Saltvandsopløsning undgå mellemørebetændelse?

Alt om Børn Fora Ekspertdebat Sundhedsplejerskens debat Saltvandsopløsning undgå mellemørebetændelse?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej Anne.
    Er det rigtigt at man kan undgå at børnene får mellemørebetændelse, når man giver den saltvandsopløsning som næsedråber. Min søn døjer meget med ondt i ørene og har en del ørevoks, jeg kan rense ørene om aftenen og næste morgen er ørene fyldt med ørevoks igen. er der noget jeg kan gøre. Eller skal jeg kontakte en ørelæge ???
    Tak for dine altid gode svar

Hilsen Anette

Anonym
    Gæst

Jeg fik det råd fra min sundhedsplejeske, at hvergang hun blev forkølet så brugte jeg en næsespray med saltvand. Det undgik at hun nogen sinde senere fik mellemørebetændelse (hvilket hun på det tidspunkt havde haft et par gange).
    Det var jo ikke for at modvirke ørevoks, men at få systemet skyllet igennem så det ikke satte sig til en betændelse.

Karin

Anonym
    Gæst

Min store piges ørelæger råder os til at bruge næsedråber hver gang pigen er forkølet. Saltvandet skulle hjælpe til at eventuelle hævelser faldet så vædske og snot ikke sætter sig fast men kan løbe ud uden at blive betændt. Så lillebror får næsedråber ved snotnæse for kan vi undgå bare en gang mellemørebetændelse, ja, så er vi glade.
    KH Lene

Hej Anette

Ja, næsespray er bestemt anbefalelsesværdig, så det ikke sætter sig til betændelse, men helt undgå mellemørebetændelse kan man ikke altid med den behandling.

Det hjælper ikke på ørevoks, som nogle børn danner i stor stil. Pas meget på med at rense ørerne for meget, for ofte sker der blot det at man med vatpinden stamper ørevoksen mere fast inde i øregangen, det er kun en brøkdel, som du får ud (også selvom du synes, at det er meget). Tag kun forsigtigt med vatpinden i det ydre øre, når ørevoksen har arbejdet sig så langt ud.

Du kan til enhver tid kontakte en ørelæge – uden henvisning fra din egen læge.

De bedste hilsner fra
    Anne

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.