Hvordan pokker får man en 3½-årig til at smage på mere forskelligt mad?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2003 Hvordan pokker får man en 3½-årig til at smage på mere forskelligt mad?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

hej alle I kloge kvinder,

Jeg er indimellem ved at gå op i limningen over Thors udbredte kræsenhed. Har I nogle fifs til, hvordan jeg får ham til at udvide sit lyst til nye/flere forskellige slags mad.

Han spiser havregryn eller boller med ost eller honning til morgenmad. Vil ikke have andet – fint nok med mig

Frokost: Madpakke i børnehaven – 4 kvarte rugbrødsmadder med div. pålæg. Fint nok. MEN – af grønt vil han KUN have enten agurk eller gulerod, og det er ikke meget af det, der bliver spist.
    KOmmer der andet i madpakken, så kan jeg være sikker på, det kommer med hjem igen.

Frugt i børnehaven: han vil kun spise æbler, pærer og bananer – IKKE ananas, melon, vindruer, kiwi, jorbær og hvad de ellers finder på at servere dernede

Aftensmad: helst pasta med friskrevet parmesan – intet kød – men det kan han jo ikke leve af hver dag. Nægter konsekvent at smage på den mad, vi ellers serverer. Vil ikke have kød – andet end frikadeller, fiskefileter og kylling, og det spiser han også kun af, hvis vi meget indtrængende beder ham om det – eller “håndfodrer”, dvs. stikker et stykke frikadelle på gaflen og mader ham, som var han en baby.
    Han vil ikke have grøntsager, salat mv. kun lidt agurk plejer at ryge ned.
    Han vil heller ikke spise kartofler (med mindre vi har lavet dem til kartoffelbåde i ovnen) OG SLET IKKE ris.

og han nægter generelt at smage på nye ting. Han er en lille splejs nu, og han ville have godt af lidt mere sul på kroppen….

Hvad gør I andre – og hvordan får vi ham til at spise mere varieret?

Lisbeth – med Thor dec 03 – og Thea mar07, som indtil videre kun spiser majsgrød…

Anonym
    Gæst

Altså min Frederik er også kræsen, det var hans storebror også, og jeg var ved at rive håret af mig selv, og nogle gange blev jeg faktisk også lidt sur – og det hjalp jo bare slet ikke, ej heller kun at servere det vi andre fik, selv om jeg viste han ikke kunne lide det, resultatet blev bare han ikke spiste noget som helst :o( og det kunne vare i flere dage, så gav jeg op, lavede bare en rugbrødsmad og satte den ved siden af det mad vi andre skulle have på tallerknen, jeg kan ikke huske hvornår eller hvor lang tid der gik før at han dælme begyndte at smage på det, men resultatet er nu at Gustav spiser det samme som os, og hvor han før hen var ved at dø hvis jeg servede noget som helst med kød, så er han kødspiser som en ren jeg ved ikke hvad… Og Frederik har aldrig været helt så slem, så jeg er fortrøstningsfuld og synes nu at det begynder at give resultater, dog vil han helst stadig have en grovbolle med pålæg ved siden af, og det får han så bare…

Kan godt være det ikke er den ‘rigtige’ måde, men jeg gider bare ikke have en konflikt ved middagsbordet HVER DAG…

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men sådan foregår det her :o)

vh heidi

Anonym
    Gæst

Tjah… den er svær… Nu er jeg så heldig, at Helena overhovedet ikke er spor kræsen. Faktisk spiser hun flere ting, end jeg gør, da jeg ikke er superglad for ret meget fisk.

Jeg har været meget bevidst om, at hun ikke skulle blive kræsen, fordi det trods alt gør livet lidt mere besværligt for de små poder selv, når de er med ude nogle steder, og så går de jo også glip af en masse “oplevelser”, hvis deres kost bliver for ensidig, for ikke at tale om den sundhedsmæssige side af det.

Men… jeg har desværre ikke nogen decideret opskrift… Andet end at jeg stort set altid (ni ud af ti gange), har Helena med i køkkenet, hvor hun hjælper til og smager på mange ting, alle de råvarer, som jeg overhovedet kan give hende lov til at smage rå, får hun lov til, og det virker her…

På den anden side har jeg en svigerinde, som er lige så glad for at lave mad, som mig, og som også altid har hendes søn med i køkkenet, og han er smækkræsen og lider desuden af “min mad må ikke røre hinanden på tallerknen”-syndromet.

Så helt ærligt… jeg ved det ikke…

Men… jeg ville ikke være så nervøs, blot blive ved med at tilbyde ham at smage. Lav evt. en deal om, at han skal smage en mundfuld, som skal tygges og synkes. Falder det så ikke i god jord, kan du jo bagefter tilbyde en rugbrød eller whatever.

Med hensyn til sul på kroppen, kan du jo give ham tandsmør, lidt ekstra olie i grød etc.

kh,
    Zemma

her virker det med at ha Benjamin med i køkkenet , og de 3 andre LOL

tit karos , men skide sjovt…….

kh Am der faldt over siden,

Natskat1Natskat1
    Medlem

Jeg har de samme problemer med Karoline, hun spiser ofte kun ris, spaghetti med lidt sovs til aftensmad. Hun nægter at smage på kødet og de grøntsager, vi får til. Det ender ofte med en diskussion og uvenskab ved aftensbordet og det er ikke særligt sjovt.

Jeg undrer mig meget over at hun har været sådan det sidste halve år. Jeg har aldrig selv været kræsen som barn, har været vant til at spise mange forskellige madvarer og smagte altid på maden, fordi jeg synes det var spændende at få noget nyt.
    Derfor har jo også altid sagt at mine børn ikke skulle være kræsne og troet at jeg kunne undgå det ved at servere en varieret kost og få Karoline til at deltage i madlavningen, hvilket hun også meget gerne vil og faktisk er blevet rigtig god til at lave mad.

Men det ændrer ikke på at hun i perioder nægter at spise specielle fødeemner, og hun nægter at smage på tingene, det udvikler sig til en magtkamp ved bordet, hvad jeg godt ved ikke er særligt hensigtsmæssigt, men jeg kan bare ikke forstå hvorfor min lille pige, som ellers altid har været meget glad for mad, lige pludselig ikke vil have noget af det hun plejer at elske at spise.

Jeg tænker på om det er hendes selvstændigstrang, der kommer til udtryk overfor far og mor, at hun gerne selv vil bestemme, og det så kommer til udtryk i madsituationen, fordi der ved hun at vi 100 % lægger mærke til hendes nej og hendes vilje og også reagerer ret kraftigt på det….

Heldigvis er hun så god til at spise godt til frokost, specielt, når hun er i børnehaven, men der er mor og far heller ikke der….

Hilsen Janne

buksbombuksbom
    Medlem

Rune er nøjagtig på samme måde. Kan kun spise særlig udvalgte fødevarer eller retter – meget få. Intet grønt og kun lidt frugt. Nægter at prøve at smage på noget.
    Løsning? Jeg har opgivet, knægten er bundstædig, lige som sin mor!
    mvh
    Annette med Rune som er en kernesund knægt, der lever af rugbrødsmadder. 20 kg og 104 cm høj! fra 10. januar 2004

Anonym
    Gæst

Hmm ja det lyder jo som du beskriver Nicolai*S*
    Elsker pasta med parmesan og ketchup, gider ikke kød og grønt.
    Han spiser som regel godt til morgen og frokost, så det er mest manden der er “bekymret” for sit lille pus.

Vi bruger også det der med at have ham med til at tilberede meden. Og så har vi den regel at han skal smage på det der er på tallerkenen, faktsik er børnehaven en fordel, vi oplever nemlig at hvis vi prøver at servere ting med jævne mellemrum kommer det pludselig ned, fordi en eller anden i børnehaven har haft det med i madpakken.

Vi har ikke noget andet til ham, hvis han ikke spiser hvad der bliver serveret er det ærgeligt. Men ofste sørger vi får at der fx kommer lidt brød til maden når han har smagt det der er.
    Nogle gange spiser han andre gange ikke….

Åh ja, de bekymringer
    Nina,28+3 og Nicolai, der er inde i en god spiseperiode…

hej
    det lyder som Jakob du beskriver, stod det til ham slevde han også af pasta med “drys” (revet parmasanost) men man skal ikke sige det er ost for det kan han absolut ikke lide, han bliver helt hysterisk hvis vi fx spiser en ostemad!!! hvilket vi n gør alligevel, der er jo grænser for hvor meget han skal bestemme.
    men vi har også store skænderier ved aftensmaden, så det er sjældent rigtig hyggeligt (med mindre det lige er noget herren rigtig godt kan lide)
    knus kristine

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.