Godt nytår til alle

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2003 Godt nytår til alle

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    tina70tina70
    Medlem

Kære søde septembermødre, børn, og familier.

I ønskes alle et rigtigt dejligt nytår. Nu har vi fulgt hinanden med større og mindre intensitet i 5 år – det er da imponerende.

Jeg er vel herinde en gang om måneden med lidt held, og så går der pludselig meget længere tid imellem. Hverdagen kræver sit af mit med et udmattende job og to små energifyldte børn – men det er I jo de første til at kende til. Jeg har desuden været gået ned med flaget rent helbredsmæssigt, og er nu igang med behandling, så jeg kan få energien og immunforsvaret på plads igen. Hjemveen har været stor i år, og overvejelserne om en flytning til Danmark er i overvejelserne. En lille rejse til fædrelandet til april/maj kan forhåbentlig hjælpe med at sætte det i perspektiv. Vores familie i Danmark er til stor hjælp og støtte, mens familien her har været en meget svær mundfuld at sluge i år.

Sebastian er en stor dreng nu. Han vil gerne snart i skole, så han kan få lektier for. Han tæller på 3 sprog, kan bogstaverne på samme, kunne gaverne under træet til alle ved hjælp og forbogstaverne, og kan genkende rigtigt mange ord efterhånden. Ikke at han læser, men han ser billedet – går jeg ud fra. Er for nylig gået om bord i de 2-cifrede tal. “Mor, hvilket tal er 7 og 8, og begynder så småt at huske dem. Han lægger også sammen – 4 og 4 er 8 osv. osv. Han spørger og får svar, men vi øver intet med ham. Kan dog se af et andet indlæg, at det er helt på linie med andre. Jeg bliver bare så imponeret, når jeg pludselig opdager en ny færdighed hos ham.

Ellers elsker han sport. Spiller fodbold og basketball herhjemme, cykler (dog med støttehjul endnu – vejene her er så farlige at øve på), går til karate hver onsdag, og er faktisk et lille muskelbundt. Jeg var selv lidt kluntet til specielt boldspil, så jeg nyder virkelig at se, at han ikke hæmmes af dette.

Klara er blevet 18 mdr. nu, og er en rigtigt energibundt. Hun har et gå-på-mod og et temperament, jeg misunder hende til tider. Hun går i samme institution som Sebastian, og om eftermiddagen finder jeg dem altid sammen i haven, når jeg henter. Hun har desværre været meget syg, men trives heldigvis fint, er glad og helt med i udviklingen. Synes hun er så moden, og vil alt det samme som Sebastian. Det er virkelig anderledes med nr. 2.

Tanken om en 3er ligger hele tiden i baghovedet hos mig, men Carlos siger nej, og jeg er lige fyldt 37 og har ikke energi til en ny graviditet lige nu. Men det er nu en dejlig og helt speciel følelse, og jeg vil måske gerne nyde en graviditet, nu den sidste blev så anstrengende. Vi havde også talt om at adoptere et 3. barn, der er børn nok her, der kunne fortjene et bedre lod, men den tanke er lagt lidt på køl igen.

Jeg har ferie. Har stadig en stor del af min ferie frem til årsskiftet til gode, og har holdt fri siden d. 20. Det har været skønt, og børnene og jeg har nydt til, dovnet og lavet så lidt som muligt. Manden har desværre skullet arbejde på nogle af de danske helligdage også, men det har alligevel været skønt med et åndehul. Jeg er inde i lidt af en jobkrise, og har ikke særlig lyst til vende tilbage d. 2. Desværre! Overvejer for 1. gang i mit liv at blive hjemmegående!

Har læst lidt op på jer alle, og kan se at 2007 har budt på mange forandringer for de fleste. 2008 vil byde på flere, og I ønskes alle rigtig meget held og lykke med det hele. En særlig hilsen til Pia, som altid formår at tænke på alle andre også, og et knus til Anne, som lige har været en grim oplevelse igennem.

En stor nytårshilsen til alle fra

Tina og med 2 dejlige unger (og mand)

Anonym
    Gæst

Hej Tina

Dejligt at høre fra dig og tak for hilsenen til mig :O) Også tak til jer andre, der har lagt en kommentar under min dagbog, det var dejligt at læse jeres kærlige ord.

Det lyder hårdt for dig, Tina, med udmattende, utilfredsstillende job, dårligt helbred og hjemve. Jeg håber, den nære fremtid kan hjælpe og give overskud og overblik til at finde frem til, hvad der skal til for at få det bedre.

Det er en stor beslutning at flytte og forlade det ene land til fordel for det andet, og selvom vi ikke selv er på vej til DK pt., så tænker jeg tit, at hvor er vi dog heldige at komme fra så godt, dejligt og velorganiseret land :O)

Jeg kan ikke tænke mig et bedre land at komme fra, når jeg sammenholder min generelle fædrelandskærlighed med fakta omkring vores danske velfærdssamfund. Og selvom velfærdssamfundet har været meget til debat på det seneste særligt op til valget, og mange føler, det er blevet udhulet/trænger til flere penge, så har vi stadig et fintmasket system til gavn for hele befolkningen på en måde, jeg ikke ser det ret mange andre steder.

Det gør godt at tænke på, når man sidder ude, og det nogen gange kan være svært, at man har et så godt hjemland at kunne tage tilbage til, om det skulle være :O)

Jeg mærker også, DK er et fantastisk land at komme fra, hver gang snakken falder på pas og visumregler. Dels er vi i EU, men DK har også så godt et ry i verden, at et dansk pas som regel giver adgang over alt uden, der skal søges visum eller gøres noget andet.

Nå, sidespring – Jeg kom bare – inspireret af dine tanker om evt. at flytte til DK og vores egne flyttetanker pt. – til at tænke på, at hvor er jeg glad for at have dejlige DK som mit fædreland :O)

Det lyder som om, Sebastian er i rivende udvikling. Kathrine er blevet en ørn til at tegne, men jeg synes ikke, hun virker helt så interesseret i tal og bogstaver for tiden, som hun har været. Men hun er som Sebastian (og sikkert også andre børn herinde :O)) også syg efter at komme i skole.

Vi har tænkt på, at det næste sted vil vi overveje at sende hende i skole efter sommerferien, dvs. når hun er næsten 5 år. Mange steder i udlandet starter skolerne allerede fra 5 år (ja og her i SA kalder de de jo for pre-primary school helt fra start, når børnene starter som 1 årige (i vuggestuen), så hvornår og hvormeget ‘skole’, der lige er over det, er vist meget udflydende rundt omkring), og så er de første skoleår mest struktureret leg med tal, bogstaver, former, fysik, biologi m.m. og ikke så decideret indlæring og undervisning, selvom dagen er indddelt i timer og tydelig struktur.

Vi har læst lidt op om det på for os aktuelle internationale skoler, og det lyder mægtigt spændende og sjovt – og som noget, vi tror, Kathrine vil elske :O) Allerede nu insisterer hun på, at vi ikke skal sige, hun skal i børnehaven, men i skole (det hedder jo så heldigvis også “pre-primary school”, så vi kan godt kalde det lidt ‘skole’) *S*

Jeg synes, hun bliver så hurtigt stor…Jeg kan godt huske, jeg også selv havde travlt med at ville være stor, lære, forstå og gå i skole på hendes alder. Nu sidder jeg så som den voksne og tænker, de små burde skønne mere på barndommen, mens tid er, men jeg husker heldigvis stadig, hvordan jeg selv tænkte det som lille pige :O) Det var bare fedt at lære og SÅ stort første dag i skolen!

A pros pos at ville være stor, så har K nu plaget i månedsvis for at få øreringe. Der er en helt anden tradition for tidligt huller i ørerne hernede, hvor mange indiske og afrikanske børn får huller i ørerne allerede som babyer. I går fik K så skudt øreringe i, og selvom hun bagefter mente, at det havde gjort “rigtigt, rigtigt, rigtigt ondt”, så var hun bare så lykkelig og stolt over sine nye øreringe.

Og mht. at det havde gjort så ondt, så gjorde det ikke noget, for som K efterfølgende sagde: “Så sagde jeg bare AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAV rigtigt højt, og så var det overstået, og nu har jeg fine øreringe, der glimter!” :OP

K er pavestolt og henne foran spejlet adskillige gange dagligt for lige at se til de fine nye, glimtende sten i ørerne, og jeg må sige, det er gået over al forventning.

De er virkelig professionelle hernede mht. at pierce ørerne, og det bliver gjort på apotekerne. Hygiejnen i top, øreringene garanterede ægte guld (og uden nikkel eller anden allergifremkaldende), der lokalbedøves først (det fik vi dog ikke gjort, fordi vi glemte det), og efterfølgende har vi fået en fin, rensende creme med til ørerne. Men damen har nu gjort det hele så flot ind, at der her i dag dagen efter ikke engang er nogen sårskorpe eller noget. Ørerne er hverken røde, hævede eller ømme, og det ser ud som om, K har haft huller i ørerne i årevis.

Nå, sidespring – men det var/er altså så absolut et af Ks livs højdepunkter her i hendes bevidste liv, og nu glæder hun sig så meget til at vise alle de andre piger i pre-pri (der allerede har huller i ørerne), at hun nu også har øreringe :O) Hun føler sig MEGET fin og stor, nu hun har fået øreringe og har da også bemærket flere gang, at Helene er ALT for lille til at få huller i ørerne endnu, det er kun noget for STORE piger og Mor *S*

Ellers er vi i fuld sving med at samle sammen, købe ind, sortere, smide ud, planlægge, læse om forskellige steder, afvikle, sælge, indhente oplysninger de nye steder og alle de mange andre ting, der skal gøres, når man står over for en større flytning. Pyha, der er meget at se til, ikke så meget tid at gøre det i, og jeg har næsten ingen energi. Men vi får da gjort tingene, Jes leder for, og så drøfter og gennemgår han det hele med mig, mens jeg nogen gange nøjes med at deltage fra sengen af *S*

Humøret er godt igen. Frygten for hvad der kunne være sket, har ikke overskygget glæden over, at vi jo faktisk ikke kom noget til, og alle mand stadig er her i god behold :O)

Jeg kan godt forstå, du ønsker dig et 3. barn (vi glæder os også bare så meget *SS*), men må sige, at det nu trækker noget tænder ud at gå gravid med to små, energiske unger i hytten – særligt her den sidste måneds tid, hvor de har haft sommerferie, og jeg har haft bunker af plukkeveer. Men hurra!: i overmorgen mandag er ferien ovre, og så skal mine to små puttehøns i pre-pri igen til deres store fornøjelse, og så skal jeg ellers bare slappe af herhjemme med net, gode bøger og hvad jeg nu har lyst til, aaaaaah! :O)

(jeg skal nu også slappe af, fordi det er jeg beordret til af min læge pga. plukkeveerne påvirker livmoderhalsen og har afkortet den allerede).

Men alles gut – Jeg glæder mig sådan til, når vi står vel og godt det nye sted, men indtil da rummer hverdagen her heldigvis stadig også mange glæder, og lige pludselig om ikke alt for længe, står vi med vores 3. lille snut i armene, åh hvor vi glæder os! Hun ser så sød ud på vores skanningsbilleder, og når jeg står med de bittesmå body’er i armene, bliver jeg så rørt. Tænk, at vi skal få sådan en lille størrelse igen at holde om…Det er fantastisk at få lov at blive forældre :O)

Hav det godt Tina og alle andre herinde. Jeg håber, I kom godt ind i det nye år – Jeg håber, at 2008 bliver et godt år for os alle *S*

Kærligst

Anne 31+3 med lille Puttehelene og Kathrine, der nu er en STOR pige med øreringe *S*

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.