Gemmer sig (lidt langt)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2003 Gemmer sig (lidt langt)

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Vi prøver at komme af med bleen, men det har vist lange udsigter.

Vi har lavet en aftale med Mathilde, hvis hun tisser på toilettet så får hun et klistermærke og laver hun stort så er der to klistermærker.
    Men der er godt nok ikke ret mange klistermærker i bogen og hun har aldrig fået 2 på en gang.

Mathilde er dog begyndt at sige, nu har jeg tisset i bleen, og så går vi ud på toilettet og sidder lidt. For hvis nu … som hun siger. Hun er også begyndt at sige at hun har lavet pølser i bleen, men det er ikke hver gang, men det hjælper. Så hun er ved at være bevidst om at hun skal på toilet.

De sidste par dage har hun lige pludselig gemt sig under spisebordet el. stillet sig hen bag den grønne plante mellem vores sofaer. Og det er lige på de tidspunkter, hvor hun plejer at lave stort. Og der er gevinst hver gang.

Vi har spurgt hende lige så stille og roligt om hvorfor hun gemmer
    sig, når hun skal lave pølser. Og fortalt hende, at man ikke behøver at gemme sig. Og hvis hun ikke vil lave pølser på toilettet, så skal hun heller ikke. Så der er ingen pres og det har der aldrig været. For vi vil ikke have at det skal give bagslag. Og vi har den indstilling, at hun er klar når hun er klar (men det må da gerne snart være :- )

Men jeg tror at hun tænker, når Anton og Frida (hendes bedste venner i bh) går med ble, så må jeg også og hun føler nok også en vis tryghed ved ikke at være den eneste i bh.

Men hvorfor hun gemme sig når hun laver pølser i bleen lige pludselig, det aner vi ikke. Måske hun er flov – men det kan jeg ikke forstå, for vi har aldrig drillet el. skældt ud når hun har lavet pølser.

Nogen der har en idé om hvorfor hun lige pludselig gør det ?

Knus Pia som måske gør noget ud af noget som ikke er ;- )

Anonym
    Gæst

Luka bruger også stadig ble. Han siger også til når han tisser i bleen og en gang i mellem vil han gerne sidde på potten men det har også lange udsiger her til at han bliver renlig.

Når han skal lave pølser går han ind i soveværelset og der må kan absolut ikke komme ind før han er færdig så han gemmer sig også. Jeg tror egentlig bare det er fordi det for ham er noget mere “privat” end det at tisse og ikke fordi han er flov over det så jeg tror bare at man skal acceptere deres grænse også kommer det jo nok helt af sig selv.

Anonym
    Gæst

Hej Pia

Stort set alle børn når et punkt, hvor de gør som du beskriver og gemmer sig, når de har afføring i bleen. Det skyldes ikke noget, I har gjort, men er et ganske almindeligt udviklingstrin, hvor hun begynder at opfatte det som noget ret privat. No worry!

Og med hensyn til at droppe bleen – giv tid, giv tid. Det fungerer bedst, når ungerne selv er klar, og der er altså store individuelle forskelle!
    Vores Ronja var 3½ før hun slap, Bjørg har smidt bleen, og Silas er end ikke i nærheden at nå dertil…

MVH Mette (Ronja 180101, Silas og Bjørg 030903)

dada
    Medlem

Her bruger Mille også stadigvæk ble, og hun viser slet ingen interesse på at komme på toilettet :o/
    Jeg havde ellers håbet at hun ville få lidt interesse for det nu hun startede i børnehave, men nej.
    Når hun laver stort har hun det også med at gemme sig enten på hendes værelse eller under bordet, og man må helst ikke snakke om at gå ud på potten eller om hun er færdig til at få en tør ble, men de vil vel gerne have fred til at lave stort, det syntes vi andre jo også er rart :o)
    Men det kommer vel af sig selv lige pludselig, det håber vi ihvertifald, for jeg tror ikke det gavner at presse hende.
    KH Helene 41+3 som har en snotforkølet og hostende Mille hjemme fra børnehaven :o( = meget dårlig nattesøvn

Anonym
    Gæst

Hej alle

Mht. også at smide bleen om natten, så skal man ikke tro, at det nødvendigvis følges ad med at kunne undvære den om dagen. Så man skal ikke tage for givet, at det er en udvikling, der kommer sådan et skridt af gangen lige efter hinanden.
    For at holde sig tør om natten, kræver det at barnet har gennemgået en ganske specifik udvikling i hjernen, som gør det i stand til at registrere gennem søvnen, at det altså skal op og tisse.
    For mange børn kommer den udvikling først flere år efter, de er blevet “tørlagte” om dagen. Min store pige på næsten seks bruger stadig natble, min nevø på 6 år ligeså (mens hans tre-årige lillebror har smidt natbleen).
    Først når barnet er blevet ca. 7 år, er det at have behov for natble noget en læge vil kigge på – indtil da er det fuldstændig normalt.

Så altså: forvent ikke pr. automatik, at når dagbleen er smidt er det kun et spørgsmål om kort tid, før natbleen også kan droppes *S*.

MVH Mette (Ronja 180101, Silas og Bjørg 030903)

Hej Pia

Jeg vil bare lige sige at Nicoline også havde en periode hvor hun gik ind på sit værelse og stod i hjørnet ved skabet når hun lavede pølser i bleen, eller også gik hun om bag en lænestol i stuen og gemte sig….det er vist som en anden siger helt naturligt i den udvikling der sker med dem.

Nicoline er jo som du ved blefri om dagen, og nu de seneste 3 uger er det også lykkeds os at få hende til at lave pølser på toilettet !! Ja med meget upedagogiske lokkemetoder, “du får en gave af mor og far når du første gang laver pølser på toilettet”…og den måtte vi jo ryste op med = en Peter Plys film. Efterfølgende når hun lavede pølser på toilettet spurgte hun “får jeg så noget?” og så har vi bare indført et lille stykke chokolade eller en pebernød, men det er ved at ebbe ud nu…hun glemmer at spørge og vi siger ikke noget ;o)

Næste step er at prøve at sove uden ble til middagsluren, og sidste step er så natten….men vi skal også lige have sendt sutterne afsted til julemanden så der er projekter nok i nærmeste fremtid ;o)

KH Pia
    Nicoline 18.09.03
    Kasper 26.08.06

Sandra bruger også stadig ble………..desværre :-/ men hun vil da gerne på wc og tisse men også kun tisse.
    Nede i børnehave går hun nogle gange uden ble og siger da også til når hun skal tisse, men det er kun når de er inde og lege.
    Herhjemme tager vi bléen af hende når hun (vi) kommer hjem fra børnehaven, så siger vil hende at hun lige skal prøve at sætte sig på potte (hun vil ikk rigtig sidde på wc’et) og prøve at tisse lidt og det gør hun uden protest.
    Vi har nogle gange spurgt hende om vil på wc når hun skal lave stort, men det ender altdi med et KÆMPE hysterianfald fra Sandra, så det har vi opgivet et stykke tid endnu.
    Jeg vil ikke og har aldrig presset Sandra til at skulle på wc, jeg tror heller ikk der vil komme noget godt ud af det.
    Sandra gemmer sig derimod ikke når hun laver stort i sin ble, hun sætter sig eller stiller sig foran os og siger du skal lade mig være nu for jeg laver prut i min ble. Hvis hun er hjemme hos Mormor, så stiller hun sig ude i køkkenet og siger mormor mormor nu prutter jeg………….underligt at stille sig i køkkenet når mormor for det meste er i stuen………..

Hilsen

Marianne og Sandra som lige nu holder fridag hjemme hos mormor

Anonym
    Gæst

Hej allesammen

David gemmer sig også når han skal lave pølser, og jeg kan tydeligt mærke på ham, at han ikke har lyst til at “delagtiggøre” mig eller nogen andre i den del ;0) Med at tisse fortæller han derimod gerne vidt og bredt, når han har gjort det på potten/toilettet, men pølser på potten – niks! Jeg var også ved at gå lidt i selvsving over at “nu skulle det være”, men har sagt til mig selv, at det kommer når det kommer – vi tager et par måneder mere med ble, nu har vi jo alligevel gjort det i tre år ;0)

kh Lone

Anonym
    Gæst

Vi har prøvet et par gange, at tage bleen af Emilie – men det ender med en ked (og flov) Emilie, med våde bukser – næsten hver gang…. – og det er synd !!!

Emilie har siden i sommers også gemt sig – på værelset, i soveværelset, bag planter osv osv….. – og det er helt normalt.
    Personligt tror jeg, at det netop er fordi de er ved at være så store, at de ved det lugter… – hvor tit siger i ikke: “puha, har du skidt/lavet l…/lavet pølser/ell.andet”…. – og det dér PUHA , det sætter sig !!!!
    Emilie er også begyndt at nægte at hun har lavet noget, selvom det tydeligt kan lugtes i hele huset…..

Dog er hun nu selv begyndt at snakke om at smide bleen, for – som hun selv siger: så er hun blevet en stor pige, og kan komme med børnehaven i svømmehallen *G*

Personligt har jeg det sådan, at det nok skal komme. Om jeg skifter 12 ell. 15 bleer om dagen (med dagplejebørnene *S*), gør nu ingen forskel – men det kunne nu alligevel være dejligt, at man kan tage ud og handle eller på besøg uden tasken fyldt med bleer, underlag, klude og poser !!!

Maya & Emilie

…til at smide natbleen bare fordi de kan holde sig tørre om dagen. Nu skete der bare lige det “uheldige” for et par uger siden at jeg skulle putte Nicoline en aften med Kasper liggende på min ene arm så jeg havde kun en arm fri….jeg fik børstet hendes tænder, kysset godnat og alt det hele MEN GLEMTE AT GIVE HENDE BLE PÅ !!…Hendes far sov ved siden af hende i de dage fordi Kasper og mig var syge, og næste morgen vågnede hun ved at hun skulle tisse…..men kunne åbenbart ikke nå helt ud på toilettet så hun tissede en lille smule i underbukserne :o)
    Det var jo faktisk en ubevidst test vi fik lavet der, og i dag har jeg købt tisselagen så vi i weekenden kan prøve at sove til middag uden ble ;o)

KH Pia som også så dig på tv :o)

tina70tina70
    Medlem

Sådan gik det faktisk også for mig en aften – og det var første gang vi prøvede at smide bleen. Mor her med ammehjerne glemte, at Sebastian da skulle have ble på, og han tog selv bare nattøjet på. Vågnede så tør et par morgener, men var ikke klar til at selv at stå op. Det er han så heldigvis nu, og han er bare så stolt.

Sebastian brugte sådan nogle buksebleer om natten, så stod han op og gik på toilettet med dem.

Kender i øvrigt godt til børn, der gemmer sig. Sebastian vil også være alene på, når han skal lave lort – men viser den gerne stolt frem bageftet. Tihi.

Tina, og Sebastian, som snart skal til læge med sine skoldkopper.

Anonym
    Gæst

Hej søde tøser.

Ih hvor er jeg glad for at høre for at høre at jeres børn er lige som vores Mathilde.

Og bare lige for at der ikke er nogle misforståelser, så kan venter vi altså også med bleen til hun er klar – ingen pressen. Men det ville være dejligt hvis det snart var.

Knus Pia

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.