Baby´s kost anno 1971

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2004 Baby´s kost anno 1971

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej er lige på besøg fra januar 2004, jeg fik faktisk fortalt at mme i 70’erne var x-dele ko-mælk og x-dele vand, min mormor brugte det samme da min mor var baby i 50’erne. Tænk lige over at allergi og ligende faktisk først er blever rigtig udbredt efterhånden som folk blev mere “oplyste”. Jeg må nok erkende at min datter ikke får den min ssp mener er det rigtige, ikke noget med div. aff-midler her, vi har siden hun var 2 mdr givet sveskemos, også selv om det ikke anbefals.

Det skal også lige siges at jeg er tilhænger af udtrykket “Mor ved bedst”, det begyndte da min datter ikke blev mæt af mme mere og min ssp ikke ville give mig nogle råd til anden form for kost.

MorTilSigne & Signe – som på mange punkter også er en 70’er baby.

Har set noget lignende på papirer fra min spæde barndom i 1975. Der står ikke “brystmælk” ret længe, men hurtigt torskerogn og jeg ved ikke hvad.

Begge mine forældre røg – min mor vist endda under graviditeten – og jeg har aldrig været allergisk overfor noget, haft eksem eller andre skavanker…

Så det er da fint at man på 30 år er blevet klogere om ernæring til spædbørn, men det viser noget om at det altså godt kunne lade sig gøre at blive et sundt barn selvom man voksede op i en uoplyst tid.

KH DGP og datter 0204

aprillaaprilla
    Medlem

Jeg har været ved at rydde op i gamle papirer, og fandt SP´s notater omkring kost, fra dengang jeg var lille….
    – og jeg havde sgu nær fået min Bounty (oprydningsbelønning) galt i halsen…

Hør engang:

2 mdr: Æblemos, banan m appelsinsaft – 3 dele mælk/1 del vand….. (mon det var ko-mælk??)

3 mdr: kartoffelmos m gulerod og ærter

4 mdr: Alle grøntsager, kogt fisk, kogt skært kød (!!) Ymer eller youghurt. Brødsuppe. (Fy fåån)
    Og så står der et eller andet medicinsk, jeg ikke kan læse, som min mor ku gi mig hvis jeg fik træg mave… (og mon ikke jeg gjorde?*g*)

5 mdr: 2 rå æggeblommer ugentligt (Salmonella var åbenbart ikke moderne i ´71 *g*….) Ufortyndet mælk minus sukker, ukogt.

6 mdr: Snitter med leverpostej – blødkogt æg

Ved ikke helt hvem jeg skal takke for, at jeg trods det alligevel sidder her i dag *G*
    – men så tror da f*nden at man har lidt allergi og bøvl med tarmsystemet i ny og næ *G*
    Jeg er nu sjovt nok ikke længere så meget i tvivl om min stakkels lille Liva´s mave kan klare al den grød og mos…..

Knus, Aprilla & Liva 20+1

aprillaaprilla
    Medlem

Min Liva er også startet på grød og kartoffelmos, selvom min sp mener jeg sagtens kunne nøjes med at amme til hun var 6 mdr, fordi hun tager så godt på. – jeg kunne jo bare amme lidt oftere.
    Så op i r*ven med at jeg var helt trekantet i hovedet og total underskudsmor af minus søvn, pga supersultent barn :o/

Tilslutter mig Mor Ved Bedst!!!

Knus, Aprilla & Liva 20+2

Anonym
    Gæst

Hej Aprilla

Dejlig humor du har 🙂

Tja utroligt vi har overlevet ( jeg er 72 `er)…

Jeg var ved lægen med William på et tidspunkt, og da var kammillete lige blevet “lovligt” at give igen, (renset af tvivl) og vi snakkede om det der gennem tiderne pludseligt blev ændret mht spædbørn. Men hans mening var at kunne babyer tåle det i 70 `erne så kunne de også i det 21. århundrede 🙂 – selvfølgelig er man blevet klogere mht ernæring men hans erfaring var at spurgte man sin mormor til råds kunne hun faktisk give mange gode “fif”.

Nå vil lige få lavet lidt inden powernapperen vågner igen 🙂

Tina

Anonym
    Gæst

Man skal også lige tænke på at den gang varede barselsorloven kun 3 måneder for mange mødre, så der skulle børnene jo være vænnet så meget fra at de kunne komme i dagpleje. Puha godt jeg ikke skulle aflevere mathilde så tidligt, vi kan have næsten 1 år sammen herhjemme….
    knus Helle

Jeg er for det første Taldomid-barn.
    – En dejlig pille gravide kvinder, – helt uden fare kunne tage mod morgenkvalme. Det viste sig så at mange børn blev født med deforme arme og ben – heldigt nok ikke mig. (så blev det forbudt – men danmark eksportere endnu pillerne til Indien)

Nå men jeg kom i, de tidligere omtalte “vuggestue” hos frøknerne i kitler da jeg var fjorden dage gammel – her blev jeg afleveret ind af lugen – og afhentet samme sted og havde kun mit efternavn på “slippen”. Hvad der skte derinden ved ingen – men jeg var både ren og pæn når jeg kom ud igen.

Min kost var målt nøje op.Thi det var den gang mantraen. Spise nøjagtig afmålt mad, – på helt bestemte tidspunkter – uanset om jeg hylede eller skreg.
    (Dette fik dog ende da vores læge ved et års undersøgelsen konstaterede at jeg var under ernæret) Mad hver fjerde time og så lægges baby hen for sig selv – uanset hvordan hun arter sig… Hvis baby ikke spiste da hun skulle, ja så måtte hun lige vente til de næste åndsvage fire timer var gået.

Hvad jeg spiste?
    I mælke perioden, der var kort. – Forskellige blandinger af komælk, meget tit kærnemælk. I vælling perioden hirse med kærnemælk – og da jeg var tre måneder var jeg på alle former for mos…. Da jeg ramte fire måneder var jeg på alle former for fisk og indvolde, – og da vi blev fem måneder alle slags kød.

Hvis baby havde ondt for tænder, feber eller andet – fik hun en halv knus kodymagnyl i JORDBÆRMARMELADE.

Når baby-jeg skulle sove om natten skete det punktligt hver aften. Jeg blev jeg fodret, – og fik en ny rumpe – og lagt hen. Nattelig nat lille baby, – så lukkede man døren – og der lå jeg og kiggede – i fire timer hvorefter man vækkede mig og gav mig mad – og ny røv, hvorefter jeg igen blev lagt i vuggen for mig selv. En nat varende den gang tolv timer – uanset om jeg var vågen eller ikke.

Alle i familien storrøg – selv vores familielæge der GUD_HJÆLPE_MIG røg i klinikken – cigar! Og vi har flere billeder af både mor og far, mormor og morfar, farmor med baby-mig i armene – og en cigaret i munden.

I mit hjem havde vi to store katte og ti killinger – fra jeg blev født til jeg blev to. Jeg sov sammen med dem!

Jeg har aldrig været allergisk over for noget som helst – og mit helbred er bare helt ok.

JO dengang forstod man sig på babyer, det er er ingen tvivl om.

kh lisbeth

Anonym
    Gæst

..40 år!! Skal vores børn så læse om hvor skrækkeligt vi har behandlet dem?? Jeg gyser altså lidt ved tanken..

Hmm man kan jo kun gøre sit bedste ud fra den viden og erfaring man har i dag, men jeg står nu fast ved at et argument om at det ikke skadede dengang holder ikke! Det VAR sq skadeligt dengang og er det stadig – vi sætter jo heller ikke igler på kroppen når man er syg længere, eller slår vores børn – selvom det “absolut ikke er skadeligt med en god røv-fuld” – som man sagde dengang.. :-((

Bare lige nogle tanker..

Hugz, Gitte og Fine

Anonym
    Gæst

Uha uha Lisbeth
    Idag ville denne behandling af børn kaldes omsorgssvigt så det batter……men men men børn har en fantastisk evne til at overleve og du er jo kommet nogenlunde ud….:O)
    Knus Pia

Anonym
    Gæst

Som nævnes i nogle af indlæggene, er der de sidste par dage blevet refereret til en undersøgelse fra Sverige om at pvc i plastikgulve m.m (hvilken institution har ikke det???) er den største synder ifb. med udvikling af allergi – faktisk meget værre end 2 storrygende forældre.
    mht kost fik jeg ifølge papirerne også meget tidligere fast føde end Amanda (får næsten kun babs) – tilgengæld er hun meget rundere nu, ca 2 kilo, end jeg var der jeg var 5 måneder, og vi startede på samme vægt og samme længde.

Det eneste mén fra de vidunderlige dage er at jeg hader enhver form for skematisering – og planlægning.
    Jeg kan ikke holde det ud om nogen forsøger at planlægge min tid – etc. Og det er jo lidt besværligt i disse klokkesletstider.
    Ellers er jeg både sund og rask. Jeg fatter bare ikke at mine forældre da ikke lige tænkte bare lidt over hvad hulen de lavede … jeg var sgu ikke hoppet på den –
    lisbeth

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.