Spørgsmål vedrørende overgang fra amning til skemad, sovevaner, far på barsel samt udvikling.

Alt om Børn Fora Ekspertdebat Sundhedsplejerskens debat Spørgsmål vedrørende overgang fra amning til skemad, sovevaner, far på barsel samt udvikling.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    FieannaFieanna
    Medlem

Min datter er 5 måneder, og hun har fået skemad i ca. 3 uger nu i håb om, at det ville hjælpe hende til at sove længere. Det har det nu ikke gjort, men hun virker ikke mere sulten om natten end før.

Hun startede med majsgrød med frugtmos i. Nu veksler jeg mellem fuldkornsrisgrød med frugtmos, og kartoffel/gulerodsmos. Hun spiser gladeligt 1-2 dl mos til frokost. Samtidig får hun vand af kop, hvilket også går glimrende ? dog drikker hun max et par mundfulde. Hun ser ud til at nyde det. Pt. får hun de fleste dage både mos/grød til frokost samt en lille portion om aftenen, hvis hun ikke er for træt. Efter hvert måltid runder jeg af med amning, hvor hun gerne spiser lidt også.
    Hun virker til at være i stand til at sige nej tak, når hun er mæt, men jeg er lidt usikker på det.

Bør jeg lade grød/mos-måltidet være et måltid i sig selv, således at jeg ikke ammer efterfølgende?
    Er det for lidt eller for meget, at hun får to gange om dagen (frokost og aften)?

Jeg ammer hende i øvrigt ca. hver 3. time. Det går dog ofte i kludder, da jeg som udgangspunkt kun ammer, når hun vågner fra en lur ? ikke når hun skal sove, idet jeg blev anbefalet at adskille mad og søvn for lang tid siden. Hvis hendes lur, så er lidt kortere end en time eller to, så ender det med, at jeg ofte må tilbyde mad hver anden time ? men hun spiser altid godt ? uanset om der er en halv time eller 4 timer imellem en amning. Hun kan indimellen virke, som om hun gerne vil ammes oftere – kan det være tørst og ikke sult? Og bør jeg så prøve at give hende vand på kop i stedet?

Det skal siges, at hun i forvejen er en virkelig stor pige på 8 kg og 70 cm. Derfor er jeg lidt imod at give hende mere mælk end jeg gør nu, men af og til kan det virke som om, det er det eneste, der hjælper, når hun græder.

Og nu til min største hovedpine: Om ca. 2,5 måned – dvs. når hun er ca. 7 måneder, skal jeg desværre starte på et meget krævende arbejde igen. Jeg er virkelig ked af det og ulykkelig over det, men heldigvis vil hendes far passe hende fra januar og næsten 3 måneder frem. Det er derfor vigtigt, at hun der ikke mere har behov for at blive ammet i løbet af dagen. (jeg vil forsat amme morgen og aften) Hvordan og hvornår skal jeg begynde at lære hende at dagsmåltiderne er erstattet med skemad? Er det nok at hun kun kommer til at få mælk tidlig morgen og ved 17-18 tiden om aftenen, når jeg kommer hjem?

Hun kan ikke tage en sutteflaske ? ikke engang selvom jeg forsøger at malke ud, så hun får den med den vante mælk i. Skal hendes far forsøge at give hende mælk af kop, som erstatning for amningen? Når hun drikker af kop, er det sjældent, at hun får mere end et par mundfulde med.

Hendes sovevaner er stadig meget uforudsigelige. Hun sover alt mellem 2-9 timer i træk i om natten. Der er nætter, hvor hun således vågner 5-6 gange og andre gange kun 1 gang. Om dagen forsøger jeg at fastholde, at hun skal have 3 lure. Hun sover dog ofte ikke mere end en time ad gangen, selvom jeg forsøger at hjælpe hende. Så hun når ofte at sove 4 gange i løbet af dagen. Jeg fastholder en rimelig stabil rutine, og gør de samme ting hver dag, så jeg ved ikke rigtig, hvor problemet er henne. Mon du har en idé?

Om dagen kan hun sagtens falde i søvn uden at blive ammet ? dog med en masse hjælp. Om aftenen insisterer hun stædigt på at blive ammet 3-4 gange, hvorefter hun sidste gang falder næsten i søvn ved brystet. Kan jeg risikere, at dette vil udvikle sig til, at hun vil ammes en hel masse gange om natten, når jeg starter på arbejde (måske også fordi hun jo ikke vil få den tryghed i løbet af dagen?) Hvad kan faderen gøre, for at afhjælpe dette?
    Hvad kan jeg gøre for at forberede hende på, at hun snart ikke skal passes af mig mere, og at hun derfor ikke får bryst og nærhed hele dagen?

Hvad har en 7 måneder gammel baby behov for fsva. søvn og daglige rutiner. Jeg er bange for at faderen ikke gider at være så meget hjemme og have så meget ro på, som jeg har haft, så hun kommer nok til at komme lidt meget omkring og med rundt til en del mennesker. Det bliver en noget anden tilværelse end den hun har haft med mig. Er det i orden eller kan det have en dårlig indvirkning på hende?

Mht leg og udvikling, så kan hun stadig ikke trille. Hun ligger og vrider og drejer sig meget og kommer fint om på siden, hvor hun så ligger i en flitsbue, men hun skal stadig have hjælp til at trille rundt. Jeg bruger mindst 2 timer om dagen på at lege, trille og tumle med hende – på madras, på bold og på gulvet – også fordi jeg selv synes, det er ret sjovt. Er der grund til bekymring over at hun stadig ikke triller af sig selv?
    Hun skifter dog gerne legetøjet fra en hånd til en anden. Hun betragter det også længe og smager på det. Hun kan også lide at udforske mit ansigt og mit hår, når jeg synger for hende eller taler med hende.Hun lader sig fint trække fra liggende til siddende og videre til stående. Hun ligger meget på maven – både på gulv og på mine knæ og er begyndt at kunne lide det. Hun løfter sig højt op på hænderne og er også begyndt at bøje knæene mens hun ligger der, hvilket gør at hun kan møffe sig rundt i en cirkel. Hun tager også fat i sine egne fødder. Hun sidder en del på mit skød, når vi læser bøger, hvor jeg støtter hende, og hun sidder også i sin højstol, når hun spiser, samtidig med, at jeg støtter hende. Mon det er ok?

Jeg håber, du kan svare mig på mine mange spørgsmål.

På forhånd mange tak.

Hej Fieanna

Hvis du ser i Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens bog: Mad til spædbørn og småbørn, vil du på side 26 kunne se forslag til madplan, og at det anbefales at give bryst efter grød/mos. Så der følger du helt anbefalingerne. Når barnet er ca. 7 mdr. anbefales det 3-4 ske-måltider (grød/mos), så I har endnu nogle mdr. til at komme op på det antal grød/mos måltider.

Det er fint at adskille mad og søvn, det anbefales fra 4 mdrs. alderen. Hvis det er døgnet rundt du ammer hver 2-3 time, vil jeg anbefale dig indimellem, at give hende den fysiske kontakt, uden at det er med et bryst i munden. Det er ikke sult så hyppigt mere, når hun er 5 mdr. gammel. Du skal til at tolke hendes signaler i anden retning end sult, hver gang hun ?gir? sig. Tænk og afprøv andre alternativer først (med mindre det er over 4 timer siden hun fik noget sidst, og sandsynligheden for at det er sult er størst), elles kan det være, at hun gerne vil skiftes, op og lege, ned og ligge eller alt muligt andet. Når hun aktuelt falder bedst til ro ved brystet, er det fordi, det er kendt og vane for hende. Men forsøg at trøst hende på anden måde, måske med fysisk kontakt men uden brystet i munden hver eneste gang.

Herligt at far og datter får egen intensiv tid sammen i 3 mdr. fra januar, det er en gave for jer alle tre. Derfor skal du heller ikke allerede bekymre dig om, når du skal på arbejde igen. Der er 2 mdr. til. Nyd dit barn og glem p.t. alt om at du skal på arbejde. Tænk på hvad der er sket med hende udviklingsmæssigt de sidste 2 mdr. Der vil ske mindst lige så meget de næste 2 mdr., så du kan ikke allerede nu forberede jeres adskillelse. Tværtimod skal du dyrke jeres samhørighed og intimitet. Du har givet hende ro, tryghed og nærhed, og det er guld værd for hende. Tænk på det som en sæk der skal fyldes op. Når du fylder den godt op, er hun meget mere klar til at profitere af det mere udadvendte liv far antages at ville give/tilbyde hende.
    Lidt populært sagt, kan man sige at der er en grund til at et barn skal have både en mor og en far, da det som regel er meget forskellige ?ting?, som vi giver børnene. Dit barn har lige så meget brug for det farmand kan give hende, som det du kan/gør, selvom det er meget forskelligt. Det er også to forskellige relationer hun har til jer to.

Ca. 14 dage før du skal starte job, trapper du ned med amningen, fuldstændig på samme måde som da den skulle etableres, bare modsat. Det er super fint at fortsætte med at amme, som du har tænk dig efter job start. Til den tid vil det være fint, at far tilbyder hende mælk i kop til de måltider hun da skal have.

Du behøver ikke at bekymre dig over, at hun ikke triller endnu, det skal nok komme, specielt når du eller far leger med hende, og på denne måde stimulerer hendes motorik og understøtter hendes naturlige udvikling.

Det anbefales ikke, at barnet sidder i den høje stol førend at barnet næsten kan sidde sikkert selv på gulvet. Inden da er det ganske enkelt for meget at forlange af barnet, at det både skal koncentrere sig om at forsøge at holde balance, og samtidig lære at spise med ske og forholde sig til alle de nye smagsvarianter, og den kæmpe udvikling det er at lære at spise skemad.

Håber det var svar på alle dine mange spørgsmål i dit lange indlæg.

De bedste hilsner fra
    Anne

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.