hvad skal man holde sig fra, hvis….

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2003 hvad skal man holde sig fra, hvis….

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    dyffendyffen
    Medlem

man har tendens til hård mave udover jern, risgrød ??????

Vi har besluttet at opgive jerndråberne, fordi hun lider altså når hun skal af med det, og det kan ikke være rigtigtg.

Er der så vigtigt med det jern???

Dyffen

dec_2003dec_2003
    Medlem

– det skulle også gi’ hård mave…

Ved ikke med jerndråberne, er endnu ikke selv begyndt med dem, selv om jeg nok burde.

Karen

putlinkputlink
    Medlem

For det er jo en lille datter du har 😉 Sorry…

putlinkputlink
    Medlem

Hej Kian har osse tendens til hård mave, så vi har passet meget på når han skulle have nye ting at spise. Jern ved jeg dog ikke noget om, men kan du ikke give ham 400 ml MME eller 200 ml vælling morgen og aften istedet så får han det han skal have.. 😉 Med hensyn til bananer så får Kian tynd mave af dem.. men det er jo så forskelligt med de kære børn – jeg har fundet ud af at hvis jeg giver ham rå frugt revet på råkostjernet (lidt godt modne æbler og pærer) så får han ikke hård mave, det bliver sådan lidt lindt af det, han får det ikke hver dag men når jeg kan se at han er umulig og det virker som om han trykker og ikke rigtigt kan så giver jeg ham det og for os så hjælper det 😉 Håber du kan bruge det til noget!

Susan & Kian (011203)

Anonym
    Gæst
    Anonym
    Gæst

Jeg tror nok jeg ville tage læge/SP med på råd hvis jeg helt droppede jerntilskuddet. Som nævnt er det en mulighed at give MME som er jernberiget. Alternativt kan man supplere med laktulose/svesker el.lign. for at hjælpe afføringen på vej.

Bananer holder vi os fra pga. hård mave, men måske får netop dit barn hård mave af nogle bestemte ting, så jeg ville prøve mig frem med at udelukke forskellige fødevarer i en periode og så se hvad der gjorde en forskel. Jeg tror også at ko-mælk kan virke forstoppende.

KH Trine & Louie

Anonym
    Gæst

Hvad med at give øllebrød og havregrød til morgenmad??? Det giver i hvert fald ikke forstoppelse.

Henriette

Anonym
    Gæst

En af drengene i min mødrgruppe fik også meget hård mave af jerndråber, SP anbefalede i dette tilfælde at stoppe helt med dem, fordi det pinte ham så meget, så må man sørge for at de får det igennem kosten, havregryn og indmad, spinat er det blandet andet meget jern. Jeg ville dog tage SP med på råd.

Hilsen Janne

Anonym
    Gæst

Hej Dyffen

Min veninde har en datter på 9 måneder. Hun havde også hård afføring og min veninde stoppede så med at give jerndråber. Men ifølge SP måtte hun ikke stoppe fordi de små ikke selv har jerndepoter – så dråberne er meget vigtige. Hun blev anbefalet at give laktulose og det er meget meget lidt at den lille skal have for at der er gang i maven.
    Men snak med din SP om det for en sikkerheds skyld….

Smil fra

Marianne L. + Christian 9½ mdr.

kristine74kristine74
    Medlem

Hej Dyffen
    Nu er Jakob jo født for tidligt så han har fået jern siden han var 4 uger og har heldigvis ikke haft hård mave pga det. Men da vi begyndte at give ham “fast” føde fik han også hård mave. Men prøv at give din datter godt med pæremos, og havregrød virker også godt på hård mave. da Jakob ikke havde haft afføring en uge efter han fik grød dagligt gav jeg ham laktulose en lille uge til der var kommet ordentlig gang i systemet, og siden har det været godt. Der er nu gevinst ca to gange dagligt *s* Vi bruger i øvrigt de jerndråber der hedder Glycifer og de er vist dem som optages lettest.
    Men jeg synes også du skulle snakke med din sundhedsplejerske inden du helt dropper at give jern, for det er trods alt ikke bare for sjov man siger de skal have det.
    Knus Kristine

kristinescokristinesco
    Medlem

Så vil jeg bare sige, at det har løst problemet for vores Anne. Hun havde EKSTREMT hård mave – stor skrige tur hver 3-4 dag. Først prøvede vi at gi laktolose 2 gange dagligt, men det hjalp ikke. Så nu får hun 1/4 ml. i hver sutteflaske (hun får stadig for meget mælk, så det er 10 flasker på en dag… men vi er på nedtrapning!).

Min sp (og vist nok også andre sp’ere) siger, at svesker er vanedannende, men det er laktolosen ikke.

Det ville jeg overveje at prøve hvis det er meget slemt.

Knus Kristine

SMIKSMIK
    Medlem

Forhør dig med din læge/SP om laktulose først. Jeg synes, at det er skidt at droppe jerndråberne, medmindre det er sidste udvej. Som en anden skriver, så er der jo en væsentlig grund til, at de skal have dem.
    En anden ting, som kan være medvirkende til hård mave er sødmælk. Men før du vælger en masse ting fra, så find ud af om laktulose kunne være en løsning for jer. Hvis man bruger laktulose, skulle sødmælk, jern osv. ikke betyde noget. Laktulose er et naturligt mælkesukkerstof og ikke noget der på kunstig vis påvirker dit barns tarm. Samme effekt kan fås ved at give større mængder surmælksprodukter, juice og frugtmos. Men så er der jo hele sukkerproblematikken.
    Måske skulle du overveje, hvor meget din datter drikker i løbet af dagen. Det er nemlig problemet her. De skal have ½-3/4 l mælkeprodukt om dagen. Det er med til at holde afføringen lind. Mælken kan være MM, MME, sødmælk(kun delvist), tilskudsblanding eller surmælksprodukter(også kun delvist).
    Jeg ved slet ikke om det er det, der er problemet hos jer. Jeg snakkede bare med en SP idag og pludselig gik, der et lys op for mig. Det skulle nemlig samtidig også være svaret på, hvorfor min søn vågner op flere gange om natten og vil ammes. Han skal nemlig have opfyldt sit mælkebehov.

Orv, den blev lang. Jeg håber snart, at I får løst det, så lillepigen ikke skal lide mere.

Venlig hilsen Stine

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.