Søvn

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    sulejma2sulejma2
    Medlem

Vi er i syv sind herhjemme. Det er sådan lidt op og ned med, hvor nemt det lige er at lægge Caroline mens hun er vågen både til at sove om dagen og om aftenen. Talte med SP i dag, og hun siger, at vi skal lade Caroline brokke sig men selvfølgelig lade hende vide, at vi er der, altså “Godnat og sov godt!” – stilen. Hvis vi gang på gang tager hende op efter at have lagt hende bliver hun jo forvirret og kan slet ikke finde ud af, hvad hun skal.

Jeg kan kun være enig i disse betragtninger, men i praksis er det jo knap så nemt. Så kommer vi nemlig i tvivl om vores egne observationer og kan ikke lade være med at tænke: Er hun nu alligevel træt, hun lyder da ikke som om, hun har tænkt sig at falde i søvn lige med det samme.

Hvor er det dog irriterende, man burde måske bare stole lidt mere på sig selv, men der ER jo synd for ungen, når hun ligger der og er utilfreds med at være kommet i seng…

Synes I andre ikke også det kan være svært at tyde de små, selvom man nu har kendt dem i et halvt år?

Sulejma og Caroline som bliver et halvt år i morgen!

Jeg tror det er vigtigt at de bliver lagt nogenlunde samme tid hver dag – man kender jo fra sig selv at man har et indre ur;-)
    Vi lægger Alberte hver aften kl. 20 (nogen gange 20,30) afhængig af om hun har taget en sen eftermiddagslur?!

Men hun er aldrig kommet op efter vi har lagt hende og hun har accepteret at når hun er kommet ind i hendes seng så er det fordi at hun skal sove. Vores godnat ritual er at give hende vælling en ½ times tid inden vi lægger hende og så putte hende og synge en sang.
    I løbet af dagen synes jeg mere er på hendes præmisser. Når hun begynder at vise tegn på træthed…pyldre lidt eller får klare øjne så lægger jeg hende ud i barnevognen og her tager hun et par lurer i løbet af dagen. (Oftest fra kl. 11-14 og kl. 16,30-17,00)

Held og lykke med søvnen!
    KNUZ Rikke og ALberte (6 mdr. d. 6/9)

sannawsannaw
    Medlem

Janus er snart 7 mdr og jeg syns stadig det er svært… ;o)

Vi havde også probls omkring søvn, indtil den dag vi BESLUTTEDE at når han er puttet så er han puttet!!!!!!! Nogen dage tager det 30 min for ham at falde ned, andre (som i dag) to min…. Jo, det er fristende at tage ham op, når han for trejde gang griner til mig når jeg kommer ind, men han er puttet fordi han var træt, og så’en er det!! ! ;o)

Siden vi besluttede det er det kun sket to gange (på to½ mdr) at han er kommet op, fordi det simpelthen var for tidligt!

Håber du kan bruge mit svar, om ikke andet end til at vide at jeg sq også syns det er svært og jeg har kendt min næsten en mdr mere end du har kendt din! *G*

Knus fra Sanna

sulejma2sulejma2
    Medlem

Jeg kan sagtens bruge dit svar. Det handler nok om for os at stå fast på, at nu er det sovetid, men jeg synes, det er svært, når hun så ligger og brokker sig, for er hun nu i virkeligheden træt. Og jeg synes, det er umuligt at trøste hende, når hun er ked af det og ligger i sin seng, og man ikke må tage hende op.

I bund og grund tvivler jeg jo på min egen evne til at gennemskue, om hun virkelig er træt, og så er det altså svært at være konsekvent.

Ved godt at jeg måske gentager mit indlæg fra i går, men det er altså skide frustrerende. Dog skal det siges, at hun sov i løbet af to minutter, da hun blev lagt i seng i går aftes. Uden brok! Og så er det, jeg tænker, at sådan burde det være hver gang, og hvorfor er det ikke det, er hun ikke træt nok nu, osv. osv.

Sulejma og Caroline seks måneder i dag!

Hej Sulejma,

vi kørte den konsekvente stil med vores datter for nogle måneder siden. Om aftenen har der aldrig været problemer, men om dagen VILLE hun bare ikke sove.

Vi var bestemte i vores tale og udtryk og viste hende at hun skulle sove og at sutten var vores tilbud til hende. Hun hylede og skreg og vist var det svært. Men når vi virkelig stod fast tog det et par dage at gå fra et kvartes skrig til få minutter til at vi faktisk kunne lægge hende uden problemer.

Når det så har skredet i nogle dage fordi vi har været på tur eler noget – så kan vi starte forfra. Og det er selvfølgelig super hårdt. Men der går en dag eller to igen, så ved hun godt hvad det drejer sig om…

Jeg er imod “Godnat og sov godt” fordi jeg synes den er for hård. Men jeg kan godt forstå at man indikerer overfor barnet at sengen og søvnen er farlig hvis man tager det op. Barnet skal jo lige have lov at opdage at det er OK – men det er svært!

Held og lykke med det – og tillykke igen..

Tillykke med caroline’s ½ års fødselsdag;-)

…det var da rart at hun sov efter et par minutter i går!! Det skal lige siges at det heller ikke altid passer Alberte at sove når hun bliver lagt og så kan hun godt ligge i op til ½ time og pludre og snakke med sin bamse etc. Nogen gange kalder hun også på os ved uuhhh – uuhhh lyde og så går vi ind til hende og giver hende sutten og siger godnat og går med det samme igen. Det skal ikke være hyggeligt for hende at vi kommer ind til hende efter at hun er lagt i seng. Så vi laver ikke de store smile sceancer;-)
    På et tidspunkt overmander søvnen hende og så falder hun i søvn.
    Jeg ved da fra mig selv at jeg ikke lige falder i søvn med det samme og så læser jeg tit en bog eller et blad og bliver træt – så det er vel ok at hun også skal falde lidt ned…..
    Så du skal ikke være så usikker – bare husk at det er dig der er forældre og dig der bestemmer;-)

KNUZ Rikke

betina3000betina3000
    Medlem

Jeg kan kun vaere helt enig i det alle de andre skriver.

Her sørger vi for at Patrick bliver puttet på samme tid hver aften. Jeg har ikke nogen deciderede ritualer med ham om aftnen andet end hans natflaske, tør numse, og en masse kys på kinden når jeg har lagt ham. Så siger jeg god nat og så har han laert at al leg med os er slut. Dog sover han ikke med det samme men leger med noget af det legetøj der ligger i sengekanten. Måske kunne det vaere en mulighed for dig???… Her virker det ihverfald. Og legetøjet er bestemt også en fordel om morgenen, for så kan han godt ligge vågen i ½ time eller mere inden han brokker sig.

Men nu vil jeg da håbe for dig at Caroline fortsaetter den gode stil fra igår.

Mvh Betina , Dec-termin

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.