Bæresele og svømmehal

Alt om Børn Fora Ekspertdebat Sundhedsplejerskens debat Bæresele og svømmehal

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej Anne

Jeg fik en søn for godt uger siden. Han kom til verden 7 uger før tid ved akut kejsersnit – pga. blødning (forliggende moderkage) og veer. Han var en lang spinkel fyr på 49 cm og 1922 g. Han har kun vist fremskridt og vi fik ham hjem efter 3 ugers indlæggelse.

Han har nu rundet de 3 kg og jeg vil derfor høre hvornår man må have de små i bæresele. Jeg har en der giver god støtte for nakken. Er der forskel på piger og drenge mht. hvor længe de må sidde i en bæresele – jeg tænker drengenes pung skal måske skånes for det pres den vil få.

Svømmehal – hvornår må man tage de små i svømmehal. Mener at have hørt at de skal veje noget bestemt…og jeg selv skal selvfølgelig været stoppet med at bløde – hvilket jeg er.

På forhånd tak.

Nytårshilsner fra Mona

Hej Mona

Hjertelig tillykke med din søn. Dejligt at høre at I er kommet hjem og han stor trives.
    Der er lidt forskel på bæreselerne men hvis den har en ?inderpose? så kan han godt vægtmæssigt sidde i den nu. Det der også er vigtigt er at han få tilstrækkelig støtte i nakken, således at han ikke taber hovedet, når han sidder i den.

Det er korrekt at drengebørn får deres testikler trykket ved at sidde i bæreposen, men der er ingen tidsmæssige restrektioner på hvor længe barnet må sidde der. Det hænger sammen med at barnet bevæges en smule hver gang du bevæger dig en smule og derved påvirker tyngdekraften i lidt forskellige vinkler hele tiden. Det er således ikke så belastende som hvis barnet sidder 100% fiksteret.
    Alligevel vil jeg sige, at dit barn ikke skal sidde og sove i bæreselen, og man skal bruge den som den er tiltænkt dvs. som en aflastning.

Nu ved jeg ikke om du allerede har en bæresele, hvis ikke skal du måske overveje en slynge. Den har nogle fordele i forhold til bæreselen netop omkring presset på testiklerne.
    Jeg vil foreslå dig at lave en søgning her i hjørnet på ?slynge?, og så kommer der en masse indlæg op omkring bæreposer og slynger, som du måske også kan have fornøjelse af at læse.

De bedste hilsner fra
    Anne

Hej Mona

Svømmehal er en fantastisk måde at være sammen med sit barn på, især når barnet får lidt størrelse, og rent faktisk kan have fornøjelse af det.
    Mange laver den fejl, at de tager barnet alt for tidligt med i svømmehallen.
    Der er en meget anderledes akustik i en svømmehal med mange meget høje, ukendte og skræmmende lyde for et lille barn.

Vandet skal være temmelig varmt, for at det er behageligt for barnet, og omklædnings faciliteterne være af en sådan beliggenhed og beskaffenhed, så barnet bliver mindst muligt afkølet, og ikke kommer til at fryse. Hvilket ikke vil være behageligt for barnet, og derfor ingen fornøjelse. Endvidere skal barnet kunne holde varmen i vandet, og kun være i så længe som det er tilfældet.

De fleste svømmehaller med hold anbefaler først at barnet starter efter det er 3 mdr. Før kan det ikke holde varmen, og få noget positivt ud af det.

Jeg plejer at anbefale omkring 6 mdr. Dels fordi så er barnet normalt klar til denne oplevelse, og så bliver det en succes for alle parter. Barnet er ikke så sart rent bakteriemæssigt længere ? der er masser af bakterier i en svømmehal. Og der er masser af øre børn som man ikke kan afvise, har en sammenhæng med den øgede brug af svømmehaller for spædbørn.
    De første mange måneder vi fornøjelse for barnet være langt større, hvis det bliver badet hjemme i hyggelige og varme omgivelser.
    Men efter 6 mdrs. Alderen er det en god måde at være sammen med sit barn på og kan være en familie aktivitet.

De bedste hilsner fra
    Anne

Hej Mona

Som Anne også skriver, vil jeg klart anbefale dig at kigge lidt nærmere på slyngebrug i stedet for bæreselen. Jeg har “slynget” to børn og den har simpelthen været fuldstændig uundværlig. Specielt i de situationer, hvor jeg har følt mine børn har haft brug for en smule ekstra tryghed……

Barnet ligger ned i vuggestilling inde i slyngen og er derfor støttet godt op omkring nakken. Der er i øvrigt heller ingen tidsmæssig begrænsning på hvor lang tid de må ligge i slyngen.

Jeg vil anbefale dig at kigge på følgende website http://www.slyngebarn.dk Det er et site for alle slyngeentusiaster og du vil der kunne se mere information om hvilke forhandlere som eksisterer etc. etc. Det som jeg vil anbefale dig at gøre er, enten at tage til et slyngemøde og prøve en af slyngerne eller måske besøge en forhandler og få dem til at hjælpe dig igang. I starten ser det en smule besværlig ud, men efter nogle få gange har man allerede taget på det…..

Held og lykke med det

Helle
    Mor til to slyngebørn, Laura feb 06 og Gustav maj 07

mamalimamali
    Medlem

Hej
    Jeg vil anbefale dig en strækvikle. Der kan barnet ligge i mange forskellige stillinger .. bla også en “vuggestilling” som ikke er så belastende. Strækviklen er især god når de er så små og de sidder rigtig godt og trygt i den. Den er også knap så belastende for din ryg at gå rundt med da den støtter over hele ryggen .
    Så hvis du tør kaste dig ud i flere meter stof så var det måske noget .. det er slet ikke så svært.
    Prøv at google stækviklen så kommer der en masse frem .. bla kan du også se hvordan man binder strækviklen.

Linda

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.