bedøvende salve ved vaccination… Og huespørgsmål

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2003 bedøvende salve ved vaccination… Og huespørgsmål

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej med jer.
    Nu nærmer 5 mdr’s vaccinationen sig :o(
    Er der nogen af jer der får noget bedøvende salve smurt på hos lægen inden stikket?
    Jeg kender en hvis læge altid gør det… Mine gør ikke, men måske de har noget… ?!
    Ellers kan man så købe noget i håndkøb? Og virker det så? Er der noget i vejen for at bruge det?
    Jeg syn’s det er så synd når de bli’r stukket (haaaader selv de vacciner).

Mit andet spørgsmål er om jeres børn er begyndt at sove med hue ude i barnevognen… Jeg syn’s det er svært at finde ud af… Lige nu har han hue på, fordi det blæser, men det gør det selvfølgelig ikke nede i vognen…så, mon det er for varmt…
    Hvad gør I?

Mvh. Sara.

Anonym
    Gæst

Hej Sara,

Min datter blev vaccineret for en uge siden, 5 mdr. Hun peb i 5 sek, så længe stikket varede og så holdt det op. Jeg er heller ikke for vild med stik, men det er hurtigt overstået og de mærker det knap nok.

Caroline sover ikke med hue endnu, jeg venter nok til det bliver omkring de 15 grader, og der er jo ikke blæst nede i barnevognen, som du jo skriver.

Mange hilsner
    xulaima

lisa30lisa30
    Medlem

et lokalbedøvende plaster på apoteket, der hedder EMLA-plaster.
    Det koster vist ca 70 kr for 2.
    Min lille dreng sagde ikke andet en “rhh” (eller hvordan det nu staves *gg*) da han blev vaccineret.
    VH Lisa

Anonym
    Gæst

Hej
    Det du taler om hedder EMLA og kan købes i håndkøb, men din læge har det sikkert også. Det skal sidde på ca. 1 time inden stikket. Blandt børn og på børneafdelingen kaldes dette for tryllecreme.
    Et stort minus er at der skal sættes et plaster over, som jo skal tages af igen for at fjerne cremen inden stikket, og det i sig selv tror jeg på kan gøre lige så ondt. Vi prøvede det på vores søn på 5 år der skulle have taget blodprøver, – så han skreg højt over plasteret inden han overhovedet var blevet stukket!!!!
    De små er jo endnu ikke bevidste om hvad der skal ske, så der vil jeg personligt ikke bruge noget. Min Sarah fortrak ikke en mine da hun fik sin første vaccination, og smerten er hurtigt væk igen, ømhed efter stikket er der jo uanset.
    Men jeg forstår såmænd godt din bekymring, det er aldrig sjovt at skulle påføre sine poder noget der gør ondt….

Pøj pøj med det

Anita og Sarah (180503)

binenbinen
    Medlem

Celine sover altid med hue på når vi er ude. I “varmen” er det bare en lille bomulds hue. Men selvom der ikke blæser, kan det stadig godt trække i en barnevogn, og jeg skal ikke nyde noget af at hun bliver et “ørebarn”

Anonym
    Gæst

det gik vist lidt for stærk, og jeg fik blandet tingene sammen…. Jeg ville vente til temp er omkring 12-13 grader. De har jo heller ikke hue på når de sover indenfor om natten og temp er omkring 18 grader…. Et godt eksperiment er faktisk at stikke hele ens eget hoved ind i kalechen på sådan en rigtig rivruskende kold efterårsdag.
    Kram Diana

Anonym
    Gæst

er ca 7 grader over temperaturen udenfor, så hvis der er 15 grader i luften er der i læ og hygge nede i barnevognen altså 22 grader, jeg ville ikke putte hue på endnu.
    Er det kun 15 grader i Danmark??
    Kram Diana

Anonym
    Gæst

det lyder ikke godt – jeg har netop sat 2 stk. EMLA på Jonathan som skal have taget blodprøver i dag (snøft). vil nødigt være ond ved ham allerede INDEN han skal stikkes… men ok blodprøver tror jeg altså også er ondt ved sådant et lille pus. han var i hvert fald ikke glad sidste gang, hvor de måtte tage den fra foden!

men jeg skal da melde tilbage om hvad han siger til at få EMLA’en af.

-og så koster de i øvrigt 56,75 kr for 2 st…

:o)
    Kristine og Jonathan 120403

Anonym
    Gæst

Rebecca havde hue på, den dag hun kom hjem fra hospitalet og ellers har hun kun hue på, når hun sidder i bærerselen og selv der, er det noget af en udfordring. Hun HADER at have hue på, og hiver og flår i den, og små-klynker indtil hun får den af.

Så jeg har vendet mig til, aldrig at lade barnevognen stå i vindretningen, og så ellers prøve at give hende en jakke på med hætte (det er ikke helt lige så slemt som huen, men stadig ikke et hit). Men nu vil hun jo generelt helst ikke sove i sin barnevogn, så når hun sover, er hun alligevel indenfor.

Kærlig hilsen Pernille & Rebecca 14.04.03

Anonym
    Gæst

vil jeg bare sige at jeg kunne tage det af Jonathan uden brok overhovedet. jeg synes ikke at det klistrer så “godt” som almindeligt plaster – men det kan være at det kommer an på den hud det sættes fast på 🙂

jeg er i øvrigt MEGET glad for at jeg havde indkøbt EMLA til blodprøvetagning da det var helt forfærdeligt – sådan nogle små pus har nogle små bitte vener og bryder sig SLET ikke om at der er nogen der holder dem helt fast. så mit lille fyr skreg i vilden sky og kæmpede bravt for at komme fri – så nålen røg ud og de måtte stikke ham een gang til. den eneste trøst var at de forsikrede mig om han IKKE kunne mærke nålen når han havde haft EMLA på.

*snøft*

kristine

Anonym
    Gæst

Min søn på 8 år var øre barn som du skriver han fik dræn i første gange som 10 md og der efter 3 gange nu er har så vokset fra det.
    Men jeg var hysterisk med at han skulle have hue på intil lægen fortalte at det ikke havde noget med kulde at gøre det var den måde ører var opbygget på der gjorde at han havde så tit ørebetændelse, og ikke fordi har fik vind og kulde i øret:
    så denne gang er jeg ikke så hysterisk hun har ikke hue på inu og kun en sol hat på for at skærme for solen i bæreselen. Men hun skal da have den på når det bliver koldt hun skal jo ikke fryse.
    sanne

Anonym
    Gæst

at det gik godt med EMLA og plaster osv. Jeg er ked af hvis min historie skræmte alt for meget inden.
    Jeg vil nu også sige at der er stor forskel på om der skal tages blodprøver, eller blot gives et lille stik. Hvis det blev nødvendigt at en af mine børn skulle have taget blodprøver, vil jeg sikkert også overveje det igen, men aldrig for en vaccination.
    Godt det er veloverstået for jer

Anita og Sarah 180503

Anonym
    Gæst
    Anonym
    Gæst

De må være seje de piger der hedder Sara(h)
    Min Sara fortrak heller ikke en mine, da hun blev vaccineret ved 5 mdr. Lægen smurte låret med en “klus”, jeg ved ikke om der er bedøvende derpå og Sara sad blot og kiggede sig omkring mens hun blev stukket. Ikke en lyd kom der fra hende. Vi kiggede begge på nålen bagefter for at se om hun havde fået vaccinen i sig og det havde hun. Lægen var også forbløffet over at hun ikke lod sig mærke med stikket-

Bare lige lidt pral herfra

Heidi og Sara 04.04.03

annecelineanneceline
    Medlem

Min SP har også sagt at man skal give hue på selvom der ikke er under de 15 grader i skriver om. Og det ER altså en af grundene til at der kommer ørebørn, for der skal ikke så meget til før det er galt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.