det optimale er at introdcere andet mad når de er 5 mdr fordi da er de stadig meget nysgerrige og mest åbne, og fra 6 mdr er mælk ikke længere nok.

For os var det afgørende at hun sov dårligt og ville spise hos mig mindst hver 2. time døgnet rundt. Da det havde stået på i en månede og jeg spurgte min SP der sagde at enten kunne jeg starte med grød eller lægge hende til oftere var valget ikke svært.

Nå, sikke en lang smøre, beskeden var egentligt bare at du sagtens kan starte direkte med grød, der er ingen grund til at begynde med vælling

Birgitte og Olivia 5 mdr

ermelinermelin
    Medlem

Ja, egentlig brugte vi 5 dage på, at få Tobias til at spise vælling, men der røg ikke så meget som en ml ned! Og skal jeg være helt ærlig – så smager det der vælling ad H… til. Så jeg droppede det igen – ingen grund til at forsøge at få knægten til at indtage noget, som vi andre synes smager forfærdeligt. I stedet prøvede vi med kartoffelmos – og det var altså bare et hit. Den første uges tid øvede han sig i, hvad han lige skulle stille op med det der tykke noget inde i munden, men lige pludselig fangede han den, og så kunne jeg slet ikke følge med med skeen!
    Egentlig var det ikke meningen, at han skulle have andet end bryst. Grunden til, at vi forsøgte os med vælling, var, at han gerne skulle sove lidt længere om natten – men det gør han altså også på mosen.
    MVH Ermelin

sille6700sille6700
    Medlem

hej hej jeg startede med at give min søn kartoffelmos allerede da han var 2 mdr, da jeg ikke kunen mætte ham nok selv, og han ville ikke tage en flaske, det tog lige et par dage før han ville tage det, men da vi så kom i gang så var han held vild med det. jeg har så ladet mig fortælle at det er en god ide at starte med kartoffelmos, før man starter på frugter, da frugter er søde, og det vil barnet kunen lide, når de så skal til at have kartofler eller andet slaks grød, vil de ikke have det, fordi det ikke er så sød, og det kan være en kamp at få dem til at spise det.
    så midt råd er start med kartoffler før aldt andet.
    hilsen Pernille

SnubbenSnubben
    Medlem

Julie startede med risgrød anbefalet af SP ( da det har den sødeste smag, og bejser kan godt lide sødt ). få dage efter måtte amningen stoppe, da det overhovedet ikke var spor af MM tilbage, Så Julie fik flaske med MM, og få dage senere igen majsvælling. Hun guffer begge i sig. Men jeg fornemmer ikke hun bliver mere mæt af vælling, som andre gør. Julie får vælling 1-2 gange dagligt ellers grød x 2 dgl og MME for resten.

Snubben

wsusannewsusanne
    Medlem

Arj. Det vare bare helt forkert det her…. Skulle jo ha ligget på Maj 2007. Sorry

wsusannewsusanne
    Medlem

Hej
    Puhh, jeg føler altså, at det indimellem er nogle temmelig mærkelige spørgsmål jeg stiller, men jeg er den type, der skal ha svar hurtigt, når noget dukker op i tankerne, ellers kan jeg kun koncentrere mig om det..
    Altså Freya har indtil nu ikke fået sutteflaske på noget tidspukt. Nu nærmer vi os jo November = julefrokost start og da hun gerne skulle kunne blive passet af andre, er mit spørgsmål om det er mme eller vælling der skal i flasken?

Mvh. Susanne

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.