Næsten 4 og bruger stadig ble

Alt om Børn Fora Ekspertdebat Sundhedsplejerskens debat Næsten 4 og bruger stadig ble

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    ugehrtugehrt
    Medlem

Hej Anne

Har før fået gode råd fra dig og har lige brug for lidt input fra en uvildig.
    Min søn fylder 4 år til januar og bruger stadig ble. Han har aldrig vist den store interesse for at sidde på toilettet så det har været i perioder at vi har spurgt ham om han ville hen på toilettet og tisse og vi har næsten altid fået nej. Måske ja, 5 gange. Vi havde planlagt at bruge sommeren på at se om han kunne smide bleen, men så flyttede vi d. 19/6 og 1/7 startede han i ny børnehave. Pga. de to flytninger ville vi ikke presse noget på -måske en fejl – og derfor blev der ikke lagt meget vægt på blestop i sommers. For ca. 2 måneder siden begyndte han at komme selv og sige når han havde lavet i bleen, både her og i børnehaven og det var dejligt at kunne rose ham for det. Det blev dog hurtigt til både her og fra børnehaven, tror jeg, at der var et “…, men hvorfor siger du ikke til 5 minutter før du skal lave, så du kan komme på toilettet”. Ved ikke hvorfor han ikke vil på toilettet overhovedet, men nu er børnehavens ene pædagog begyndt at spørge meget direkte til hvordan det går med pottetræning derhjemme, for han bliver jo snart 4 år og er forbi den tid hvor han kan lære at smide bleen. Vi har altså ikke set det som det store problem, måske også fordi vi har lillebror på 2 år, så de par ekstra bleer tager vi bare som de kommer, men hvem har ret.
    Skal han tvinges til at sidde på toilettet med skrig og skål – for det bliver det herhjemme;
    Kan han stadig lære det og hvornår er det “for sent” – har aldrig tænkt på det som noget der kan blive for sent.
    Hvad kan vi bruge som argument til ham for at han skal komme på toilettet
    Hvordan skal vi tackle børnehaven – kan de tvinge os til at pådutte ham at blive renlig, hvis ikke han viser interesse for det.
    Mange spørgsmål, men jeg er meget i vildrede lige nu og føler mig dels som en dårlig mor, fordi han stadig bruger ble og dels som en god mor, for jeg tænker det kommer når han er klar.
    Hvad er rigtigt – hvad er forker?
    Hilsen Ulla

Hej Ulla

Starter lige med at kopiere et link til artiklen ?Renlighed hvornår og hvordan? ind til dig, som du sikkert vil have stor fornøjelse af at læse og bruge i processen omkring renlighedstræning:
    http://premium.netdoktor.com/dk/babyklub/learning/healthiness/article.jsp?articleIdent=dk.babyklub.learning.healthiness.dk_babyklub_xmlarticle_001839

Lad være med at spørge ham om han vil på toilettet/potten. Sig til ham, at nu skal han ud på potten/toilettet og prøve at tisse eller lave. Potten kan være at foretrække til en start, da den giver bedre balance for barnet. Sørg for at det bliver en hyggelig situation derude, fx hvor I sidder og hyggesnakker eller læser lidt. Han skal ikke sidde der i timevis, men hvis I gør det til en hyggestund og du (eller far) også er der, må det godt strække sig over 20-30 minutter. Kommer der ikke noget så sig det var ærgerligt, og gør ikke mere ud af det. Ros til skyerne når det lykkedes.
    Det er aldrig for sent at lære det, men som al anden læring drives barnet bedst af motivation og interesse, og der er visse faser i deres udvikling, hvor de naturligt har stor interesse for visse ting, og så er det med at udnytte dem konstruktivt.
    Tal om det, som den naturligste ting i verden. Snak med ham om kammeraterne, om de har smidt bleen, og at det skal han også, og I skal nok hjælpe ham med det. Her skal I guide og vejlede ham, og ikke lade det være op til ham, for der er han ikke lige nu. Det skal nok komme, men jeg vil give pædagogen ret i, at det vil være i hans egen interesse, at komme af med bleen om dagen. Brug dem til at hjælpe jer i forhold til hvordan hans toilet adfærd er når han er i børnehaven. Og husk de har masser af erfaring i denne proces.

De bedste hilsner fra
    Anne

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.