Plastik og microbølger

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2003 Plastik og microbølger

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    kristinescokristinesco
    Medlem

Er det sådan, at kun det plastikservice, hvor der står at det er egnet til microovnen må bruges? Eller kan al plastik bruges, hvis bare der ikke er en advarsel?

Vi har jo fået mircoovn,- jeg er bare noget i tvivl om jeg må bruge det plastikservice hvor der ikke er anført noget på.

Nogen som ved noget om det?

Knus
    Kristine

Anonym
    Gæst

Hej Kristine.

Du kan som udgangspunkt sagtens bruge al slags plast i mikroovn…

Men med fare for at lyde frelst, så synes jeg, at du skal prøve at undgå at give Anne mikromad.
    Jeg ved godt, at der ikke ligger nogen endegyldige beviser for, at det er/kan være kræftfremkaldende, men bare mistanken synes jeg er nok.
    Så jeg prøver at undgå det.

Men som sagt, for ikke at starte en hel bølge af protester, så synes jeg ikke, at dem som bruger mikroovn er uansvarlige, dårlige mødre, og hvad man ellers kan finde på at tro, at jeg antyder. Jeg siger bare, hvad jeg gør…

Knus,
    Zemma

Anonym
    Gæst

Hej Kristine,

Vi kunne ikke leve uden vores micro 😉
    Vi laver næsten al Thors mad i microen – i øvrigt med velsignelse fra både læge og SP. 30 sek, så er der en flaske MME, 1½ min så er der hjemmelavet mos/grød osv…
    Det er bare SÅ nemt. Vi laver grød direkste i Thors plastiktallerkner, så er det lige til at servere – bare husk at tage den ud ca. hvert 30. sek og røre den igennem.
    MME varmer du også bare direkte i flasken og ryster den bagefter, så varmen fordeles.
    Hverken læge eller SP har sagt nogetsomhelst om kræft – og i den pjece jeg har fået af SP om mad til spædbørn er der også opskrifter til micro – så jeg har ingen skrupler med at bruge microovnen.

Lisbeth & Thor 201203

Anonym
    Gæst

Hej Lisbeth…

Nu kan jeg altså ikke lade være med at kommentere… for du bringer læge og SP på banen, som om at de er garanter for, at alting bare er okay…

Selvom det er anerkendt flere steder i lægerverdenen (og her taler jeg ikke om den alternative lægeverden), at MFR vaccinen sandyndligvis er skyld i flere tilfælde af autisme, så anbefaler både læge og SP i DK den stadig…

Der foretages stadig forsøg med mirkobølger og deres virkning flere steder i både Europa og USA, men herhjenne forskes der ikke i den slags, for forskning er nu engang ikke noget DK gør det ret meget i.
    Selv en virksomhed som dandy sender sine undersøgelser til USA, fordi de ikke mener, at her er et kvalificeret forskningsinst. herhjemme.

Så så længe der er visse dele af lægeverdenen, som fraråder brug af mikroovn, så vil jeg hellere lade være… Man ved jo ikke, hvem der ender med at have ret.
    Det eneste de jo har konkluderet indtil videre, er at det højest sandsynligvis har en negativ betydning for drenges sædkvalitet.

Men min pointe er egentlig bare, at jeg ikke synes, at man bare kan spørge sin SP og læge om lov, og hvis de så siger god for det, så er det det eneste man forholder sig til.

Jeg mener, at man bør undersøge ting lidt nøjere, og i virkeligheden også blive bedre til at være en bevidst forbruger.

Nå… nu lyder jeg sikker hellig, og jeg har garanteret misforstået dit indlæg Lisbeth, men du ramte bare lige en af mine kæpheste, og herovre i Dubai har jeg pt. ikke andet at foretage mig, end at ride på dem. *ggg*

Knus,
    Zemma

Anonym
    Gæst

Det er rigtigt, at der er elektromagnetiske felter omkring alt elektrisk apparatur og elektriske ledninger, især højspændingsledninger og mobiltelefonmaster. Mikrobølger er den form for elektromagnetiske bølger, som indeholder mest energi. De anvendes fx i mikrobølgeovne, til radar, radio og TV, til satellitkommunikation og mobiltelefoner samt i industrien.

Det har været meget omstridt, hvor meget mennesker kan blive påvirket at mikrobølgerne. Det har blandt andet noget med frekvensen at gøre, samt hvor meget og hvor længe man bliver udsat for påvirkningen, og hvor tæt man er på de apparater, som udsender strålingen.

Der er undersøgelser, der klart viser, at påvirkning fra mikrobølger i store doser kan medføre øget risiko for grå stær, fx ved brug af mikrobølgeovne. En amerikansk undersøgelse har vist, at kvinder, der bruger mikrobølgeovne, mens de er gravide, har en fordoblet risiko for at abortere. Jo mere de bruger ovnen, jo større er risikoen. Hos dyr er der også påvist fosterskader.

Allerede i 1942 begyndte tyske forskere ved Humboldt universitetet i Berlin at forske i, om der kunne være biologiske virkninger for mennesker forbundet med anvendelsen af mikrobølger. Efter krigen, hvor tyskerne brugte mikrobølgeovne ved fronten, tog både amerikanerne og russerne dem med hjem og gik i gang med at undersøge deres virkninger. I USA blev de klassificeret som en militær hemmelighed, lige indtil man fandt ud af, at der kunne laves store penge på dem, og mikrobølgeindustrien er i dag en økonomisk sværvægter.

I Rusland opdagede man hurtigt, at radarinstallationer, der også arbejder ved hjælp af mikrobølger, kunne opvarme og være farlige for dem, der var i nærheden. Russerne har også forsket i mikrobølgeovnenes skadelige virkninger, hvilket førte til, at de blev forbudt i 1976. De blev dog senere tilladt igen i forbindelse med Glasnost, hvor amerikanerne fik lov til at komme ind på det russiske marked.

Der er en hel del, der tyder på, at mikrobølgeopvarmning kan ændre på madens indhold af næringsstoffer. Et studie har fx vist, at B12-vitamin nedbrydes til et uvirksomt stof i mikrobølgebestrålede madvarer. Der er endnu for få sikre studier om påvirkningen af maden fra mikrobølger, men man har observeret, at de aminosyrer, som proteiner er opbygget af, kan ændre sig fra at være de naturlige venstredrejede til at blive højredrejede og derfor skadelige for kroppen.

Undersøgelse af mikrobølget broccoli og gulerod har vist, at molekylestrukturen blev deformeret, med skader på cellevæggene, hvorimod den blev bevaret ved almindelig kogning af grønsagerne. Så noget sker der. Ved opvarmning med mikrobølger opvarmes maden ikke ensartet, så noget af maden ikke bliver varmet ordentligt igennem. Skadelige bakterier har derved kunnet overleve turen i mikrobølgeovnen.

Mobiltelefonerne

Russerne har i det hele taget forsket på et højt plan, og Ruslands Nationale Komité til Beskyttelse mod Ikke-ioniserende Stråling har allerede i september 2001 tilrådet, at børn, unge, gravide under hele svangerskabet samt mennesker med psykiske eller neurologiske sygdomme helt lader være med at bruge mobiltelefoner. Man har også ved lov forbudt gravide at arbejde med computere, der udsender en betydelig stråling.
    Der advares også fra russisk side om, at mennesker, der bor nær ved mobiltelefonsendere, radio- og fjernsynstårne eller er udsat for meget mikrobølgepåvirkning under deres industriarbejde, må påregne en væsentligt øget risiko for beskadigelse af kroppens immunsystem, hormonsystem, nervesystem og blodsystem. Det tilrådes alle, der bruger elektriske apparater, at anvende dem i så kort tid som muligt.

Man har registreret, at mennesker med allergi har en forhøjet følsomhed for elektromagnetiske felter. De mest almindelige symptomer, som kan udløses af elektricitet, er ufrivillig rødmen, støj i ører og hoved, hovedpine, føleforstyrrelser i hænder og fødder, hjertesymptomer, diaré, smerter i hele kroppen, åndedrætsproblemer og træthed. Man ser forhøjelse i blodet af de samme stoffer som ved anden allergi, nemlig fx histamin, og af antallet af immunsystemets mastceller, som bl.a. udsender histamin. Mange el-overfølsomme er også overfølsomme for alle mulige kemikalier, metaller, duftstoffer m.fl.

Spanske forskere har opdaget, at brug af mobiltelefon i bare to minutter kan ændre den naturlige elektriske aktivitet i et barns hjerne i op til en time efter brugen. De kunne også påvise, at mikrobølgerne fra mobiltelefonen trænger dybt ind i hjernen, ikke kun rundt om øret. Lægen, der udførte studiet, udtalte, at man i minutiøse detaljer kunne se, hvad der foregik i hjernen. Fundet har fået ledende medicinske forskere til at frygte, at den forstyrrede hjerneaktivitet hos børnene kan føre til psykiatriske problemer og besvær med at lære.

Ifølge forskning er der meget, der tyder på, at når man udsættes for små mængder af mikrobølgestråling, for små til at skade cellerne ved opvarmning, så kan det påvirke centralnervesystemet. Påvirkningen udløser så kroppens naturlige reaktion i stress situationer. Kronisk belastning af stress kan så på længere sigt føre til fx hjerteanfald og måske også cancer. Dette forhold er for længst fastslået på baggrund af resultaterne af de eksperimenter, der er udført på dyr. Som forsøgsdyr er der især anvendt rotter. Svenske forskere har fundet hos mennesker flere tilfælde af en særlig type hjernesvulst på den side, hvor mobiltelefonen holdes, end på den anden side.

Hvad gør vi så?

Først og fremmest må man håbe, at der snarest bliver afsat penge til yderligere forskning i skadevirkningerne af de elektromagnetisk påvirkninger, vi bliver udsat for i en verden, hvor vi omgiver os med mængder af elektriske apparater og ledninger. Det vil fx også være relativt let at påvise, om mikrobølger ødelægger næringsstofferne i maden.

Dernæst kan vi forsøge at undgå at udsætte os selv for den elektromagnetiske stråling. Fx ved at lade være med at bruge mikrobølgeovne og ved at holde så stor afstand som muligt til de elektriske apparater, vi bruger. Det fremgår klart af eksemplerne på magnetfelter fra el-apparater (se tabellen). Det ses bl.a., at hårtørreren er særlig farlig, selv på afstand, og det er mikrobølgeovnen også. Læg også mærke til clockradioen, der ofte står på sengebordet lige ved hovedet.

Drejer det sig om mobiltelefoner, der er den store dille blandt både voksne og børn, må man overveje at begrænse børns brug af dem mest muligt, og som minimum sørge for, at de får et headset (håndfrit sæt), så de ikke skal holde mobiltelefonen tæt til øret. Det bedste ved hyppig brug af mobiltelefonen er at bruge Bluetooth teknikken, hvor mobiltelefonen kan ligge langt væk.

Desuden må man være opmærksom på at vælge en mobiltelefon med en så lav stråling som muligt (SAR-værdien). En israelsk undersøgelse har vist en direkte sammenhæng mellem SAR-værdien og kromosomskader på menneskelige hvide blodlegemer (lymfocytter). Sådanne kromosomskader kan gøre blodlegemernes arvemasse ustabil, hvilket kan føre til udvikling af kræftceller.

Mobiltelefonen bør kun bruges til korte beskeder og bør slukkes, når man er hjemme eller i nærheden af en rigtig telefon.

læge Carsten Vagn-Hansen
    EKSEMPLER PÅ MAGNETFELTER (EMF) FRA EL-APPARATER
    (I MILLIGAUSS ENHEDER)*

APPARAT AFSTAND FRA APPARATET

10 cm 30 cm 50 cm
    Hårtørrer 185,0 10,0 4,6
    Opvaskemaskine 24,0 4,8 1,8
    Strygejern 20,0 3,0 0,0
    Støvsuger 45,0 9,0 2,6
    Kopimaskine 27,0 6,0 2,1
    Farve TV 20,0 6,2 2,2
    Computerskærm 4,9 2,1 0,6
    Mikroovn 120,0 24,0 12,0
    Clockradio 140,0 4,6 1,4
    Saftpresser 700,0 2,3 0,9
    Vaskemaskine 12,3 8,2 5,4
    Symaskine 23,0 3,5 1,2

*Felterne er afhængige af fabrikatet, og hvorledes jordforbindelsen er. Nogle apparater danner stadigvæk EMF?er, selvom der er slukket for apparatet, men det stadigvæk er tilsluttet el-kontakten. Disse apparater skal slukkes ved hovedkontakten, eller stikkontakten skal trækkes ud.

kristinescokristinesco
    Medlem

Der fik jeg vist lige sat gang i en meningsmåling ;-)))))

Mit spørgsmål gik egentlig bare på, om man KUN må bruge det plastik, som der er mærket til at være egnet i mircoen eller om man må bruge alt – bare det ikke er mærket imod mircoen – kan I følge mig?

På noget af det service vi har står der, at det ikke må bruges – så det gør vi ikke. Men der er også ret meget som ikke er mærket, men bare har det mærke til madvarer.

Knus
    Kristine

Anonym
    Gæst

Hej Kristine

For lige at svare på dit spørgsmål, så er det ikke alt plastik der kan komme i ovnen. Alt det der kaldes hårdt plastik kan komme i, det blødere plast deformeres af varmen fra indholdet.
    Pas også på keramik med fx guldrand.
    Jeg bruger aldrig plastik, kun hvide keramikskåle, tallerkner ol (medmindre maden kommer i plastik og der står at det kan bruges).

Og en kommentar til Zemma, MFR anbefales bl.a fordi mæsslinger kan give nogle forfærdelige tilfælde og nogle meget MEGET syge børn. Man anbefaler ikke bare en vaccine fordi den er der:-)

Hilsen
    Nina

Anonym
    Gæst

Hej Kristine.

Som jeg skrev i mit første indlæg, kan du som udgangspunkt bruge alt det plast i mikroovnen, som ikke er mæket med, at det ikke kan gå i mikro.

Noget holder selvfølgelig bedre andet plast, men jeg ved, at min far bare bruger sådan nogle skåle med låg, som de en gang imellem har på tilbud i det lokale supermarked.

Knus,
    Zemma

Anonym
    Gæst

Jeg ved godt, at mæslinger kan giver forfærdelige gener, røde hunde kan medvirke autisme, hvis man er gravid og fåresyge kan gøre drenge sterile…

Så som sådan, kan jeg da godt forstå, at man har opfundet vaccinen.

Det der bare forarger mig er at, man ukritisk bliver ved med at anbefale den til trods for, at de er flere tilfælde af autisme i DK og resten af verden, som man er ret sikker på skyldes vaccinen.

Det har blandet andet været oppe flere gange i fagforeningsblade (bupl og PMF), og alle mulige andre steder…

Så jeg undrer mig bare…

Når det så er sagt, så har jeg da også på trods af min svigermors vejledning (hun er alternativ behandler ernæringsøkonom) ladeet Helena vaccinere indtil videre.

Min pointe er som sagt bare, at jeg tit synes, at den tradiotionelle lægeverden er en højrøvet branche, som ofte påstår, at de sidder inde med den endegyldige sandhed og, at man bør lytte mere til sig selv og i øvrigt oplysninger flere steder.

Og så kan der vist ikke koges mere suppe på det…

Zemma

Anonym
    Gæst

Jeg gi´r dig helt ret i at den branche kan være højrøvet og meget mekanisk.

Spørgsmålet er så om de autistiske tilfælde der er, opvejer de dødsfald, betændelsestilstande og hjerteproblemer der kommer af mæslinger.

Det er altid en overvejelse man må gøre sig om man vil lade sit barn vaccinere eller ej. Sålænge at man 100 % forstår konsekvenserne af at lade barnet vaccinere eller ikke vaccinere.
    Hurra for internettet så man selv kan danne sine meninger og ikke skal bero dem på ammestuesnak og lignende:-)

Håber at du har det godt dernede i det varme Dubai, der er pissekoldt og vådt her i dk!

Hilsen
    Nina

Anonym
    Gæst

Ikke alt plast kan mikrobølges – fx nogle ret almindelige røreskåle (hedder de Marieskåle?) – men det er vist fordi de sprænger. Der er vist noget metal i plastikken. OG det står ikke på dem!

KH Trine

kristinescokristinesco
    Medlem

Så “micro’er” vi løs herhjemme i plast 😉

Zemma – jeg kan godt se din pointe. Jeg synes at man skal have oplysning om alle de bivirkninger der er kendt, sådan at man har et reelt valg. Det forarger mig fx. at de stadig ikke oplyser om spinalhovedpine ved epiduralblokader – jeg blev nemlig selv ramt af én, og havde jeg vidst det dengang havde jeg fravalgt den til den operation jeg fik dengang (jeg havde så stadig ikke fravalgt den til fødslen, men det var fordi jeg ikke kunne holde til mere).

Knus
    Kristine

Anonym
    Gæst

Med al respekt for Carsten Vagn-Hansen, som er glimrende formidler, så har han heller ikke altid særlig god dokumentation for sine påstande om mange af de alternative tanker.
    Det er i det hele taget et problem for den alternative verden, at der er så få penge til at forske.
    kh. Lene

Anonym
    Gæst

Hej Zemma
    Som ansat i en af de danske forskningsinst. indenfor fødevarer her i DK, kunne jeg godt tænke mig at læse noget af den udenlandske videnskabelige litteratur vedr. mikrobølgeovne, som du henviser til. Har du nogle konkrete publikationer du kan henvise til, vil jeg være meget glad!
    kh. Lene, som bruger mikroen, men ikke altid er helt tryg ved det

Anonym
    Gæst

Hej Lene.

ja…. men det ligger et eller andet sted i en af de ti flyttekasser vi mangler at pakke ud…

jeg mailer ige min svigermor, for i sin tid fik jeg det af hende, og så vender jeg tilbage.
    Der kan nok godt lige gå et par dage, inden hun sender det til mig eller henvisningerne, for jeg ved, at hendes leder ikke er på arbejde pt., så hun kører hele hendes arbejde lige i jeblikket med arbejdsdage fra klokken 6:30 til 20:00 om aftenen.
    Håber det er okay?

Knus,
    Zemma

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.