Den vanskelige amning!

Alt om Børn Fora Ekspertdebat Sundhedsplejerskens debat Den vanskelige amning!

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    RandiTRandiT
    Medlem

Ja, det er ikke fordi jeg egentlig tror, der er noget galt, men jeg har alligevel lige lyst til at høre, om beskrivelsen af min amning lyder ok. Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig holder regnskab med, hvor tit og hvor længe jeg ammer min nu 3 uger gamle søn, jeg giver ham bryst når han melder sig og så længe han gider, med mindre det er nødvendigt at afbryde måltidet, f.eks. når jeg skal hente min datter i børnehaven. Han kan sagtens ligge i 3 kvarter til en time og spise. Selvfølgelig er det ikke intensiv spisning, det er også meget hygge for ham, tror jeg. Hvis han falder hurtigt i søvn under amningen, tager jeg ham op og bøvser, skifter ham osv. så han kan vågne lidt op og spise noget mere. Om dagen kan han godt tage sig en lang lur på 3-3½ time eller mere og ellers mindre lure i løbet af dagen. Om natten er det lidt forskelligt, nogle nætter har han sovet 5 timer i træk til min store forundring, andre gange er det 2½-3 timer ad gangen, den længste lur er først på natten, herefter får han mad og ligger hos mig og spiser i en times tid (ligger ned og ammer og jeg blunder imens, så nogle gange falder han også i søvn og så ligger vi der og sover begge to!), så sover han igen i 2 timer, får mad og så videre på samme måde indtil vi står op, hvilket er lidt forskelligt, men jeg forsøger da at blive liggende noge af formiddagen, for at få lidt mere søvn. Men jeg er selvfølgelig i tvivl om hvor meget han får og om jeg lader ham ligge for meget. Jeg har ikke så ondt i brystvorterne mere, kun lige når jeg lægger ham til, så det er ok. Jeg synes bare man får så mange informationer om, hvordan man skal gøre det. NOgle steder står der, at man aldrig må afbryde et måltid, andre siger, at barnet kun reelt spiser i 10 minutters tid og at resten er ren hygge (sagt af min læge), min SP har sagt, at nogle børn er glade og tilfredse og mætte, selv om de kun spiser ganske kort tid ved hvert bryst, selv om man ikke skulle tro de kunne nå at få den fede mælk. Så jeg er noget i vildrede. Jeg lader ham jo netop spise længe fordi jeg regner med, at det er jeg nødt til for at han får den fede mælk. Min fornemmelse er, at han har taget på. Han skriger ikke ret meget (kun hvis maden lader vente på sig) og er ikke gul mere (var lidt gul den første uge), så jeg regner med,at han bliver mæt. Der er våde bleer og en del afføring. Grunden til min usikkerhed er, at jeg ikke kunne amme min datter og derfor føler mig lidt lost mhp. at amme min søn. Er din vurdering, at det fungerer normalt? Jeg føler ikke jeg er ret struktureret og der er ikke rigtig noget mønster endnu, men det behøver der vel heller ikke være?
    mvh. Randi

Hej Randi

Det er en fornøjelse at læse din ammebeskrivelse, og det lyder bestemt helt normalt og sundt for både dig og din 3 uger gamle søn. Det er super godt, at du lytter til ham og læser hans signaler for sult og andre behov. Du har også formået at indrette jer, så du får nogle af dine egne behov til fredsstillet, her tænker jeg på at du bl.a. ligger ned og ammer, og derved kan blunde lidt samtidigt, det giver ekstra energi på kontoen senere på døgnet. Guld værd.
    Du skal bare forsætte det gode spor du/I er på og huske på, at er ikke er to ammeforløb der er ens, idet det bl.a. drejer sig om to forskellige børn.

Til din læges kommentar vil jeg sige at det ikke er hyppigt at et kun 3 uger gammelt barn har spist færdig på 10 minutter, her taler vi om et lidt ældre barn og her taler vi udelukkende om den effektive sutning. Virkeligheden er mere nuanceret!

Som en grov tommefingerregel siger man at en amning ikke skal tage mere end en time, inkl. bøvsning, skiftning og hygge.

Når han tisser og har afføring og ellers er tilfreds kan du roligt regne med at han får det han har behov for. Det kan I så tjekke når sundhedsplejersken kommer og vejer ham og får et billede af hans vægtøgning og dermed denne form for trivsel.

Tro på dig selv og din egen intuition den er dig en god guide (også selvom du ikke ammede dit første barn). Denne her amning er jo allerede rigtig godt begyndt og skal bare finde et mønster i løbet af de næste uger. Man har først en veletableret amning efter ca. 2 mdr. dvs. her er der så meget mønster i det, at man kan begynde at planlægge lidt mere ud fra ammemåltiderne.

De bedste hilsner fra
    Anne

RandiTRandiT
    Medlem

Tak for dit optimistiske svar. Jeg fornemmer også selv, at det kører godt. Sundhedspl. var her i går og her viste det sig, at han nu vejer 4,4 kg. Han vejede 3,9 kg ved fødslen, tabte sig til 3,7 kg efter 1 uge og har således taget 700 gram på på 3 uger, og det er vist rigtig fint, så jeg føler mig mere rolig nu.
    Imidlertid har han et kort tungebånd, der sidder helt fremme ved tungespidsen. Han kan jo godt spise, men måske spiser han ikke så hensigtsmæssigt, jeg har nemlig stadig ondt i brystvorterne. Min SP mente jeg skulle tale med min læge om at få det klippet hos en øre-næse-halslæge. Det er jo et simpelt indgreb.
    Ved du hvordan det foregår?
    Mvh. Randi og Christian 021008

Hej Randi

Med den flotte vægtøgning har han da ingen problemer med at spise. Så jeg mener ikke det skulle være nødvendigt at få klippet tungebåndet. Der er i øvrigt meget stor forskel forskellige steder i landet på om man er for eller imod at børnene skal have klippet tungebåndet.
    Hvorvidt det er almindelig ømhed og slidtage der giver dig ondt i brystvorterne, eller der er tale om reelle problemer kan jeg ikke vurdere ud fra denne kommunikation. Men han er formentlig undersøgt af en børnelæge inden I har forladt hospitalet og som har vurderet at tungebåndet til at være ok. Du kan evt. lade din egen læge se på det også, I skal vel snart til 5 ugers tjek hos denne, så vil det være naturligt at drøfte det også.

Men du spørger til indgrebet, og ja det er simpelt (selvom der ved ethvert indgreb er der en risiko), der lægges et lille snit i den scene, som så at sige er for stram. Det sker normalt i lokalbedøvelse.

De bedste hilsner fra
    Anne

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.