Post til julemanden

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2003 Post til julemanden

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej

Marcus og jeg talte i sidste uge om at sende et brev til julemanden. Men i weekenden fik jeg så at vide at det med at julemanden svarer ikke eksisterer mere.

Men nu har jeg lige tjekket postdanmarks hjemmeside og under julepost til Grønland skriver de at man kan sende post til :

Julemanden
    2412 Santa Claus
    Greenland.

Og hvis man skriver returadresse på kuverten får man svar.

Porto på brevet skal være 7 kroner.

Så nu ryger brevet afsted!

Og adressen er givet videre, så I ikke også behøver lede.

Knus
    Vivian

Anonym
    Gæst

Tak skal du have Vivian – vi skal da helt bestemt også skrive til Julemanden! :o)
    Hilsner fra Jette

tina70tina70
    Medlem

Tak for det. Vi vil nemlig også skrive til julemanden, men kunne ikke huske, hvor jeg havde fået adresse fra i sin tid.
    Knus Tina og Sebastian, som jo må bruge al den her indendørstid til at julehygge. Skal dog først lige have købt lidt ind.

Anonym
    Gæst

Læste lige det her og ville lige informerere jer.

Syntes at det er rigtig træls – vi skrev sidste år og fik brev retur.

Men det sker ikke i år – ØV !!!!

Et spil om offentlige penge på Grønland betyder, at børn i hele verden venter forgæves på post fra Julemanden. Det skriver metroXpress onsdag.

Sækkevis af breve til julemanden med ønskelister og tegninger fra børn i hele verden samler støv på et postkontor i Grønland.

Et politisk spil om offentlige penge har nemlig tvunget manden i rødt til at lukke det firma, der hidtil har modtaget posten, og det truer nu…

…med at ødelægge en tradition, der har skabt glæde i små julehjerter i mere end et halvt århundrede.

– Siden krigen har det været sådan, at når børn skriver til Julemanden i Grønland, får de svar. I starten var det frivillige, der skrev tilbage, men de seneste år har det været et firma, som hjemmestyret betalte.

– Men nu skal pengene bruges til noget andet, og vi kan ikke selv få det til at løbe rundt, siger Anders Læsøe, der præsenterer sig…

…selv som Julemandens sekretær og bedste ven.

De seneste mange år har han hver jul hentet omkring 50.000 breve adresseret til Julemanden på postkontoret i Nuuk.

De første sække af året sending er allerede ankommet, men i år får de lov at stå.

– Det ser ud til, at vi ikke kan samle penge nok, og det er utrolig trist, for det er virkelig noget, folk har følelser for heroppe. Julemanden er simpelthen kommet i klemme i en samfundsmæssig kabale, og den skal der vist et ægte julemirakel til at løse, siger Anders Læsøe. Hans ærgrelse deles af Benno Blæsild, der er tidligere juleinspektør i Den Gamle By i Århus og en af Danmarks førende eksperter på området.

– Danmark har ikke mange muligheder for at komme på verdenskortet, men en af dem er, at Julemanden bor i Grønland. Det ligger der til gengæld kæmpe store muligheder i, men det billede ødelægger man ved at spare de småbeløb, der er tale om her, og det er da at skyde sig selv i foden, siger han.

Hvis Danmark og hjemmestyret valgte at investere i Julemanden i stedet for at spare, mener Benno Blæsild, at begge lande ville kunne hente beløbene ind igen mange gange i form af blandt andet øget turisme.

En tanke, der også for længst er tænkt på den anden side af Østersøen. Her forsøger en gruppe driftige finner nu at stable et initiativ på benene, der skal overbevise verdens børn om, at Julemanden nu bor her. Det rene vrøvl, hvis man spørger mandens bedste ven.

– Ethvert barn ved, at han bor på Grønland. Sådan har det altid været, og han flytter ikke foreløbig, siger han.

Julemanden på Grønland

Det blev første gang klart for verdens børn, at Julemanden bor på Grønland, da Walt Disney i 1936 lavede tegnefilmen ‘Santas journey.’ Her rejste Rip, Rap og Rup nordpå for at møde Julemanden, som de fandt på Grønland.

I enkelte lande findes der dog også misforståede opfattelser af, at Julemanden bor på eksempelvis Nordpolen eller i Finland.

Halvdelen af de 50.000 breve, der hvert år sendes til Julemanden i Grønland kommer fra Danmark.

Lagt på http://www.bt.dk den 22. november 2006 kl. 00:30

Anonym
    Gæst

:o( :o( :o( :o( :o( :o(

Bliver helt, helt trist indeni!!!

Anonym
    Gæst

Selv om der er en eller anden ;o) der her til morgen har skrevet til mig, at han ikke findes!!! (ja, Julemanden altså.. sikke noget vrøvl!)

Anonym
    Gæst

Hej Jette.

Ja det må du undskylde, men jeg kunne ikke dy mig

Knus Pia

Anonym
    Gæst

Hej

Jeg har også lige hørt det med de manglende penge – man kan sgu da ikke spare på julemanden!!!!!

Og hvad så med alle de skuffede børn – der i blandt vores??

Jeg håber at nogle går ind og redder julemanden, men det er der måske ikke nok prestige i.

Vivian

Anonym
    Gæst

Julemanden må træde ind i den elektroniske tidsalder og lave sig en hjemmeside. Her kunne mand så med en dankortbetaling klare det lille finansielle problem. Oven i købet kunne det være, at det var muligt at få julemanden til at lave en mere personlig hilsen til ens barn.

Ud over en betaling for brev og afsendelse (prisforslag 10 kr.), kunne man åbne op for donationer, så der kan sendes svar til dem, der allerede har skrevet mv.

Det må også være meget nemmere for julemanden hvis han får ønskesedlerne elektronisk. Sutterne må man dog fortsat sende med almindelig post.

Hilsen Lisa

Anonym
    Gæst

Hejsa

Julemandens hjemmeside er http://www.santa.gl
    I øvrigt er der kommet en løsning på problemet: et pat århusianske familiefædre har doneret løn til “hjælpenisserne, så der også bliver besvaret breve i år, og fra næste år har Landssyret sørget for at julemanden igen er på budgettet!

MVH Mette

Ronja 180101
    Silas og Bjørg 030903

Anonym
    Gæst

Ihhh hvor dejligt – så er julefreden reddet.

Vi var ved at overveje en alternativ løsning. At sende brevet til bedstemor og så hun sendte et flot kort tilbage til Mathilde.

Men det behøver vi jo så ikke alligevel.

Hvor har du hørt el. læst om de heltene som har doneret løn ?

Knus Pia som syntes at kortet fra julemanden var flot.

P.S. Den løsning med en lille betaling over nettet og så måske et lidt mere personligt kort el. brev fra julemanden – den var absolut ikke nogen dårlig idé

Anonym
    Gæst

Hjesa

Jeg læste det på TV2’s hjemmeside, under nyheder 😀

MVH Mette

Anonym
    Gæst

Jeg har lige personligt (efter lidt detektiv arbejde) sendt en mail til de to og sagt mange tak fordi de redder julen for børn verden over.

Syntes bare lige at de fortjente at få et kæmpe skuldeklap.

Knus Pia

Anonym
    Gæst

Kære Pia

Rigtig god ide :O) – Jeg vil også meget gerne sende dem en tak herfra, selvom vi godt nok ikke sender post til julemanden. Men jeg synes, det var vældig trist at læse om, at julemandens kontor var blevet sparet væk. Det betyder rigtigt meget for mange børn og barnlige sjæle at sende brev til julemanden, så selvom vi ikke selv gør det, vil jeg meget gerne støtte op omkring, at det fortsat kan lade sig gøre :O)

Vil du sende mig deres email privat, eller kan jeg sende dig en hilsen fra mig, du så vil videresende eller noget helt 3.?

Kærlig hilsen

Anne

Anonym
    Gæst

Hej Anne.

Jeg skrev til denne adresse:

globel@globel.dk

og emnet var Julemanden. :- )

De to familiefædre bag er: Jon Flintholm og Jakob Lundbeck.

Mailadressen er Jon Flintholms firmamail. Men det var det eneste jeg kunne finde frem til af mailadresse.

Knus Pia som syntes de burde væltes i mail og telefonopringninger, for det er så flot det de har gjort : )

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.