Ærgerligt at du er sulten – vi har spist

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2003 Ærgerligt at du er sulten – vi har spist

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    bente100bente100
    Medlem

Jeg tror til dels de kan forstå det, men samtidig er det vigtigt at gøre det meget tydeligt for dem.
    Herhjemme laver Magnus en gang imellem det samme, og står maden stadig på bordet får han, men har han ikke spist noget før vi begynder at rydde op, fortæller vi ham tydeligt at nu er det sidste chance, og ellers er der ikke mere i aften.

MVH
    Bente

Vi har faktsik samme problem, men Lorenza får ikke lov til at rejse sig før vi andre er færdige med at spise (eller rettere før alle pigerne er færdige) Når alle er næsten færdige starter hun som regel med at spise, nogen gange fordi vi siger sidste udkald, andre gange har hun surmulet færdig.
    Det er lidt irriterende at sidde og vente på at hun bliver færdig, men frygteligt dobbeltmoralsk de få gange vi rejser os i irritation
    Knus Carina

Hej piger!

Tanja og jeg sidder lige her på arbejde og diskuterer børneopdragelse. Og så blev vi i tvivl:
    Sarah spiser sjældent aftensmad. Ofte rejser hun sig hurtigt og sige, at hun ikke kan lide maden (hvilket UMULIGT kan passe da det svinger fra dag til dag). Og så kommer den klassiske: “mor jeg er sulten” 10 minutter efter. MEN! Skal hun så have lov til at få noget? Altså, kan hun forstå at “vi spiser sammen nu og senere er der ikke noget”? Hvad siger I?

Kh, Tanja og Anne

gyllenborggyllenborg
    Medlem

Jeg kender det nemlig selv.

Appetitten er der bare lige ikke når maden står på bordet, og så smørrer jeg mig en mad en times tid efter maden er ryddet væk.

Så når ungerne 5 minutter efter vi har ryddet maden væk siger at de er sultne så kan de få rugbrød eller grønt/frugt. De får selv lov at smørre maden og rydde op efter sig.

Men min overbevisning er jo også at børn spiser hvad de har behov for, og – når de er sultne. Jeg kan jo ikke bestemme om de er sultne kl. 17.30?

Herhjemme skal man heller ikke blive siddende til alle er færdige, man skal ikke spise op OG man må godt spise det meste med fingrene.

Jeg forsøger at gøre mine børn så selvforvaltende som muligt og det indebærer at de selv styrer hvornår de er tørstige, sultne fryset etc. De bestemmer også selv hvornår de synes de ikke gider sidde ved bordet, da det er dem der mærker uroen i kroppen.

På trods af, (eller på grund af?) de frie tøjler, har vi faktisk nogle lange hyggelige middage som foregår i en god stemning.

Hilsen Line (som godt kan hører at det lyder lidt hippie-agtigt -men det virker! 🙂

Anonym
    Gæst

Hjemme hos os foregår det lige fortiden som hos Bente!
    Er lidt i tvivl om hvad der er det rigtige, da jeg også snildt kan følge Lines eksempel.
    Noah er sulten 2 sek. efter vi har forladt bordet, han er hyggespiser foran fjernsynet. Prøver at få ham til at forstå at vi spiser når vi sidder sammen omkring bordet, men det er godt nok svært…

Anonym
    Gæst

Jeg er på langt de fleste punkter enig med Line. Her bliver man heller ikke siddende, og Magnus går nogen gange til og fra, man skal ikke spise op, og man må godt spise med fingrene – det er vigtigt for mig at maden er hyggelig.
    Samtidig må man også godt få en rugbrødsmad, hvis man ikke kan lide maden – det er selvfølgelig nemt herhjemme, da Magnus stort set er altspisende, så det sker max 1 gang om måneden.
    Der er kun den lille regel, at der ikke er mad efter aftensmaden, men det skyldes også at vi begynder putningen stort set efter maden, og Magnus mener han skal have mad når han er kommet i seng. Var der lang tid fra aftensmad til sengetid kunne det godt være at reglen var anderledes. Og så er det faktisk kun få gange vi har haft en sådan situation.
    Samtidig synes jeg det er sundt nok for børn, at lærer at vise respekt for andres arbejde. Der er jo en der har stået og lavet mad.

MVH
    Bente

luffernelufferne
    Medlem

Hej Anne

Hos os spiser vi når maden er på bordret, og det tror jeg faktisk kun jeg har måttet fortælle ham et par gange…. han er som regel også rigtig sulten og spiser godt og meget, mindst lige så meget som sin mor!!! Han må rejse sig og bære sin talerken ud når han er færdig, hvis vi har gæster med børn skal han blive siddende indtil de andre børn er færdige – sådan er vores regler!

Malene

kamwikamwi
    Medlem

Jeg vælger at stole 100 % på Caroline når hun siger hun er sulten eller ikke er sulten —- Men når det er sagt, så er vores “politik” at vi ikke tvinger Caroline til at spise, vi opfordrer hende derimod til at sige til når hun er sulten, eller sige fra når hun er mæt… Jeg vil hellere have at Caro kender sine begrænsninger, og ikke har den følelse af at mad er lig med tvang – hun skal have et afslappet forhold til mad….

Caroline må gerne sige fra – men hun skal blive siddende til vi andre er færdige – og samtidig skal hun også vide at der kan være konsekvenser hvis hun siger fra hvis hun ikke gider spise og hellere vil noget andet… Hvis hun siger fra fordi hun er mæt, så er det ok – men fordi hun hellere vil lege, så er der konsekvenser i og med at jeg ikke vil stå og smørre en rugbrødsmad 10 min. efter fordi hun er kommet i tanke om at hun alligevel var sulten…

Men der som regel aldrig noget problem – Jeg kender Caroline og hvornår hun er sulten og så retter jeg som hovedregel altid aftensmaden ind efter det 🙂

Og vil hellere ikke forsvare at der en gang i mellem godt kan ryge et stykke frugt ned efter maden, hvis hun ikke er helt mæt… 🙂

KH Karina og Caroline

leneeggleneegg
    Medlem

vi gør det samme hehjemme, også fordi at det er trels med en der sidder og er godt sur og rent ud sagt ødelægger appetiten fra de andre.

KH Lene

Har ikke selv problemet med min Sarah, men jeg har en god veninde, der er mor til 3, og hos hende er regelen, at hvis man er sulten efter aftensmaden, så må man få en skive rugbrød uden pålæg eller smør. Dermed nægtes de ikke mad, men på den anden side så er det jo heller ikke ret spændende, så det er sikkert ikke noget, der kan gå hen og blive en dårlig vane… med mindre man har en svaghed for rugbrød “au naturel” :o)

Anne

kamwikamwi
    Medlem

Det er jo med at gøre aftensmaden så interessant som muligt – og vælger de at spise bagefter, så skal det være så kedeligt som muligt, så de kan se at det nok ville være bedst at spise sammen med os andre –

Men ja, rugrød a natural – så vil jeg nok også vælge kartoflerne 🙂

maria_h_hmaria_h_h
    Medlem

som regel er det intet problem,men hvis melanie ikke har spist så meget så har vi indlagt et godnat måltid. for hvem kan falde i søvn når man er sulten. men hun må pænt vente på at det bliver serveret for hun er efter min mening stor nok til at vide at når vi spiser så spiser vi og ikke 10 min senere.
    KH maria og Melanie

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.