Hvornår kan man påvirke søvnrytmen

Alt om Børn Fora Ekspertdebat Sundhedsplejerskens debat Hvornår kan man påvirke søvnrytmen

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    idamaria83idamaria83
    Medlem

Kære Sundhedsplejerske,

Som så mange andre har jeg et spørgsmål til søvnrytme. Jeg har en lille pige, som idag er bare 8 dage gammel. Hun lader til at have byttet om på nat og dag. Selvom det selvfølgelig er svært at snakke om “plejer”, når hun ikke er ældre, så begynder der dog at tegne sig et mønster.

Om dagen sover hun nemt 3-4 timer i træk, vågner får skiftet ble og bliver ammet (hvilket hun er ca 15 min om), og så sover hun igen 2-3 timer…om natten er mønstret et andet, her sover hun ikke mere end et par timer af gangen, og er langt længere tid om at spise. Mit spørgsmål er derfor om man allerede nu kan påvirke barnets søvnrytme? – og i så fald hvordan?

Tak for hjælpen
    /Ida med lille Annika 8 dage gammel

Hej Ida

Først og fremmest tillykke med din datter.
    Nogle børn kan man sagtens påvirke deres søvnmønster med held mens andre har så stærkt et indre biologisk døgn ur (med fra fosterstadiet) at det ikke lader sig gøre med succes.
    Det du kan forsøge er at holde dit barn vågent lidt længere tid af gangen om dagen, men husk det skal ikke blive utåleligt for nogle af jer, for så er der intet vundet.

Jeg mener, at man med fordel kan forsøge at lære barnet nogle hensigtsmæssige vaner (også sovevaner) fra dage ét. Men når det er sagt, må jeg også sige, at man først kan forvente at indkøre noget mere fast efter nogle måneder. I takt med barnets udvikling vil tingene forandre sig kontinuerligt, og det betyder, at man til stadighed må justere og tilpasse forholdene ud fra barnets aktuelle udviklingsstadie.

Hun er meget ung endnu så du må ikke have for store forventninger til hende, men samtidig er det dig, der kan påvirke hende på den gode måde.

De bedste hilsner fra
    Anne

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.