Ideer til gode højtlæsningsbøger?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2003 Ideer til gode højtlæsningsbøger?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Vi er endelig kommet igang med højtlæsningen herhjemme og forsøger at have tid til at læse en “bog for store børn” hver aften uden lillebror på 2 år, hvilket Sarah sætter stor pris på.
    Men jeg søger noget inspiration til passende læsning for deres alder. Vi har taget kardemommeby sidste år og er gået videre med nogle med færre billeder og mere tekst.
    Pt. læser vi Ronja røverdatter fordi Sarah havde hørt om den, men der skal laves lidt om på sætninger når jeg læser og den kræver at hun har rimelig meget overskud…så måske skal den næste være lidt lettere tilgængelig.
    Hvad læser I?

På forhånd tak.

Kh. Line.

bente100bente100
    Medlem

Nu er det jo en dreng jeg har, men kan da godt nævne, hvad vi har læst med succes det sidste halve år.
    Alle Ole Lund Kierkegaards bøger går rent ind herhjemme, vi er nu gået videre til Fupz Aakesons “Sallies historier” og “Poulsens pirater”. Derudover har vi læst højtlæsningsbøgerne om “Mor Muh og krage”, de gode gamle “Ole og Koglefolket”, børneudgaver af eventyr og historierne om de nordiske guder er også sagen.
    Derudover læser vi rigtig mange af de billedbøger, der har meget tekst, jeg tror man skal passe på med at undervurdere billedstøtten.
    Ellers kan jeg anbefale fortsat at læse rim og remser, vi har bl.a. haft stor glæde af Strids “Mormors gebis” og “Mustafas kiosk” og andre lidt vrøvlede vers.
    Lidt indput herfra, men glæder mig til hvad andre kan komme med, lidt inspiration er altid velkomment.

MVH
    Bente

Anonym
    Gæst

Alle piger på 5 år elsker josefine ottesens bøger om roselil og blomsterkrigen der er 3 bøger. Derudover er bjarne reuters bøger om kaptejn Bimse, gogeletten og anna også rigtig gode. Pas på med Astrid Lindgren hendes bøger er fantastiske men der er altså for større børn. Faktisk er det kun emil, bulderby, lotte og pippi der kan bruges i denne alder de andre behandler temaer som er alt for abstrakte for en 5 årig. Men ellers spørg en børnebibliotekar på dit lokalebibliotek vi elsker at anbefale bøger ;o)

Malene

Hej Line – Det er så fedt at læse. Vi har været rigtig gode til det – 15 minutter minimum hver aften (næsten uden at springe over). Det har gjort at Therese, der nu går i 2, bare er en super læser og hun eeeeelsker det! Men vi holder på højtlæsningen og er nu igang med “Den uendelige historie”.

Men Sarah er jo kun fem, og det kan være svært at finde noget til den alder, som man også selv kan holde ud at læse. Men jeg kan da anbefale Josefine Ottesen – “Roselil” – der findes 3 eller 4 bind og de er super søde. Eventyr, men med korte sætninger og ikke for mange svære ord.

Mh Camilla

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.