Vrøvl ved putnig

Alt om Børn Fora Ekspertdebat Sundhedsplejerskens debat Vrøvl ved putnig

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hejsa
    Har en glad datter på snart 3 mdr (150607) som er begyndt at gøre lidt “modstand” når hun skal puttes. Jeg forsøger at putte hende så snart hun viser tegn(gab,gnider øjne)og indtil nu har hun bare accepteret at nu skulle hun ha et lille hvil. Men nu er hun begyndt at skælde ud når hun bliver puttet, men giver dog og efter, efter ca. 20 min. og lægger sig derefter til at sove. Tænker på om det er en del af udviklingen eller om jeg skal strække hendes vågen periode længere..Hun er ca. vågen 1½-2t ad gangen mellem hun viser træthedstegn. Er også bange for at hun skal blive for overtræt for så er der jo også ballade. Nogle gode råd??

panicroompanicroom
    Medlem

Hejsa, min for tidligt fødte søn har problemer med søvnen. Da han var indlagt blev han rutinemæssigt vækket hver tredje time for at spise, uanset om han var sulten eller ej. (han blev sondemadet) Siden hen har han haft alverdens problemer med sin mave og ikke mindst sin søvn. Han får nu laktulose for at kunne komme af med sin afføring, (2 x døgnet) og han sover ekstremt let, når han går til ro. Uanset tid på dagen kan jeg ikke gå rundt i lejligheden uden at vække ham. Han skal virkelig være fysisk udmattet, førend han sover tungt, og så er det noget med at underholde ham en times tid på et tæppe, gå en tur med ham i barnevognen og handle ind med ham i bæresele, før han går ud som et lys. Han sover et par gange i løbet af dagen. Men max en time af gangen og mest med afbrydelser, fordi han vågner, når jeg “eksisterer”. Han får flaske, da han aldrig lærte at die efter indlæggelsen. (han blev født 34 plus 6)
    Når han skal sove om aftenen forsøger jeg at lave en rutine, så han får flaske og kommer i seng kl.20 ca. Men kl.22 skal han have flaske igen, selvom han spiser op til 200 ml pr. gang og kun vejer omkring fem kilo nu. Hvis han så får mad kl.22, så sover han til kl.01, hvorefter han får mad igen (han vågner i et skrig og jeg forsøger at trøste, skifte ble osv, men han falder aldrig til ro uden at spise først) Sådan går hele natten… op kl.01- kl.04- kl.07. Hvordan kan jeg bryde hans “uvane” fra hospitalet? Han får aldrig sovet igennem og jeg gør slet ikke. For det tager minimum en halv time fra han vågner til han er færdig med at spise, og bagefter kan han ikke falde i søvn igen. Han gylper desuden meget, men han får også rigeligt at spise. Jeg er ved at være slidt… og udmattet. Min mand arbejder meget, så han kan ikke tage over. Jeg har bare brug for søvn, længere end en time af gangen. Har du nogle gode råd?

Hej Gjesingn

Du skal bestemt ikke trække hende længere, det bliver det kun værre af. Måske skal hun i virkeligheden puttes lidt før end du aktuelt gør ? måske 15-20-30 minutter? Eksperimenter lidt med det.
    Du skal til at indføre putteritualer, dvs. at I gør nøjagtigt de samme ting i den samme rækkefølge hver eneste aften, derved lære I hende, at I nu arbejder I jer hen mod, at hun skal sove. Det kan være bad, mad og en lille rolige hyggelig sovesang sunget med dæmpet sovestemme. Undlad at have leget vilde lege med hende inden hun skal puttes, for så er hun oplagt til leg, fest og farver og ikke til at overgive sig til søvnen.

I løbet af dagen kan man ligeledes indarbejde et putteritual, men det skal ikke være på mere end 5 minutter, og kan være noget bestemt man gør og en anden sovesang som hører dagen til. Signaler til hende at hun skal sove. Du kan ikke sikre at hun sover, men også det at ligge roligt og uforstyrret i sin barnevogn og trække sig lidt ind i sig selv, kan lade batterierne lidt op igen.
    Lad hende ?skælde ud?, men være tøv ikke i din beslutning, vær tydelig, konsekvent og sikker i dine signaler til hende. Det giver hende ro og tryghed, fordi hun så ved, hvad rammerne er, og hvor hun har dig.

De bedste hilsner fra
    Anne

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.