Fedt i maden??

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    aprillaaprilla
    Member

Nu skal Liva igang med kartoffelmosen (prøvede det første gang igår – MUMS:-)
    – og så er det lige jeg kommer i tvivl, om der egentlig skal noget fedtstof i? Og i fald, hvilken slags?
    Indtil videre er det på “smagsprøve-niveau” og altså ikke som erstatning for en ammetår..

Knus, Aprilla & Liva 18+3

skrotteskrotte
    Member

Hej Aprilla og Liva
    Jeg laver al Christians mad selv, så hvis det er pulverkartoffelmos, ved jeg ikke om du skal komme fedtstof i, det står sikkert på pakken. Jeg kommer kun fedtstof i maden (1 tsk. rapsolie/portion) hvis den er lavet på vand, men i øjeblikket laver jeg grød med MMEpulver i og så er det ikke nødvendigt med ekstra fedt.
    Hilsen Lotte og Christian 20 uger

aprillaaprilla
    Member

Jeg lavert også selv Liva´s mad.. Indtil videre står menuen kun på kartoffelmos, så det er jo til at overskue ;o) Men jeg kommer kun lidt kartoffelvand i (for at gøre det tyndt), så jeg må nok hellere også komme lidt olie i så… :o) Tak for svaret :o)

Knus, Aprilla & Liva – der ææælsger sin kartoffelmos :o)

Anonymous
    Guest

Har jeg lært på sygehuset engang… Så det er altså ikke en god idé at bruge i madlavningen – hvis det skal smage af noget:-)

Knus

Mette og Hjalte 4 mdr

minorisminoris
    Member

Hej

Det er bedre at komme smør i, altså rigtig smør, istedet for olie. det smager nemlig ikke igennem som olie godt kan gøre.

Hilsen
    Britta og Jonas

Anonymous
    Guest

Jeg kommer en teskefuld smør (læs Kærgården) i Magnus’ hjemmelavede kartoffelmos, men ikke i pulvergrød. Jeg kommer også MME ved for at fortynde det og køle det lidt af. Han spiser det med stort velbehag og han har også fået blomkål og gulerødder i og det kørte også bare lige ned.
    Hilsen Carina og Magnus

aprillaaprilla
    Member

Nå æv :o( Så vil jeg da ikke putte dét i mere!

Knus, Aprilla & Liva

Anonymous
    Guest

Hmm tager smagen??? Den har jeg altså aldrig hørt før… Jeg ville nu hellere bruge kartoffelvandet – det er nemlig dér mange af vitaminerne ender når man koger dem! 🙂

Det er jo også derfor man bruger kartoffelvandet når man f. eks. laver gammeldags opbagt sovs…

Hugz, Gitte og Fine

janoganjajanoganja
    Member

smager ikke af noget. Desuden er det sundere med olie end smør.
    Det var hvad min SP sagde til mig, og det lyder da rigtig nok, når man tænker på forhøjet kolesterol osv. senere i livet. Men det er nok ikke den store skade til, at putte smør i, istedet for olie. Børnene bliver jo ikke ved mad at spise så meget grød/kartoffelmos om dagen. På et tidspunkt, går de jo over til “voksenmad”.
    Mht. fedtstof i maden, så har jeg fået et opskrifthæfte fra SP’en, hvor der står, at man skal tilsætte en tsk. fedtstof pr. portion af hjemmelavet mad. Også det, hvor man både bruger vand og mælk i. Købemaden skal ikke tilsættes ekstra fedtstof, da der er nok kalorier i.
    Det er noget med, at små børn SKAL have fedt. Derfor skal de også have sødmælk (og ikke let – eller skummetmælk), når de begynder at drikke komælk. Der er, vist nok, fordi hjernen skal bruge en masse fedt. Hæng mig ikke op på det, men jeg mener at have hørt noget om det. 🙂

Kh. Anja og Sofie – på besøg fra feb. terminen.

malinkamalinka
    Member

Har lige haft sundhedsplejesken ude i mødregruppen for at snakke om intruduktionen til skemad. Hendes mening om fedtstof er at man skal veksle mellem de forskellige slags. Så skulle de få dækket behovet for essentielle fedtstoffer.

God appetit

ditte26ditte26
    Member

Hej alle sammen.

Lige en lille vejledning fra en dec. mor, som laver grød og mos i stor stil til min datter som nu er 7 1/2 mdr. Al købegrød/mos skal der kun tilsættes vand. Det er tilsat det nærig og vitaminer der skal bruges. Al hjemmelavet grød/mos skal tilsættes 1 tsk. fuld fedtstof, olie eller smør. Fedtet bruger de nemlig til at udvikle hjernen med, så det er ikke kun til vækst ren kilo mæssigt. Så ja, de skal have fedtstof i hjemmelavet mad, det er ikke nok kun med modermælkserstatningen.

Apoteket har en pjece der hedder noget i retning af kost til spædbørn, der er god vejledning og opskrifter..

Nyd jeres små poder, det går søreme så stærkt, inden længe begynder i at spørge om man skal bruge lyst brød eller mørkt brød. Det er ihvertfald de ting og pålægget vi diskuterer..

Den mad – den mad..

Mangehilsner fra Ditte 9+1 og Emma 18.12.03

siger min diætist – men derimod er tidselolien bare super duper, når det nu skal være.

kh Lisbeth

http://www.123hjemmeside.dk/detlilleblaahus

12marts12marts
    Member

Jeg fik bogen mad til spædbørn og småbørn af min Sp ved 4mdr’s besøget.

I hjemmelavet mad hvor der tilsættes feks- MM eller MME så er planteolier bedst, da det fedtstof der er i mælken er samme slags som i smør.

I grød kan man hvis den er lavet på vand, så tilsætte smør.

Helle

skrotteskrotte
    Member

Bogen kan også købes på nogle apoteker.

skrotteskrotte
    Member

Jeg kan anbefale en god bog, som er skrevet ud fra sundhedsstyrelsens anbefalinger og som jeg blev anbefalet sf min SP at købe (35 kr). Den er letlæselig med gode opskrifter og forklaringer på mange spørgsmål som uvilkårligt dukker op undervejs.
    Den kan købes hos “komiteen for sundhedsoplysning” tlf. 35265400 eller på http://www.sundhedsoplysning.dk. Jeg købte min hos min kommune (Nyborg), men jeg ved ikke om alle kommuner sælger dem.
    I bogen står der også hvornår og hvilke fedtsstoffer, som maden skal tilsættes. 🙂
    Hilsen Lotte og Christian 20 uger

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.